Pagina 1 van 1
Treinen op elkaar gebotst bij Weesp
Geplaatst: 16 jun 2007, 23:14
door Bartjedj
Treinen op elkaar gebotst bij Weesp
Bij Weesp zijn twee treinen op elkaar gebotst. Dat meldt NS Rail.
Meer info ontbreekt momenteel. Laat ons hopen dat het niet te erg is
Bron: Lycos.nl
BDJ
Geplaatst: 16 jun 2007, 23:21
door Bartjedj
Update:
Ernstig ongeval
De treinen zouden elkaar zijdelings hebben geraakt. Het Korps Landelijke Politiediensten spreekt van een ernstig ongeval, waarbij één van de twee treinen gedeelteijk is ontspoord. De twee treinen reden vanuit Hilversum richting Weesp.
Ernstig ongeval
Voor zover bekend zijn er geen gewonden gevallen. De passagiers konden vanuit de treinen naar het station lopen. Er is nog wel beperkt treinverkeer mogelijk op het traject.
Bron: RTL.nl
Materieel is het dus een zwaar ongeval, maar gelukkig op persoonlijk vlak niet.
Geplaatst: 17 jun 2007, 00:11
door Shrek
die NS-machinisten zitten precies teveel in de botsautokes op de kermis

Geplaatst: 17 jun 2007, 00:26
door Wover
Shrek schreef:die NS-machinisten zitten precies teveel in de botsautokes op de kermis

Kom kom, nu niet gaan veralgemenen, want door zo'n opmerking krijg je half Nederland tegen

.
Het valt wel op dat ondanks het superieure beveiligingssysteem je tegenwoordig vaak van ongevallen op het NL spoornet hoort tegenover relatief weinig hier in België.
Geplaatst: 17 jun 2007, 00:59
door Bordensteker
aan de andere helft die je méé hebt kun je je op die lijn de laatste tijd ook behoorlijk bezeren, of zou het een teveel aan flankerend beleid zijn?
Geplaatst: 17 jun 2007, 14:22
door Mark7758
Laten we geduldig afwachten wat de onderzoeksraad zegt.
(Al kan ik het resultaat al raden.)

Geplaatst: 17 jun 2007, 14:45
door Bordensteker
Goede fotoreportage van de ontspoorde trein bij Weesp zaterdagavond. Foto’s laden wat traag.
http://www.112actueel.nl/cgi-bin/index. ... 1000450784
Op Google Earth kun je de wisselverbinding zien liggen, waarmee de treinen vanuit Almere nog voor de spoorbrug over de Vecht op het spoor uit Hilversum terecht kunnen komen.
Ter oriëntatie: op foto 2 is linksonder de noordelijke spoorstaaf zichtbaar van het spoor Almere - Weesp, en het IRM motorstel links op de foto reed kennelijk over de wisselverbinding naar het parallele spoor Hilversum - Weesp maar werd daarbij uit de rails geduwd door de zwaardere locomotief van de op dat spoor rijdende trein Utrecht -Leiden.
Opvallend is dat beide treinen zo snel stil stonden ...
Geplaatst: 17 jun 2007, 14:48
door Wover
Mark7758 schreef:Laten we geduldig afwachten wat de onderzoeksraad zegt.
(Al kan ik het resultaat al raden.)

Zijnde...? Jij bent hier de specialist ter zake, ik dacht dat met ATB door't rood rijden niet kon?
Geplaatst: 17 jun 2007, 15:26
door Mark7758
Op het baanvak is ATB Eerste generatie aanwezig.
ATB Eerste Generatie controleert op remmingen en bepaalde snelheden.
Maar onder de 40km/h is er geen controle meer of de Machinist een Rood sein voorbij rijdt of niet.
Dit is een onderkent feit en de beslissing tot deze keuze is al meer als 40 jaar oud. (Helaas)
ATB-Nieuwe Generatie of ERTMS kunnen en zullen ook Rood sein passage's controleren.
Geplaatst: 17 jun 2007, 17:00
door Accelerat
Weet iemand wat voor trein die andere was? Want ik zie wel een 1600/1700 maar weet iemand wat voor wagens hier achter zaten?
Geplaatst: 17 jun 2007, 18:18
door Taurus
Het was de 1709 met daarachter een DD-AR stam en het treinstel was V-IRM 8726.
Geplaatst: 18 jun 2007, 00:18
door NSNMBS
sncf-sncb schreef:Weet iemand wat voor trein die andere was? Want ik zie wel een 1600/1700 maar weet iemand wat voor wagens hier achter zaten?
Er werd gezegd dat het de stopper Leiden-Utrecht is
Het zou idd wel leuk geweest zijn hoor ICRm of ICK of ICB in een stopper, maar denk het niet

Geplaatst: 18 jun 2007, 09:19
door Bordensteker
Voor een goed begrip: het gaat hier over een stoptrein die vanaf Utrecht met een grote omweg langs Amsterdam rijdt en uiteindelijk in Leiden eindigt. De route ziet er op de kaart ongeveer zo uit: Utrecht – in noordelijke richting naar Hilversum – Bussum – naar het noordwesten langs Weesp – naar het westen langs Duivendrecht – Amsterdam Zuid – Schiphol – naar het zuidwesten richting Hoofddorp – Leiden.
Dit is dus niet de veel kortere rechtstreekse route, die gaat vanuit Utrecht naar het westen via Woerden en Alphen aan den Rijn.
Wat de sporensituatie betreft: vanaf de sporendriehoek vóór Weesp lopen de sporen uit Hilversum en uit Almere parallel verder als een overal minstens viersporig baanvak tot waar de lijn naar Schiphol weg buigt van de lijn naar Amsterdam Centraal, en er is meteen na de sporendriehoek en kort vóór de Vechtbrug (en dus nog voor Weesp zelf) een overloopwissel waarlangs de trein uit Almere over kan lopen naar het spoor Hilversum – Weesp.
Daar is de aanrijding gebeurd.