Pagina 1 van 2

Avondspits treinverkeer verloopt moeizaam

Geplaatst: 16 apr 2007, 18:49
door Gregske
ma 16/04/07 - De staking bij het spoor duurt voorlopig voort. Daardoor verloopt de avondspits moeizaam, vooral op de lijnen van Brussel naar Gent, Antwerpen en Wallonië.

De treinbegeleiders legden vanmorgen het werk neer uit protest tegen de agressie op de treinen.

De directie erkent het probleem en heeft aan de vakbonden een actieplan tegen agressie voorgelegd. Die hebben dat besproken met het personeel.

Hoewel de vakbonden het gesprek met de directie bevredigend vonden, besloot de middagploeg niet aan het werk te gaan.

Volgens Ludo Sempels van de ACOD zou dat morgen wel het geval moeten zijn. "Volgens de inlichtingen die we hebben, zou morgenvroeg de ochtendploeg normaal gezien starten om 3.30 uur."

Aanleiding was geweld tegen begeleiders

De staking brak maandagochtend om half vier uur. Aanleiding was het geweld van het afgelopen weekend tegen vier begeleiders. Een van hen ligt nog in het ziekenhuis.

"Een van de begeleiders heeft zijn vinger gebroken, een andere heeft een slag in zijn nek gekregen en is bespoten met een brandblusapparaat", zegt Ludo Sempels van de ACOD.

De treinbegeleiders zijn de aanhoudende agressie tegen hen meer dan beu. Gisteren hadden de begeleiders van de stelplaats Brussel-Zuid al aangekondigd dat ze uit protest in de voormiddag het werk zouden neerleggen.

Vanmorgen hebben ook treinbegeleiders elders in het land dat voorbeeld gevolgd. In Wallonië wordt massaal gestaakt en ligt het treinverkeer zo goed als plat.

In Vlaanderen hebben de begeleiders in onder meer Oostende, Brugge en Hasselt het werk neergelegd.

Het treinverkeer is grondig verstoord door de actie. Op sommige plaatsen rijden nauwelijks treinen uit, elders rijden er wel een aantal treinen, maar dan met vertraging.

Door de staking bij het spoor was het tijdens de ochtendspits op de weg veel drukker dan normaal. De Centrale Verkeersdispatching van de federale politie registreerde 160 kilometer file op de toegangswegen naar Brussel, Touring maar liefst 211 kilometer.

"Beu om niet te weten wat ons zal overkomen"

De kritiek dat de begeleiders door hun actie de reizigers gijzelen, doet ACOD-vakbondsman Ludo Sempels af als onzin.

"Wij staken niet voor ons plezier, maar de agressiegevallen van het voorbije weekend zijn de druppel die de emmer hebben doen overlopen", aldus Sempels.

"We zijn het beu om 's morgens naar ons werk te vertrekken en niet te weten wat ons zal overkomen: worden we aangevallen of worden we met rust gelaten?"

Een duidelijk overzicht van welke treinen wel en welke niet rijden, kan spoorwegbeheerder Infrabel niet geven. "Het gaat om een spontane actie en de situatie wijzigt dus constant", zegt Guido Ardeel van Infrabel.

"We hopen dat de problemen snel worden opgelost, maar voorlopig zijn de gevolgen van de actie wel goed voelbaar voor de reizigers."


vrtnieuws.net


-----

Laat me even als werknemer in de privé en weinig OV-gebruikend autogebruiker maar even lekker alle NMBS-stakingen aanmoedigen. We moeten laten voelen dat we Waal, socialist, vakbondslid (past het een al niet vlug bij het ander? 8) ) zijn en dat we het liefst van al staken omdat we dan onze lidgeld terugkrijgen voor niets te doen.

Laat ik het maar gelijk normaal vinden en bovendien goedkeuren dat onschuldige werknemers met vertragingen op het werk aankomen terwijl die sjoef sjoef habibi's cq. ali illegali's hier de boel verzieken.

Laat mij maar in de verre, onbereikbare Kempen wonen en werken en tegen eigen tijden en tempo rijden met auto en camion. Ik heb niet veel vertragingen gehad 8)

En laat mij vooral serieus zijn: ik leef best mee met die beste collega en eerlijk gezegd vind ik het wangedrag van zulke reizigers niet kunnen, zulken zouden gewoon een verbod op OV moeten krijgen. Dan maar een rechte lijn trekken, niet moeilijk doen. Bepaalde gedragingen zijn zo onacceptabel zodat we dat met de beste middelen moeten tenietdoen.
Maar was die staking nu echt nodig? :roll:

Geplaatst: 16 apr 2007, 20:20
door Jonathan
Volgens de BTTB: Er moet een minimiumdienst zijn tijdens stakingen. DIE WAS ER

Geplaatst: 16 apr 2007, 20:38
door Adler
Jonathan schreef:Volgens de BTTB: Er moet een minimiumdienst zijn tijdens stakingen. DIE WAS ER
Sorry, die was er vanmorgen maar die was er NIET vanavond.
In Antwerpen-Centraal vanavond om 18.00u 1 trein naar Geraardsbergen.
Dat noem ik geen minimumdienst.

Geplaatst: 16 apr 2007, 20:40
door Jonathan
Adler schreef:
Jonathan schreef:Volgens de BTTB: Er moet een minimiumdienst zijn tijdens stakingen. DIE WAS ER
Sorry, die was er vanmorgen maar die was er NIET vanavond.
In Antwerpen-Centraal vanavond om 18.00u 1 trein naar Geraardsbergen.
Dat noem ik geen minimumdienst.
Bij mij wel, hopelijk de volgende keer overal!

Geplaatst: 16 apr 2007, 20:47
door am62
Adler schreef:
Jonathan schreef:Volgens de BTTB: Er moet een minimiumdienst zijn tijdens stakingen. DIE WAS ER
Sorry, die was er vanmorgen maar die was er NIET vanavond.
In Antwerpen-Centraal vanavond om 18.00u 1 trein naar Geraardsbergen.
Dat noem ik geen minimumdienst.
Een trein die waarschijnlijk werd verzekerd door TBG van het depot Geraardsbergen ... daarmee :-)

Geplaatst: 16 apr 2007, 20:53
door Wover
Ik vond toch ook wel dat er een minimumdienst was hoor, althans in vlaanderen toch.

Op de meeste lijnen reed er altijd wel een trein als stoptrein zodat alle reizigers wel thuis zullen geraakt zijn.

Geplaatst: 16 apr 2007, 21:22
door Asterix
Laat ons anders morgen staken omdat alle autobestuurders niet weten of ze mss wel op weg naar hun werk een ongeval gaan voorhebben. Of laat alle politieagenten staken omdat die aan het begin van hun shift ook niet weten of ze met geweld geconfronteerd gaan geraken.

Misschien moeten we allemaal permanent staken tot we weten wat de toekomst brengt. Of tot alle maatschappelijke problemen naast het beruchte geweld (zoals armoede, vervuiling, etc) zijn opgelost.

Want hey, met dat staken gaan de geweldenaars echt wel tot inkeer komen.

Of misschien toch niet want ik denk dat er steeds meer zijn die goesting krijgen om zo'n TBG eens bij z'n kraag vast te pakken...

Geplaatst: 16 apr 2007, 21:55
door Jonathan
Jeroen schreef:Laat ons anders morgen staken omdat alle autobestuurders niet weten of ze mss wel op weg naar hun werk een ongeval gaan voorhebben. Of laat alle politieagenten staken omdat die aan het begin van hun shift ook niet weten of ze met geweld geconfronteerd gaan geraken.
Als agent weet je dat je agressievelingen kunt tegenkomen, die zijn daar ook op getraind. Ook, indien er aggressie gebruikt wordt tegen een treinbegelei(d)(st)er, is die meestal de 'zwakkere'. Probeer jij eens agressief te zijn tegenover een agent? Agenten zijn meestal met 2, 3 man, de treinbegei(d)(st)er alleen.

En nog iets, als in 's Gravelbrakel iets gebeurd is het oproepen van de politie al onmogelijk. Dit omdat de burgemeester gezegd heeft dat agressievelingen op de trein niet tot de kerntaak van de politie bohoren :!: :!: :roll: :roll:

Geplaatst: 16 apr 2007, 22:15
door Asterix
Jonathan schreef:Als agent weet je dat je agressievelingen kunt tegenkomen, die zijn daar ook op getraind. Ook, indien er aggressie gebruikt wordt tegen een treinbegelei(d)(st)er, is die meestal de 'zwakkere'. Probeer jij eens agressief te zijn tegenover een agent? Agenten zijn meestal met 2, 3 man, de treinbegei(d)(st)er alleen.
Ik ben destijds veiligheidsagent geweest: veel agressie en even veel wapens of rechten als de gewone burger. Het hoort er nu eenmaal bij, bij de functie die je uitoefent in een publieke omgeving, zeker als die functie een controlerende taak inhoudt, zoals die van TBG.

Keur ik het goed? Absoluut niet. Maar wie niet tegen het permanente gevaar kan, moet ander werk zoeken. Het is nu eenmaal de maatschappij waarin wij leven en het is ronduit triest. Misschien zou de NMBS veel meer moeten waarschuwen tijdens de opleiding zodat mensen die het niet zien zitten nog tijdig kunnen afhaken.

Gaat dit opgelost raken door de pendelaar te straffen? Laat me niet lachen: in Brussel worden zelfs groepjes gewapende federale agenten op het openbaar vervoer aangevallen door bendes, idem MIVB-controleurs...

Geplaatst: 16 apr 2007, 22:32
door K V B
Jeroen schreef: Gaat dit opgelost raken door de pendelaar te straffen? Laat me niet lachen: in Brussel worden zelfs groepjes gewapende federale agenten op het openbaar vervoer aangevallen door bendes, idem MIVB-controleurs...
Waar is de spoorwegpolitie eigenlijk? En hoe kan het dat agenten, die nota benen vuurwapens hebben, afgeranseld worden?

Geplaatst: 16 apr 2007, 23:46
door Wover
Jeroen schreef:
Jonathan schreef:Als agent weet je dat je agressievelingen kunt tegenkomen, die zijn daar ook op getraind. Ook, indien er aggressie gebruikt wordt tegen een treinbegelei(d)(st)er, is die meestal de 'zwakkere'. Probeer jij eens agressief te zijn tegenover een agent? Agenten zijn meestal met 2, 3 man, de treinbegei(d)(st)er alleen.
Ik ben destijds veiligheidsagent geweest: veel agressie en even veel wapens of rechten als de gewone burger. Het hoort er nu eenmaal bij, bij de functie die je uitoefent in een publieke omgeving, zeker als die functie een controlerende taak inhoudt, zoals die van TBG.

Keur ik het goed? Absoluut niet. Maar wie niet tegen het permanente gevaar kan, moet ander werk zoeken. Het is nu eenmaal de maatschappij waarin wij leven en het is ronduit triest. Misschien zou de NMBS veel meer moeten waarschuwen tijdens de opleiding zodat mensen die het niet zien zitten nog tijdig kunnen afhaken.

Gaat dit opgelost raken door de pendelaar te straffen? Laat me niet lachen: in Brussel worden zelfs groepjes gewapende federale agenten op het openbaar vervoer aangevallen door bendes, idem MIVB-controleurs...
Ze staken niet om de reizigers te gijzelen, maar om de directie te gijzelen. Zolang er geen treinen rijden, zijn dat geen inkomsten voor de directie en verlies van klanten waarschijnlijk ook wel. Dus ze staken om iets gedaan te krijgen van de directie, namelijk meer veiligheidsmensen op de trein ;).

Geplaatst: 17 apr 2007, 08:52
door bobby
Wover schreef: Ze staken niet om de reizigers te gijzelen, maar om de directie te gijzelen. Zolang er geen treinen rijden, zijn dat geen inkomsten voor de directie en verlies van klanten waarschijnlijk ook wel. Dus ze staken om iets gedaan te krijgen van de directie, namelijk meer veiligheidsmensen op de trein ;).

sorry wover maar het merendeel van de 'klanten' (woord dat in spoorwegmiddens onbekend is) heeft reeds betaald...

Geplaatst: 17 apr 2007, 12:37
door ThomSten
Ja, soms doen ze betaalstakingen. Het zelfde effect bij de directie, maar geef effect (gelukkig he) bij de reizigers. Waarom hebben ze hier niet voor gekozen?

Geplaatst: 17 apr 2007, 12:54
door Merijn
Betaalstakingen vind ik dan infeite toch ook beter, maar het heeft minder "media-andacht"....en het is de media die aandacht aan zoiets moet geven eh.

Ik keur de stakingen niet goed, maar dat geweld tov treinbegeleiders keur ik nog minder goed....

PS: één voordeel van stakingen: zo zie je nog eens treinmaterieel op routes waar ze anders niet zo snel rijden :-)

Geplaatst: 17 apr 2007, 15:05
door bobby
ThomSten schreef:Ja, soms doen ze betaalstakingen. Het zelfde effect bij de directie, maar geef effect (gelukkig he) bij de reizigers. Waarom hebben ze hier niet voor gekozen?

sorry, maar zelfde opmerking: het merendeel van de 'klanten' heeft reeds betaald...