Pagina 1 van 3

Trein stond 2,5 uur stil in Hoegaarden

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:16
door Adler
Van de VRT-nieuws site:

Trein staat 2,5 uur stil in Hoegaarden

di 08/05/07 - Een trein van de NMBS heeft gisteravond 2,5 uur stilgestaan in Hoegaarden. De trein kwam van Brussel en had Luik als eindbestemming.
De 350 passagiers moesten al die tijd aan boord blijven, omdat de trein over de HST-sporen reed en het niet veilig was om uit te stappen.
De oorzaak van de panne lag bij de locomotief. Die kon niet onmiddellijk worden hersteld.
Uiteindelijk is een andere locomotief aangekoppeld, die de trein met zijn passagiers naar Leuven bracht. Daar konden de reizigers overstappen in een andere trein.
Ze bereikten hun eindbestemming met bijna drie uur vertraging.


Was dat een HLE13 ?

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:21
door Steven
kort samen gevat een hle 13 in panne, tb opgetrommeld om met den 62 dien trein van L2 te gaan halen en tot leuven te brengen.

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:34
door bobby
Steven schreef:kort samen gevat een hle 13 in panne, tb opgetrommeld om met den 62 dien trein van L2 te gaan halen en tot leuven te brengen.
je zou filosofisch kunnen antwoorden: "shit happens", maar het tempo waarmee de incidenten zich bij NMBS opvolgen geeft wel de indruk dat er vanalles fout zit bij NMBS

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:43
door Adler
bobby schreef:je zou filosofisch kunnen antwoorden: "shit happens", maar het tempo waarmee de incidenten zich bij NMBS opvolgen geeft wel de indruk dat er vanalles fout zit bij NMBS
Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel minder preventief onderhoud gebeurt dan vroeger.
Enerzijds is de hoeveelheid rollend materieel niet alleen fors toegenomen maar is ook complexer geworden door de toegenomen toepassing van electronica en anderzijds heeft men de afgelopen jaren een aantal Centrale Werkplaatsen gesloten wegens besparingsmaatregelen.
Dit kan niet goed gaan.

Geplaatst: 08 mei 2007, 13:53
door JC
2,5 uur in een trein vastzitten zonder mogelijkheid hier te ontsnappen, zonder drinken en eten is gijzeling. Het verwondert me dat de reizigers de deuren niet zelf hebben geopend.

Geplaatst: 08 mei 2007, 14:24
door Dietrich
Uitstappen is niet veilig zegt men dan, dat men dan gewoon een aantal arbeiders of gelijk wat (B-security, doen ze eens iets nuttigs) om de mensen begeleid te laten afstappen. Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou kunnen zijn... zolang ze maar niet op een moeilijke plaats zitten (op een hoge berm bvb).

Geplaatst: 08 mei 2007, 15:25
door wrpint
Dietrich schreef:Uitstappen is niet veilig zegt men dan, dat men dan gewoon een aantal arbeiders of gelijk wat (B-security, doen ze eens iets nuttigs) om de mensen begeleid te laten afstappen. Ik zie niet in hoe dat gevaarlijk zou kunnen zijn... zolang ze maar niet op een moeilijke plaats zitten (op een hoge berm bvb).
Toch even opletten met wat je schrijft denk ik. De hogesnelheidslijn is afgebakend met omheining en aan de noordkant van de lijn loopt de E40. Op de zuidkant van de lijn is er tegemoetkomend HST-verkeer (Thalys, ICE) uit Duitsland en snel binnenlands verkeer uit Eupen en Maastricht. Ik denk dat de NMBS de veiligheid heeft laten voorgaan. 350 mensen laten uitstappen neemt sowieso heel veel tijd in beslag en is vrij gevaarlijk owv hogergenoemde problematiek. Ik denk dat wachten op een tweede loc de veiligste en meest verantwoorde oplossing was.

Geplaatst: 08 mei 2007, 15:55
door Adler
Uitstappen op die plaats is niet alleen gevaarlijk maar heeft toch weinig zin. Waar moet je dan naar toe te voet ?
Het is alleen onbegrijpelijk dat het meer dan 2 uur duurt om die loc daar te krijgen.

Geplaatst: 08 mei 2007, 16:37
door Shrek
normaal staan die TBL2-62'ers toch op standby in leuven? je zou verwachten dat die dan op een half uurtje daar is :roll:

Geplaatst: 08 mei 2007, 18:59
door Beesty
Shrek schreef:normaal staan die TBL2-62'ers toch op standby in leuven? je zou verwachten dat die dan op een half uurtje daar is :roll:
Ze moesten em misschien nog maken, .. dien machinist :lol:

Geplaatst: 08 mei 2007, 19:03
door Dietrich
Toch even opletten met wat je schrijft denk ik. De hogesnelheidslijn
Nu je het zegt, het ging over een HSL-lijn. Even over gekeken blijkbaar. :oops:

Geplaatst: 08 mei 2007, 21:48
door Wover
Toen ik enkele dagen geleden googlede op incidenten op het spoor kwam ik terecht bij een nieuwsartikel dat ook over een panne op de HSL2 ging. Daar waren waren de deuren opengezet om de trein te verluchten, maar waren de reizigers uitgestapt en naar de E40 gewandeld om daar te liften.

Ik vind de bron niet meer, en waarschijnlijk zal die ook wel niet zo betrouwbaar geweest zijn, maar toch zal er wel ergens waarheid inzitten.

Geplaatst: 09 mei 2007, 10:45
door 2012
Steven schreef:kort samen gevat een hle 13 in panne, tb opgetrommeld om met den 62 dien trein van L2 te gaan halen en tot leuven te brengen.
wel jammer da men daar zo lang over doet eer da spel opnieuw in FLV staat hé ...

Geplaatst: 09 mei 2007, 10:47
door 2012
Adler schreef:Ik denk dat dit vooral komt omdat er veel minder preventief onderhoud gebeurt dan vroeger.
Enerzijds is de hoeveelheid rollend materieel niet alleen fors toegenomen maar is ook complexer geworden door de toegenomen toepassing van electronica en anderzijds heeft men de afgelopen jaren een aantal Centrale Werkplaatsen gesloten wegens besparingsmaatregelen.
Dit kan niet goed gaan.
T'is omgekeerd ... er is MINDER rollend materieel, dan vooral locomotieven ... die dingen staan bijna nimeer stil tegenwoordig. Een klasgenoot is naar de verdeler gegaan en die mag zorgen da alles kan rijden ... geen koud kunstje tegenwoordig om alles maximaal te benutten zunne.

Geplaatst: 09 mei 2007, 11:38
door Steven
tja in rijtuigen is dit zeker toegenomen, maar niet in krachtvoertuigen (locs en stellen) daar is het aantal eerder gedaald. dus probeer alle voorziene treinen maar is te laten rijden.