Ik wil hier opnieuw even de post van Bartjedj reageren:
Alhoewel de meeste ervanuitgaan dat de lijn doorgetrokken wordt naar A'pen is dat (tot nader order) niet het geval.. Ik zou het ook liever hebben, maar spijtig genoeg is er geen geld. De Diabolo is al een PPS-project, laat staan dat je dan ook nog eens het deel van Zemst naar Antwerpen in dezelfde constructie erbij zet..
Alhoewel: een volledige lijn van de luchthaven/Schaarbeek naar Antwerpen zou toch enkele voordelen opleveren..
We vergelijken eens:
-De huidige lijn 25 is 44 km lang van Schaarbeek tot Antwerpen-Centraal. De nieuwe lijn (indien tot A'pen doorgetrokken) wordt exact even lang (traject uitgerekend met Mappy, Schaarbeek station - Antwerpen Centraal via E19= 44 km) maar krijgt geen stations en snelheidsbeperkingen (buiten deze die hieronder opgenoemd zijn)
-Ik vraag me daarom af: waarom doet een IC-trein er in godsnaam bijna 50 minuten over om van A'pen naar Brussel te rijden voor een traject dat 47 km lang is ? We vergelijken even:
a) Thalys is de snelste met 40 minuten, geen stops tussen A'pen-Centraal en Brussel-Zuid.
b) Dan de Benelux met 42 minuten, stops in Mechelen, Brussel-Noord, Centraal en Zuid.
b) Dan IC N met 45 minuten, zelfde stops als Benelux maar stopt ook in Berchem
c) Dan IC I met 47 minuten, zelfde stops als Benelux maar stopt ook in Berchem en Vilvoorde.
We sommigen ook de moeilijkheden op de lijn op die feitelijk zorgen voor de zo lange reistijd:
-Tussen Brussel-Zuid en Brussel-Noord mag er op de L0 maar 50 km/u worden gereden. Het begin van de L25, en dus vanaf waar 140 km/u mag worden gereden ligt nog zo'n 2 km af de uitrit van Brussel-Noord (bijna de inrit van station Schaarbeek als het ware).
-De tijdelijke snelheidsbeperking in Vilvoorde van 100 km/u is nu een permanente geworden. Dit was niet door de recente zelfmoord, maar omdat de renovatiewerken aan het stationsgebouw maar blijven aanslepen..
-Tussen Mechelen en Mechelen-Nekkerspoel mag er maar 100 km/u worden gereden.
-Brug van Duffel: 90 km/u. Wat ooit tijdelijk was is ook permanent geworden..

-Daarna is de baan vrij tot Berchem, waar we de tunnel induiken en waar er 90 km/u mag worden gereden.
Nu gaan we een vergelijk maken met de nieuwe lijn:
-De nieuwe lijn start na station Schaarbeek. Als ik het goed heb gebruikt L25N een klein stukje spoor van ofwel L36N of L26 en takt dan af richting de nooit gebruikte verkeerswisselaar op de Ring. Max. snelheid: 110 km/u.
-Eenmaal voorbij de verkeerswisselaar kan er gas worden gegeven.. Thalys: 220 km/u, IC-treinen: 200 km/u, de rest 160 km/u. Dit in de veronderstelling dat de lijn met de klassieke 3kV gëelektrificeerd wordt en lichtseinen krijgt. Indien er sprake is van 25kV en ETCS: Thalys: 250 km/u, de rest hetzelfde.
-We blijven het tracé van de E19 volgen tot ongeveer Kontich. Daarna moet de lijn naast de E19 komen te liggen omdat de baan daar 2x2 rijstoken is in elke richting en er geen plaats is voor de lijn. Mogelijke keuzes:
Kant richting Antwerpen, komende van Brussel.
Voordelen:
-Meer plaats
Nadelen:
-Meer bewoning naar Edegem en Wilrijk toe
-Groeninghe moet voor een deel onteigend worden
Kant richting Brussel, komende van Antwerpen:
Voordelen:
-Minder bewoning
Nadelen:
-Minder plaats
-Naar Kontich toe is er de bekende 'zandbak' waar het overschot is gedumpt van de werken aan de Ring. Niet echt praktisch om daar een spoorlijn, laat staan een HSL op te leggen..
-Eenmaal er een kant gekozen is blijven we doorgaan richting Antwerpen en ja, er komt zelf een Craeybeckxspoortunnel. De lijn takt dan af met een scherpe bocht richting Berchem. Ook hier moet er weer een kant gekozen worden:
Kant richting Breda/E313/Sportpaleis, komende van Brussel:
Voordelen:
-Héél veel plaats
-Geen enorme werken noodzakelijk zoals bij optie 2
Nadelen:
-Kleine onteigening noodzakelijk (enkele moestuintjes

)
-Aanpassen van oprit N1/Grotesteenweg naar Ring noodzakelijk
-Probleem van Posthofbrug: erover, eronder ? Doel is uiteindelijk om op de meest linkse sporen aan te sluiten, m.a.w. sporen 8,9 en 10 van Berchem station.
Kant richting Brussel/Gent/Linkeroever, komende van Nederland/Sportpaleis/..
Voordelen:
-Quasi geen
Nadelen:
-Enorm lang viaduct nodig over de Ring om de lijn te laten aansluiten op L59..
-.. want geen plaats voor in eigen tracé (Singel !)
-Aansluiting op L59 trekt de snelheid ook beneden naar 70 km/u. Maar omdat aan beide zijden tussen Berchem en de Craeybeckxspoortunnel niet echt hard kan gereden worden is dat niet echt een probleem.
Voorkeur gaat dus naar de kant richting NL.
Alles bijeen bekeken krijgen we dus volgende verdeling:
Brussel-Noord - Schaarbeek station: 2,1 km aan 70 km/u: 3 à 4 minuten
Schaarbeek station-Verkeerswisselaar E19: 4,4 km aan 110 km/u: 3 minuten
Verkeerswisselaar-Craeybeckxspoortunnel: 32 km aan 220 km/u: 14 minuten. (IC aan 200: 16 minuten, IC aan 160: 18 minuten)
Craeybeckxspoortunnel: 1,6 km. Inrit: 120 km/u, uitrit: 70 km/u. Reistijd: ongeveer 3 à 4 minuten
Uitrit tunnel-Berchem: 1,7 km aan 70 km/u: 2 à 3 minuten.
Berchem-Antwerpen-Centraal: 4 minuten
Bilan: 32 minuten voor de Thalys, 34 minuten voor een IC aan 200 en 36 minuten voor een IC aan 160. Ik moet wel zeggen dat ik alles bijzonder ruim genomen heb, want je moet rekening houden met optrekken en aftrekken, zeker in het geval van een Thalys. Als men echt alles strak wil aanspannen moeten reistijden van 25, 27 en 29 minuten zeker haalbaar zijn. En dan vind ik alle 3 de tijdswinsten een miljoeneninvestering waard.. zeker als je vergelijkt met Lijn 2: 5 minuten winst voor de IC A..
Het probleem met deze nieuwe lijn is wel dat ze bijna even lang is als de oude, en als men ze niet voorziet op écht HST-gebruik (250 km/u !) uiteindelijk er bijna geen winst is bij een 'relaxte' dienstregeling. Maar waar het mij er om gaat is dat de Thalys verjaagd wordt van de L27 (of ooit nog eens L25..) waar die in de weg zit van belangrijkere (jazeker..) goederentreinen ! Verder moet ook één van beide Charleroi-IC's (laten we de IC I nemen) naar deze lijn verschoven worden om rijpaden vrij te maken op L25 die dan gebruikt kunnen worden door de IR's die nu op L27 zitten..
Ook de 'feeling' alleen al dat je op een "expreslijn" rijdt i.p.v. een verzadigde hoofdlijn is al genoeg om deze nieuwe lijn aan te leggen.
Ik ben nu benieuwd of iemand een ander tracé, of gewoon andere ideëen omtrent deze lijn in gedachten heeft..