Electrificatie Montzen-DB Netz.
Geplaatst: 02 jun 2007, 23:49
Hallo,
Vanop de site van Infrabel:
We hebben dus nog tot oktober...
Groeten,
Joris De Mol
Vanop de site van Infrabel:
(Met dank aan R4CFan voor de link, Danke!)29-05-2007 Montzen-Aken: elektrificatie van de ontbrekende schakel
De Belgische en Duitse spoorwegbeheerders Infrabel en DB-Netz hebben kortgeleden een conventie ondertekend voor de elektrificatie van de spoorlijn die Montzen met Aken-West verbindt. De commerciële snelheid wordt sterk verhoogd.
Infrabel en DB-Netz hebben kortgeleden een conventie ondertekend voor de elektrificatie van de spoorlijn die Montzen met Aken-West verbindt.
De Belgische en Duitse spoorwegbeheerders slaan de handen in elkaar om de grensspoorlijn te elektrificeren. Deze laatste schakel van zowat 8 kilometer ligt op de 162 km lange as die de haven van Antwerpen met Duitsland verbindt.
De "technische grens" (de omschakelzone van de elektrische voeding tussen België en Duitsland) ligt in België, meer bepaald op het viaduct van Moresnet. Tot aan dat punt zal de lijn gevoed worden met het Belgische 3 kV gelijkstroomsysteem. Voorbij dat punt, tussen Moresnet en Aken-West, zal de bovenleiding worden gevoed met 15 kV 16 2/3 Hz (Duitse systeem).
Eenmaal deze elektrificatie zal zijn afgewerkt, met de wijziging van de dienstregeling in december 2008, zal ze een grote troef vormen voor de Luikse regio en de Belgische havens. Ze zal ook de locomotiefwissel in de stations Montzen en Aken-West overbodig maken en zo bijdragen tot een sterke verhoging van de commerciële snelheid en de rittijd tussen Antwerpen en de Duitse industriegebieden. Het inzetten van elektrische tractie van begin tot einde zal bovendien ook toelaten om zwaardere treinen te slepen en zo de capaciteit op deze strategische lijn te verhogen.
De elektrificatiewerken zullen in oktober starten in het station van Montzen. Infrabel en DB Netz investeren gezamenlijk 2,07 miljoen euro in het project.
We hebben dus nog tot oktober...
Groeten,
Joris De Mol