Pagina 1 van 1

Toeristische lijnen met elektrificatie

Geplaatst: 12 apr 2007, 23:21
door Wimpie
Hey iedereen,

Bestaan er hier in België eigenlijk musea lijnen met nen wasdraad? Zoja welke. Want ben eens op zoek naar verenigingen die elektrische loc's restaureren en mee rijden... Want diesel en stoom zie je af en toe ma elektriciteit heel weinig...

greetz Wim

Geplaatst: 13 apr 2007, 09:41
door Elgar
Jaja, hier bestaat er één hele grote, de NMBS zelf! :lol:


Een echte elektrische museum-lijn voor treinen bestaat niet in België. Je hebt er wel één voor trams tussen Thuin en Lobbes, waar de ASVi op rijdt.

Het TSP heeft wel een elektrische locomotief uit de reeks 18 en een elektrisch motorstel, maar ik denk niet dat men daar mee rond rijdt.

Geplaatst: 13 apr 2007, 14:32
door Wimpie
spijtig... kzou echt graag es nen 18 restaureren met een team... moet echt de maks zijn als die weer zou rijden e? Iemand zin? :wink: Da zou nog eens iets zijn om mee buiten te komen e

Geplaatst: 13 apr 2007, 14:43
door TBbart
Ge moet ook zien dat er maar weinig reeksen elektrische lokomotieven aan de kant gezet geweest zijn... de 18 de 28 en de 29 zullen de enige zijn. Ik vermoed dat er in de toekomst wel verenigingen zullen zijn die elektrische loks gaan aankopen ... zeker als ooit de 23 en (22/25) aan zen einde gaat komen. Dan gaat er misschien wel verandering in komen:)

Geplaatst: 13 apr 2007, 15:43
door Accelerat
Wimpie schreef:spijtig... kzou echt graag es nen 18 restaureren met een team... moet echt de maks zijn als die weer zou rijden e? Iemand zin? :wink: Da zou nog eens iets zijn om mee buiten te komen e
Ik voel daar echt wel iets voor, maar hier spreekt een (drukke) scholier. :wink:

Geplaatst: 13 apr 2007, 18:23
door Steven
voor zover ik weet mag tsp niet rijden met 18, dat was een van de aankoopvoorwaarden

Geplaatst: 13 apr 2007, 19:26
door Bert
Steven schreef:voor zover ik weet mag tsp niet rijden met 18, dat was een van de aankoopvoorwaarden
En met dat klassiekske (082 dacht ik) zullen ze dan ook niet mogen rijden. :(

Geplaatst: 13 apr 2007, 19:37
door Steven
de 82 wel dacht ik zover ik weet is in die herstelling ook het "rijvaardig houden van" inbegrepen

Geplaatst: 14 apr 2007, 10:32
door Wimpie
kben zelf elektricien in opleiding. En zou zo graag eens helpen aan zo een restauratie... Dat moet eens enorm leerrijk zijn. En een enorme voldoening geven als je als eerste met zo een elektrische loc op je lijn kan komen of op^de lijn van de nmbs... Want kan begrijpen dat het voor musea enorm moeilijk zoniet onmogelijk om wasdraad op een historisch lijn te leggen... Ook eigenlijk nie mooi als jke er met stomers rijd... Eens een museum oprichten voor elektrische oude motorstellen en loc's te restaureren?


greetz Wimpie

Geplaatst: 14 apr 2007, 12:37
door Accelerat
Ik zou eerst eens kijken of je in ieder geval al met een vereniging eens wat treinen zou kunnen opknappen, want anders is dat een plons in het diepe lijkt me. :wink:

Geplaatst: 15 apr 2007, 11:24
door steamfreak
Ik zou graag een type 122 in originele kleurstelling zien...
Echt mooi :)

Geplaatst: 16 apr 2007, 22:47
door Joris
Hallo,
steamfreak schreef:Ik zou graag een type 122 in originele kleurstelling zien...
Echt mooi :)
Met een set K1/K2 erachter, koepel inbegrepen en natuurlijk in originele kleurstelling! Dat is pas mooi! (kan er hier zo eens geen watertandende emoticon op dit forum geplaatsd worden?)
Maar momenteel enkel in model te zien...
Groeten,
Joris De Mol