Pagina 1 van 1

Ontkoppelen van motorstellen

Geplaatst: 29 mei 2007, 19:49
door Adler
Vanavond stond ik in Antwerpen-Centraal te wachten op de trein naar Essen. De trein uit Jambes kwam perfect op tijd toe om 18.10u, dus 8 minuten tijd om het laatste motorstel af te koppelen (normale procedure van elke dag bij deze trein).
Om 18.20u was de trein nog steeds niet vertrokken, zenuwachtig geschreeuw in walkie-talkies en over en weer geloop op het perron.
De treinbegeleider riep dan om dat we nog niet konden vertrekken omdat er geen treinbestuurder kon gevonden worden om het laatste stel af te koppelen. Om 18.26u zijn we dan eindelijk kunnen vertrekken.
Mijn vraag is: waarom kon de bestuurder die al in het voorste stel zat geen 20 cm vooruit rijden om de trein achteraan te ontkoppelen?

Geplaatst: 29 mei 2007, 19:54
door Steven
eeen motorstel mag niet zomaar onbewaakt achterlaten worden aan perron. dit omdat het stationspersoneel niet bevoegd is (kennen er ook niets van) om het stel te immobiliseren. ok meest logisch lijkt vooruit rijden voor jou maar er zijn nu eenmaal regels waar wij ons moeten aan houden. je kan ze wat losser of heel strak interpreteren.
idd als ze wat vlot zouden werken zou je denken waarom doet die eerst bestuurder niet gewoon de ontkoppeling. het kan perfect zijn dat ze deze zelfs niet geinformeerd hebben over het ontbreken van de tweede bestuurder.

Geplaatst: 29 mei 2007, 20:03
door Adler
Bedankt, ik dacht wel dat het zo iets was maar ik was niet zeker.
Alleen begrijp ik dan niet dat ze de waalse bestuurder die in Antwerpen werd afgelost niet gevraagd hebben om dit te doen, maar misschien moest die al naar een andere trein.

Geplaatst: 29 mei 2007, 20:18
door Steven
misschien hebben ze het hem gevraagd maar heeft (door de goede kennis van het nederlands) deze waalse bestuurder het niet willen doen.

Geplaatst: 29 mei 2007, 20:53
door Stijn014
Er ging op die moment wel meer mis in Antwerpen Centraal. De trein Antwerpen-Luik van 18u34, bestond ook maar uit 1 stel ipv uit twee De twee andere zijn de stoptrein richting Brussel geworden. In lier is Dat ene stel nar Luik dan aan 2 andere stellen gekoppeld.

Geplaatst: 29 mei 2007, 21:32
door Adler
Stijn014 schreef:Er ging op die moment wel meer mis in Antwerpen Centraal.
Inderdaad, de IC uit Brussel werd ook afgeleid naar +1 ipv -2.