Pagina 1 van 1

Huurrijtuigen type K4 bij NS

Geplaatst: 02 mei 2007, 15:40
door martijnhaman
In de periode 1999-2002 hebben bij de NS rijtuigen van het type K4 gereden. Deze waren gehuurd van de NMBS. In diverse bronnen lees ik dat de K4-rijtuigen voormalige SNCF-rijtuigen type USI zijn. Bij het bekijken van foto's van deze rijtuigen lijkt dat ook wel te kloppen voor de A en B-rijtuigen. De BD-rijtuigen hebben veel meer weg van de SNCF-rijtuigen van het type UIC-Y.

Foto's van de K4-rijtuigen: http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/K4/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type USI: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/UIC-Y/pix.html
Foto's van de SNCF-rijtuigen type UIC-Y: http://www.railfaneurope.net/pix/fr/car/USI/pix.html

Klopt het inderdaad dat de BD-rijtuigen van een ander type zijn dan de A- en B-rijtuigen? En is dit dan het type UIC-Y?

Geplaatst: 02 mei 2007, 15:46
door Steven
euh ja uw idee zou wel eens kunnen kloppen :-)

Geplaatst: 02 mei 2007, 18:48
door SteC
Dat klopt idd volledig.
Ik geloof dat ze op de verbindingen met wat tegenwoordig ICK noemt (oude Duitse bakken) zaten als versterking in de spits. Ik heb nooit een trein gezien met enkel K4

Geplaatst: 02 mei 2007, 18:56
door Steven
oooh die waren er zeker hoor, heb ooit een P trein naar mechelen genomen op L53 te londerzeeel die volledig uit K4 bestond

Geplaatst: 02 mei 2007, 19:45
door Accelerat
Steven schreef:oooh die waren er zeker hoor, heb ooit een P trein naar mechelen genomen op L53 te londerzeeel die volledig uit K4 bestond
Ik denk dat SteC het over de NS tijd van die K4 had. :wink:
Maar dat zal wel een aantal jaartjes terug zijn neem ik aan, een P trein met enkel K4.

Geplaatst: 02 mei 2007, 21:16
door SteC
sncf-sncb schreef: Ik denk dat SteC het over de NS tijd van die K4 had. :wink:
Maar dat zal wel een aantal jaartjes terug zijn neem ik aan, een P trein met enkel K4.
Inderdaad, ik heb die nog in FGSP zien staan vroeger.

Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden? Rijden er eigenlijk anders nog ICK's rond in Nederland buiten Den Haag Centraal-Venlo?

Edit: De inzet is ondertussen al gevonden op de wikipedia site.
Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort – Deventer
Intercity Den Haag Centraal – Venlo
Intercity Eindhoven – Utrecht Centraal – Schiphol

Geplaatst: 03 mei 2007, 07:33
door Accelerat
SteC schreef:
sncf-sncb schreef: Ik denk dat SteC het over de NS tijd van die K4 had. :wink:
Maar dat zal wel een aantal jaartjes terug zijn neem ik aan, een P trein met enkel K4.
Inderdaad, ik heb die nog in FGSP zien staan vroeger.

Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden? Rijden er eigenlijk anders nog ICK's rond in Nederland buiten Den Haag Centraal-Venlo?

Edit: De inzet is ondertussen al gevonden op de wikipedia site.
Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort – Deventer
Intercity Den Haag Centraal – Venlo
Intercity Eindhoven – Utrecht Centraal – Schiphol
Ik zie ze alleen nooit in de 3500 (de schipholler) :roll:

Geplaatst: 03 mei 2007, 08:49
door mat64
ik zie ze daar wel in hoor,zondag nog gezien.maar het is ook maar 1 compositie.

groet Arjan

Geplaatst: 13 mei 2007, 14:44
door Daniël
SteC schreef:Was dat toen al de verbinding Den Haag Centraal - Venlo dat die dingen deden?
Ja, en destijds ook nog Den Haag Centraal - Heerlen.

Ze reden overigens niet alleen samen met ICK, maar er zat vaak ook ICR, ICRm en Plan W tussen. Waren aardig bonte treintjes dus, en had ook nog het geluk er elke middag in te zitten in de eerste maanden van m'n studententijd. Zocht eigenlijk altijd wel de K4-rijtuigen op in die treinen, waar ik eens een conducteur (treinbegeleider) met rood aangelopen hoofd doorheen zag rennen die na vertrek uit Eindhoven z'n sleutel ergens in het kastje had laten zitten en 'm dus kwijt was...

Geplaatst: 13 mei 2007, 21:14
door 260689
reden de K4 stammen niet met 1 gemoderniseerde M4 doordat de batterij van de K4 bij het begin van de dag moeilijkheden had en dat ze het sluitingbevel geevde in dieje M4??

Geplaatst: 16 mei 2007, 09:04
door TSP
Ik zag laatst op amersfoort een bonte trein :shock: 1700-locs ervoor en erachter en voor de rest een hele hoop duits, belgisch en nederlands materieel gemixt in een hele dolzinnige volgorde. :P Ik stond er wel ff van te kijken. Die k4'en leken er ook tussen te zitten...

Later op internet nog ff gezocht en het bleek om de schiphol trein te gaan. Die is samengeseld uit allerlei gehuurd materieel.

Geplaatst: 16 mei 2007, 11:07
door Steven
260689 schreef:reden de K4 stammen niet met 1 gemoderniseerde M4 doordat de batterij van de K4 bij het begin van de dag moeilijkheden had en dat ze het sluitingbevel geevde in dieje M4??
die M4 zat er enkel tussen voor het geval er minder valide passagiers zouden zijn, de deuren van de K4 laten namelijk geen rolstoel door met de NMBS bruggen voor rolstoelen.

Geplaatst: 16 mei 2007, 13:49
door 260689
thx steven voor de info :wink:

Geplaatst: 16 mei 2007, 13:55
door mat64
@TSP
die rijtuigen die je op Amersfoort hebt gezien zijn gewoon rijtuigen die gehuurd/gekocht zijn van de DB

Groet Arjan