Pagina 1 van 1
Dodelijk arbeidsongeval in het station Genk
Geplaatst: 19 jun 2007, 18:58
door RIDCO
Volgens diverse bronnen op internet (VRT, HLN, ...) heeft zich in de loop van de namiddag een dodelijk arbeidsongeval voorgedaan in het station Genk. Daarbij is één medewerker van de NMBS (B-Cargo) om het leven gekomen.
Geplaatst: 19 jun 2007, 19:29
door Thomas
http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.n ... einongeval
Dode bij treinongeval in Winterslag
di 19/06/07 - Bij een treinongeval in Winterslag is een man omgekomen. In het rangeerstation van Winterslag reed een goederentrein achteruit en botste op een andere goederentrein.
De klap was zo hevig dat beide treinen ontspoorden.
Op het achterste deel van de aangereden trein stond een werknemer van de NMBS die gekneld raakte bij de botsing. De man overleefde het niet.
Doordat het rangeerstation een eindstation is, had het ongeval geen gevolgen voor het passagiersverkeer.
Geplaatst: 19 jun 2007, 20:43
door Mister_Q
In genk-goederen dus...
Hopelijk geen leerling die aan het rijden was.
Condoleances aan de familieleden van de overleden rangeerder.
Geplaatst: 19 jun 2007, 22:35
door KB
Die zin begrijp ik niet goed.
Geplaatst: 20 jun 2007, 00:06
door Steven
een rangeerstation heeft nooit invloed op een hoofdlijn aangezien een incident aldaar altijd geisoleerd van een hoofdlijn gebeurd, de treinen hasselt genk ondervinden dus geen hinder van een ongeval in genk goederen (toch niet dit soort ongevallen)
Geplaatst: 20 jun 2007, 07:36
door Bibke
Langs Genk Goederen komen gewoonweg geen passagierstreinen.
Om in Genk Goederen te geraken slaan de goederentreinen vanuit de richting Hasselt linksaf, daar komen nooit (tenzij speciaal ingelegde treinen) passagierstreinen. Het spoor dat door loopt langs Genk Goederen gaat verder naar Zwartberg, Waterschei, As, Eisden. Maar vanaf Genk Goederen is het in onbruik.
De passagierslijn naar Genk loopt rechtdoor naar het station en is doodlopend.
Op voorgenoemde kruising kunnen de goederentreinen ook naar rechts afdraaien, richting Bilzen, Ze komen dan in Genk Zuid met o.a. aftakkingen naar ALZ, Haven Genk, Ford.
En dan is er de verbinding Genk Goederen naar Bilzen. Die gaat over de passagierslijn naar Genk station.
Geplaatst: 20 jun 2007, 14:51
door KB
Bibke schreef:Langs Genk Goederen komen gewoonweg geen passagierstreinen.
Om in Genk Goederen te geraken slaan de goederentreinen vanuit de richting Hasselt linksaf, daar komen nooit (tenzij speciaal ingelegde treinen) passagierstreinen. Het spoor dat door loopt langs Genk Goederen gaat verder naar Zwartberg, Waterschei, As, Eisden. Maar vanaf Genk Goederen is het in onbruik.
De passagierslijn naar Genk loopt rechtdoor naar het station en is doodlopend.
Op voorgenoemde kruising kunnen de goederentreinen ook naar rechts afdraaien, richting Bilzen, Ze komen dan in Genk Zuid met o.a. aftakkingen naar ALZ, Haven Genk, Ford.
En dan is er de verbinding Genk Goederen naar Bilzen. Die gaat over de passagierslijn naar Genk station.
Dat wist ik, vandaar dat ik die zin in het bericht van de VRT niet begreep.
Geplaatst: 20 jun 2007, 21:58
door Bibke
KB'ke,
Mijn antwoord was ook niet op uw post bedoeld. Ik begreep uw vraag onmiddellijk want de laatste zin van de verslaggeving klopte inderdaad van geen kanten.
Maar het antwoord van Steven was een algemeen (en juist) antwoord.
Vandaar dat ik met mijn post de situatie ter plekke uit de doeken wou doen voor degenen die de situatie daar niet kennen.
Groetjes
Bibke
Geplaatst: 20 jun 2007, 23:49
door johan de man
Volgens mij reed de machinist te snel, of dacht de hij dat hij nog veel meer ruimte had. Ofwel lag de wissel naar een verkeerd spoor.
Aan de impact kan je zien dat de trein mogelijk te snel reed.
De rangeerder had geen enkele kans, zelfs niet als hij eraf sprong.
Ik vind het een 'vreemd' ongeval, nog niet vaak gezien.
Innige deelneming voor de familie van de rangeerder en begrip voor de machinist die het nu ook wel moeilijk zal hebben.
Geplaatst: 20 jun 2007, 23:57
door Wover
Naar verluid zou de trein 30kph gereden hebben en zou de radioverbinding uitgevallen zijn.
Geplaatst: 21 jun 2007, 20:26
door jan77
Ziet er niet goed uit voor de bestuurder als dat zo is.
Te snel rijden en niet onmiddellijk stoppen als de radioverbinding verbroken is.
Maar ja het ergste is nog dat er een doden bij gevallen is.
Geplaatst: 21 jun 2007, 23:18
door johan de man
Bij een opduwbeweging moet je toch om de 10 sec contact houden via de radio ?
En je mag toch maar max 20 km/u in een bundel ?