Pagina 1 van 1
PBA en PBKA
Geplaatst: 23 mei 2007, 18:33
door steamfreak
Ik heb hier ne vraagske en dit keer niet voor op school ofzo 't is gewoon uit curiositeit

.
Wat is het technisch verschil tussen de Thalys PBKA en PBA?
Geplaatst: 23 mei 2007, 18:57
door Nils
Het verschil kan je al vinden in de naam.
PBA: Parijs- Brussel en Amsterdam
PBKA: Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam
Het belangrijkste verschil is dus dat hij op hoogspanningsniveau voorzien is om op het Duitse net te kunnen rijden. (15KV onder 16 2/3 Hetz)
Geplaatst: 23 mei 2007, 19:39
door trainfreak
En het uiterlijk?
Je hebt die 'afgeronde' en die 'hoekige' welke is nu welke?

Geplaatst: 23 mei 2007, 19:56
door Nils
trainfreak schreef:En het uiterlijk?
Je hebt die 'afgeronde' en die 'hoekige' welke is nu welke?

De hoekige zijn de oudere stellen, en zijn de PBA stellen.
De afgeronde stellen zijn dus de PBKA's.
Geplaatst: 23 mei 2007, 21:14
door Bert
Geplaatst: 23 mei 2007, 21:28
door Adler
Hier vind je ook een mooi overzicht.
Geplaatst: 24 mei 2007, 00:17
door Steven
pbka = enkele kopruit
pba = dubbele kopruit
het verschil zit hem natuurlijk ook nog verder naast de vermelding van de spanning is deze ook voorzien met TBL voor lijn 2 en de nodige veiligheidstoestellen voor het duitse net.
Geplaatst: 26 mei 2007, 21:18
door Trainspotterke
En kan de Thalys PBA ook op HSL2 rijden?
Geplaatst: 26 mei 2007, 21:24
door msts.be
Trainspotterke schreef:En kan de Thalys PBA ook op HSL2 rijden?
Nee , wegens geen TBL-2.Wel , het is te zeggen : op L96N ligt ook TBL-2 maar de Thalys PBA heeft net zoals de Eurostar en TGV-R een vereenvoudigde TBL-2 uitrusting.Die volstaat echter niet om op L2 te mogen..
Niet alleen dat , maar ook iets met de bovenleidingshoogte zou ermee te maken hebben , daar ooit op een Frans forum gezegd werd dat de PBKA niet meer op Zuid-Franse HSL's mag rijden omdat de hoogte van de rijdraad op HSL2 niet dezelfde is als op de Zuid-Franse HSL's.Neem het voor wat je wil , want ik snap dan niet dat de PBKA nog wél op de LGV Nord mag .. Zou daar dan ook de draad op een andere hoogte hangen dan op de andere HSL's in Frankrijk ?
Ben benieuwd hoe ze het dan met de ICE-3MF gaan maken als die zowel Brussel-Frankfurt als Parijs-Frankfurt gaan rijden..

Geplaatst: 27 mei 2007, 03:08
door Steven
op lgv lijnen zet men de stroomafnemer vast om aan hoge snelheid te rijden (dit gaat automatisch de spanningselectie in de stuurpost) de afvering gebeurd dan enkel op het sleepstuk zelf nog om de kleine verschillen die er nog zijn op te vangen. voor de rest hangt die draad idd op een vaste hoogte.
het gevolg was, bij het aanleggen van L2 waar de draad idd op een andere hoogte hangt, dat de pbka hiervoor zijn aangepast.
de reden waarom hij niet meer op de zuidfranse lgv mag? ik zie niet in waarom dat daar aan zou liggen en wat gaan ze dan deze zomer doen? er gaan thalystreinen naar de zon he !!!
Geplaatst: 27 mei 2007, 03:24
door Shrek
zijn het geen PBA's die naar marseille rijden?

Geplaatst: 27 mei 2007, 17:55
door Accelerat
Shrek schreef:zijn het geen PBA's die naar marseille rijden?

Waarom noemen we ze dan geen BSM/M-PBA (Bourg St. Maurice/Marseille-PBA)

Geplaatst: 27 mei 2007, 17:57
door Wover
Of "TGV-Europe" of "EuroSpeed" of "Trans-Europe-Express"

Geplaatst: 28 mei 2007, 13:12
door Jules
op lgv lijnen zet men de stroomafnemer vast om aan hoge snelheid te rijden (dit gaat automatisch de spanningselectie in de stuurpost) de afvering gebeurd dan enkel op het sleepstuk zelf nog om de kleine verschillen die er nog zijn op te vangen. voor de rest hangt die draad idd op een vaste hoogte.
het gevolg was, bij het aanleggen van L2 waar de draad idd op een andere hoogte hangt, dat de pbka hiervoor zijn aangepast.
de reden waarom hij niet meer op de zuidfranse lgv mag? ik zie niet in waarom dat daar aan zou liggen en wat gaan ze dan deze zomer doen? er gaan thalystreinen naar de zon he !!!
De aanpassing op PBKA is zeer eenvoudig. Deze hoogtebeperking is momenteel volledig uitgeschakeld. Hierdoor kan hij over de L2 en mag hij niet meer over de zuidfranse LGV. De bovenleiding op die LGV is zwakker dan deze naar Parijs. Normaal komt de beperking terug in dienst bij de renovatie van de PBKA. De PBKA heeft een gestuurde panto, dwz druk afhankelijk van de snelheid. Dit gebeurd door een elektronische kaart. Deze kaart kan ook de hoogte van de draad "voelen" waardoor je toch nog een soort hoogtebeperking hebt waardoor deze toegelaten is op L2 en naar Parijs.
Op de PBA is het een volledig mechanisch systeem. Indien de PBA op de L2 staat komt de panto net tegen de draad, maar drukt deze niet genoeg en krijg je vonken. Deze panto is niet elektronisch gestuurd, en bij het uitschakelen van deze hoogtebeperking zou dit de draad vrij hoog oplichten.
De reden voor de PBA's naar het zuiden zijn dubbel. Ten eerste voor de hoogtebeperking en ten tweede voor de bestuurders. Enkel de depot van Paris Nord hebben thalys bestuurders. En deze bestuurders kennen de lijnen naar het zuiden niet want ze komen daar nooit op. Het zuiden wordt bediend door een andere depot en deze kennen de pbka niet. Dus zelfs al is de beperking terug in dienst, dan nog zullen er geen PBKA's naar het zuiden gaan.