Pagina 1 van 1
MIVB onderzoekt plan voor tramlijnen in Kinshasa
Geplaatst: 24 mei 2007, 17:14
door Asterix
MIVB onderzoekt plan voor tramlijnen in Kinshasa
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB onderzoekt een plan over tramlijnen in de Congolese hoofdstad Kinshasa. Het net zou uitgebaat worden door de MIVB, in akkoord met de FOD Ontwikkelingssamenwerking.
De MIVB zou gratis haar oude T7700 tramstellen leveren, de bestuurders opleiden en gedurende enkele maanden voor het onderhoud instaan. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Armand de Decker (MR) vraagt zich wel af of Kinshasa over voldoende elektriciteit beschikt om het project leefbaar te maken. Er kan een onderzoek volgen. Kostprijs: 200.000 euro. (belga/hln)
De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB onderzoekt een plan over tramlijnen in de Congolese hoofdstad Kinshasa. Het net zou uitgebaat worden door de MIVB, in akkoord met de FOD Ontwikkelingssamenwerking.
De MIVB zou gratis haar oude T7700 tramstellen leveren, de bestuurders opleiden en gedurende enkele maanden voor het onderhoud instaan. Minister van Ontwikkelingssamenwerking Armand de Decker (MR) vraagt zich wel af of Kinshasa over voldoende elektriciteit beschikt om het project leefbaar te maken. Er kan een onderzoek volgen. Kostprijs: 200.000 euro. (belga/hln)
Geplaatst: 24 mei 2007, 18:10
door groentje
Ik weet het niet. Ik denk dat ze dan beter kijken naar hoe Curitiba het doet, met een bussysteem dat niet moet onderdoen voor een tramnetwerk in vrije baan, en heel erg populair. Het zal wellicht minder storingsgevoelig zijn, en makkelijker te onderhouden.
Geplaatst: 24 mei 2007, 23:47
door Wover
Is de kostprijs van het onderzoek 200 000 euro of de kostprijs van het volledige tramnet?
Anyway, ik vind het iets te "kolonistisch" om door een Belgische firma openbaar vervoer te gaan uitbaten in Congo, hoewel veel Congolezen best terug willen naar de Koloniale tijd (nuja, zonder de uitbuiting van Leopold dan

).
Geplaatst: 25 mei 2007, 01:26
door groentje
kolonialistisch. En in dit geval lijkt paternalistisch een betere keuze. Een beetje van: wij gaan die zwartjes eens leren hoe ze met trams moeten rijden, en wij zijn tegelijk van onze rommel af.
Geplaatst: 25 mei 2007, 11:45
door Wover
Bedankt voor de correcte woorden

Geplaatst: 25 mei 2007, 14:12
door TSP
wij gaan die zwartjes eens leren hoe ze met trams moeten rijden, en wij zijn tegelijk van onze rommel af.
Whahahah, je moet het idd ook zien als een verwijderingsproject. Hier betaal je je blauw aan sloopkosten terwijl als de zooi daar kapot gaat je zonder pijn en moeite van de troep af bent.
Niet helemaal politiekcorrect maargoed

Geplaatst: 25 mei 2007, 16:32
door Accelerat
groentje schreef:kolonialistisch. En in dit geval lijkt paternalistisch een betere keuze. Een beetje van: wij gaan die zwartjes eens leren hoe ze met trams moeten rijden, en wij zijn tegelijk van onze rommel af.
Ook mee eens...
Geplaatst: 25 mei 2007, 17:11
door Asterix
Maar nee, waar halen jullie dat? Er komen Spanjaarden, Filipijnen, Argentijnen etc naar Brussel om te leren van het Brusselse metronetwerk zoals de Belgen zelf gaan kijken naar andere steden met een netwerk.
Dat er daarbij materiaal wordt verkocht aan landen die achteruit gesteld zijn, is niet vreemd. In de ex-oostbloklanden is dat schering en inslag. 'Uitbuiting' gebruiken is wat overdreven.....

Geplaatst: 25 mei 2007, 17:57
door Accelerat
Jeroen schreef:Dat er daarbij materiaal wordt verkocht aan landen die achteruit gesteld zijn, is niet vreemd.
Jeroen schreef:De MIVB zou gratis haar oude T7700 tramstellen leveren, de bestuurders opleiden en gedurende enkele maanden voor het onderhoud instaan.
Geplaatst: 25 mei 2007, 21:41
door Asterix
sncf-sncb schreef:Jeroen schreef:Dat er daarbij materiaal wordt verkocht aan landen die achteruit gesteld zijn, is niet vreemd.
Jeroen schreef:De MIVB zou gratis haar oude T7700 tramstellen leveren, de bestuurders opleiden en gedurende enkele maanden voor het onderhoud instaan.
In dit geval zal het dus de belastingbetaler zijn die betaalt, klein detail....

Geplaatst: 26 mei 2007, 00:28
door groentje
Het zal wellicht nog steeds goedkoper zijn ginds een opleiding te voorzien, dan hier nog langer die dingen te onderhouden. En gingen die ook niet weg, omdat ze verschrikkelijk gulzig zijn? De MIVB heeft dacht ik nog oudere modellen, die ze dus langer in dienst gaan houden dan de 7700's. Net omdat die iets energieƫfficiƫnter zijn...
We gaan dus oude krengen geven, omdat wij vinden dat ze beter ginder kunnen stilstaan dan hier. Het mag nog met goede bedoelingen zijn, ik betwijfel of de Congolezen en Kinois er veel beter van zullen worden...
Er komt heel wat volk kijken naar ons model, om dat model over te nemen. Maar meestal hebben zij wel geld om dat model ook te laten werken. Niet zo Kinshasa. Wie gaat dat allemaal betalen? Of gaan de trams na een paar maand werkloos blijven staan, in het beste geval ergens in een of andere schuur?
Ik ben een tramliefhebber, maar ik denk dat Kinshasa gewoon nog niet klaar is voor trams. Een snelbussysteem zoals in Curitiba (ik blijf maar op dat voorbeeld terugkomen) is dan goedkoper in aanleg, onderhoud en is bedrijfszekerder. Niets verhindert Kinshasa op termijn over te schakelen naar een trein/tramnetwerk, al dan niet met metro. Maar eerst dat openbaar vervoer van de grond krijgen.
Geplaatst: 27 mei 2007, 23:26
door Joris
Hallo,
Als ze die trams laten slopen, dan krijgt men dara toch nog veel van teru, het ijzer kost heden ten dage vrij veel.
En waarom iets slopen dat nog werkt? Waarom moeten wij onze trams in frietjes snijden, als we ze ook kunnen wegschenken? Ginds hebben ze niks, dus vind ik het beter dat dat materiaal nog goed gebruikt wordt, dan dat het wordt weggegooid.
Ik begrijp jullie mening ergens ook wel...
Maar is het niet erg dat wij onze M2's hier laten wegroesten, laten verloederen en vandaliseren, en tenslotte slopen, terwijl die eigenlijk nog goed zijn, maar gewoon niet aan onze hoge comfort eisen beantwoorden, en dat ze in Afrika met nog veel aftandser materieel rijden? Dan vind ik dat we ons 'afgedankt' grief beter naar ginder zenden, dan kan men er in Afrika maar plezier van hebben. Voor hen is dat misshcien nog pure luxe.Dat is nu wel een trein, maar kom.
Heeft er iemand al van die reportages van Man Bijt Hond in Congo gezien?
In een van die reportages zie je ze ook met onze 'afgedankte' auto's rijden. Wij moesten ze niet meer hebben, maar zij zijn er gelukkig mee.
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 28 mei 2007, 01:47
door Asterix
En die trammekes zitten vol asbest. Dus hop, naar het buitenland ermee.....