Pagina 1 van 2
Het nieuwe treinaanbod
Geplaatst: 14 jun 2007, 19:11
door Trainspotterke
Om toch ook eens iets positiefs over de NMBS te vertellen!
De komende maanden staan er heel wat nieuwigheden op het programma, dan vooral voor de provincie Antwerpen. Om even te overlopen:
- Een
IC-trein om het kwartier tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel (december).
- Een
IC/IR-trein Turnhout - Antwerpen tijdens de week. Zo kunnen reizigers tijdens de week ook rechtstreeks naar Antwerpen en is er een trein om het half uur tussen Turnhout, Herentals en Lier (december).
- Een trein
om het half uur tussen Herentals en Mol (december).
- 16 heen- en terugritten per dag tussen Antwerpen-Centraal en
Noorderkempen (september).
- Alle P-treinen met bestemming Antwerpen rijden terug door tot Antwerpen-Centraal (december).
- Een
IC-trein Leuven - Antwerpen via Mechelen-Nekkerspoel (december).
-
Twee L-treinen per uur (om het half uur) tussen Antwerpen en Brussel, waarvan één onder C(ity)R(ail)-vlag (december).
- Heropening van
Hergenrath, op L37 tussen Welkenraedt en Aachen Hbf. Zo komt het aantal Duitstalige stations op twee te staan. Deze stopplaats zal bediend worden door de IR q Luik - Aken, die momenteel nog om de twee uur rijdt, voorlopig althans nog (december).
- De
Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam rijdt niet langer meer via Antwerpen-Oost, maar door de Noord-zuid-verbinding van Antwerpen en zal dus ook weer halt houden in Antwerpen-Centraal, na een dikke tien jaar (december).
Geplaatst: 14 jun 2007, 21:06
door Shrek
perron 5 en 6 in nekkerspoel worden dan weer gebruikt? leuk

Geplaatst: 14 jun 2007, 21:20
door Elgar
Dacht dat het de bedoeling was dat die IC non-stop van Antwerpen naar Leuven ging sporen. Gewoon via Mechelen-Nekkerspoel, maar zonder tussenstop. Nekkerspoel is ook geen IC-station...
Geplaatst: 14 jun 2007, 21:25
door Steven
Elgar schreef:Dacht dat het de bedoeling was dat die IC non-stop van Antwerpen naar Leuven ging sporen. Gewoon via Mechelen-Nekkerspoel, maar zonder tussenstop. Nekkerspoel is ook geen IC-station...
maar kan het wel worden

Geplaatst: 14 jun 2007, 21:29
door rvdborgt
Steven schreef:Elgar schreef:Dacht dat het de bedoeling was dat die IC non-stop van Antwerpen naar Leuven ging sporen. Gewoon via Mechelen-Nekkerspoel, maar zonder tussenstop. Nekkerspoel is ook geen IC-station...
maar kan het wel worden

Ja, ik wil wel verklappen dat er met de oorspronkelijk geplande rijtijd ruimschoots de tijd was om daar ook te stoppen. Wat de huidige planning is, weet ik niet.
Groetjes,
Rian
Re: Het nieuwe treinaanbod
Geplaatst: 14 jun 2007, 21:36
door dentheo
Trainspotterke schreef:Om toch ook eens iets positiefs over de NMBS te vertellen!
De komende maanden staan er heel wat nieuwigheden op het programma, dan vooral voor de provincie Antwerpen. Om even te overlopen:
- Een
IC-trein om het kwartier tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel (december).
- Een
IC/IR-trein Turnhout - Antwerpen tijdens de week. Zo kunnen reizigers tijdens de week ook rechtstreeks naar Antwerpen en is er een trein om het half uur tussen Turnhout, Herentals en Lier (december).
- Een trein
om het half uur tussen Herentals en Mol (december).
- 16 heen- en terugritten per dag tussen Antwerpen-Centraal en
Noorderkempen (september).
KNIP
- De
Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam rijdt niet langer meer via Antwerpen-Oost, maar door de Noord-zuid-verbinding van Antwerpen en zal dus ook weer halt houden in Antwerpen-Centraal, na een dikke tien jaar (december).
En niets voor lijn 12 ?
Geplaatst: 14 jun 2007, 23:30
door Wover
rvdborgt schreef:Steven schreef:Elgar schreef:Dacht dat het de bedoeling was dat die IC non-stop van Antwerpen naar Leuven ging sporen. Gewoon via Mechelen-Nekkerspoel, maar zonder tussenstop. Nekkerspoel is ook geen IC-station...
maar kan het wel worden

Ja, ik wil wel verklappen dat er met de oorspronkelijk geplande rijtijd ruimschoots de tijd was om daar ook te stoppen. Wat de huidige planning is, weet ik niet.
Groetjes,
Rian
Dat zal wel rond de 30 minuten schommelen.
De huidige rijtijd Mechelen - Leuven is 19 minuten, pits daar een minuutje af omdat hij zo traag de vertakking moet overrijden en dan heb je nog 12 minuten om van Antwerpen naar Mechelen te sporen, dat moet lukken

.
Geplaatst: 15 jun 2007, 08:13
door Hobbes
Op lijn 12 zou er een IR bijkomen.
Volgens geruchten (let op; ik zeg geruchten!) zou het zelfs een trein met M6'en worden : Essen-Blankenberge...
Hopelijk is dit waar, ineens een bestemming bij vanuit Antwerpen en elke 20 min een trein richting Gent.
Heb dit gehoord van de stationchef van Essen, maar of het waarheid wordt... ?
Geplaatst: 15 jun 2007, 10:58
door FLV-FGSP
Hobbes schreef:Op lijn 12 zou er een IR bijkomen.
Volgens geruchten (let op; ik zeg geruchten!) zou het zelfs een trein met M6'en worden : Essen-Blankenberge...
Hopelijk is dit waar, ineens een bestemming bij vanuit Antwerpen en elke 20 min een trein richting Gent.
Heb dit gehoord van de stationchef van Essen, maar of het waarheid wordt... ?
Dit is nog niet voor december 2007. L-trein Antwerpen - Roosendaal wordt versneld. IR Essen - Jambes wordt voortaan IR Essen - Brussel.
Antwerpen - Blankenberge staat wel in de planning voor later.
Geplaatst: 15 jun 2007, 12:36
door Bart
De geruchten molen draait de laatste weken wel enorm hard vind ik.
En eigenlijk vind ik dat wel geestig.
Wat ik het als laatste heb opgevangen:
1) Essen-Blankenberge NIET in december 2007.
2) Einde van de verbinding Essen-Jambes
> Wordt Essen-Brussel Zuid (of Roosendaal-Brussel Zuid)
3) Einde van de verbinding Leuven-Antwerpen-Geraardsbergen.
> Wordt Leuven-Antwerpen-Brussel Zuid.
4) Einde van de verbinding Sint-Niklaas-Roosendaal
> Wordt Sint-Niklaas-Antwerpen-Herentals.
> Roosendaal-Turnhout (of Essen-Turnhout)
5) IC Antwerpen-Brussel (de 45 reeks), wordt doorgetrokken tot
Charleroi Zuid, en stopt bijkomend in Vilvoorde & Marchienne.
6) Uitbreiding van het treinaanbod naar Mol.
Ik zal het allemaal maar geloven in december, als het zwart op wit op papier zal staan.
Geplaatst: 15 jun 2007, 12:41
door sweek
Geen IR doorgetrokken tot Roosendaal dan?
Geplaatst: 15 jun 2007, 13:24
door Kleine
Hasselt - Antwerpen moet het blijven stellen met 1 trein per uur dan? Alle hup...
Geplaatst: 15 jun 2007, 13:28
door Shrek
Kleine schreef:Hasselt - Antwerpen moet het blijven stellen met 1 trein per uur dan? Alle hup...
er zijn er nu toch al 2 ?

Geplaatst: 15 jun 2007, 13:39
door Molenbruch Y.
Hallo,
Je kan de IR e moeilijk een alternatief noemen voor reizigers tussen Hasselt en Antwerpen. Deze vertrekt immers vóór de IR c in Hasselt en komt ná de IR c aan te Antwerpen. In de andere richting uiteraard een gelijkaardige situatie.
Uiteraard volgt dan de logische vraag: als Mol 2 verbindingen per uur krijgt met Antwerpen (zelfs al rijdt er eentje als stoptrein), zou het dan niet gerechtvaardigd zijn dat
* ofwel de IR c zo snel mogelijk (en niet in 2008) door de boog van Aarschot gaat rijden en zo in Hasselt aansluiting kan geven met de IC K.
* ofwel er een bijkomende verbinding komt die in Hasselt aansluiting geeft met de IC K.
Uiteraard brengt dit ook weeral extra kosten met zich mee:
* in geval 1 moet je een IR Leuven - Aarschot - Lier - Antwerpen creëren. Dit zijn extra kosten en brengt te veel concurrentie voor de toekomstige IR Leuven - Nekkerspoel - Antwerpen.
* in geval 2 moet je een volledig nieuwe treinserie voorzien, hetgeen ook zeker niet gratis is.
Nog één ding:
Als de IR n ingekort wordt tot Roosendaal/Essen - Brussel en de IC N verlengd wordt tot Charleroi, welke trein vangt dan het verlies tussen Charleroi en Namen op? Of is het de bedoeling dat de reizigers daar het met een L-trein en de IC D gaan stellen (en heeft de NMBS dus opzettelijk onlangs de IR n doorheen de dag tot stoptrein gedegradeerd, zodat men nu niet kan klagen over vermindering van het aanbod)?
Groeten,
Geplaatst: 15 jun 2007, 13:39
door Adler
FLV-FGSP schreef:IR Essen - Jambes wordt voortaan IR Essen - Brussel.
Dit is zeer goed nieuws ! Eindelijk iemand met gezond verstand in de Frankrijkstraat !