Pagina 1 van 1
Aanduiding vertragingen in de stations
Geplaatst: 02 jul 2007, 10:05
door Adler
Deze morgen had mijn trein naar Mechelen (IR Essen-Jambes) bij aankomst in Mechelen 22 minuten vertraging (dit is geen uitzondering).
Op het elektronisch bord stond een vertraging aangeduid van 10 minuten, dus 12 minuten minder dan in werkelijkheid.
Ik heb al gemerkt dat er stations zijn waar de vertragingen vrij nauwkeurig worden gegeven, bv. Antwerpen-Centraal, en andere stations waar dit absoluut niet het geval is, bv. Mechelen.
Het toppunt is wel Antwerpen-Berchem waar regelmatig bij een trein in vertraging, de rode cijfers verdwijnen enkele minuten voor de trein aankomt.
Ik vraag me af hoe die cijfers daar op komen, gebeurt dit overal nog manueel ?
Worden de stiptheidscijfers gebaseerd op deze gegevens of staat dit er helemaal los van ?
In elk geval moet men in sommige stations toch eens leren tellen, 22 minuten is geen 10 minuten.
Geplaatst: 02 jul 2007, 10:15
door Steven
in bepaalde stations zijn die dingen al gekoppeld aan het artweb van de nmbs en die geven idd vrij precies te vertraging aan, andere nog niet (daar doen ze dat manueel dus) waar welk systeem toegepast word is de vraag natuurlijk.
de stiptheid kan niet op die cijfers zijn aangezien die dat manueel ingegeven worden. er bestaat een vrij groot intraweb programma dat alle treinen bijhoud en waar je precies kan op zien waar welke trein is en of die vertraging heeft of niet. (dit is op basis van referentiepunten zoals seinen en stations, vertakkingen, ...) op basis van het ritnr van een trein.
denk dat de voornaamste reden is waarom dit systeem niet echt raadpleegbaar is voor passagiers, aangezien de huidige manier van weergave voor niet spoorwegmensen overkomt als compleet latijn. maar normaal is het wel dit programma dat de stiptheid wat bijhoud
Geplaatst: 02 jul 2007, 13:40
door dentheo
Steven schreef:
de stiptheid kan niet op die cijfers zijn aangezien die dat manueel ingegeven worden. er bestaat een vrij groot intraweb programma dat alle treinen bijhoud en waar je precies kan op zien waar welke trein is en of die vertraging heeft of niet. (dit is op basis van referentiepunten zoals seinen en stations, vertakkingen, ...) op basis van het ritnr van een trein.
denk dat de voornaamste reden is waarom dit systeem niet echt raadpleegbaar is voor passagiers, aangezien de huidige manier van weergave voor niet spoorwegmensen overkomt als compleet latijn. maar normaal is het wel dit programma dat de stiptheid wat bijhoud
Is dat het lijstje met de stationsafkortingen en daarachter cijfertjes met min of plusje.
Zo heb ik het ooit in realtime zien binnenkomen op de dispatching in Rotterdam, zij kregen ook doorritten bij splitsingen maar niet alle stations. Kon je netjes zien dat de Thalys +8 wegging in Berchem, bij Luchtbal kwam nog +7 en bij splitsing Mariaburg weer minuutje eraf....
Geplaatst: 02 jul 2007, 13:49
door Adler
Op het Traffic Control Centre in Brussel heb ik ook gezien dat men voor elke trein een real-time grafiek heeft (tijd-afgelegde weg) met de vertragingen en ook computerlijsten van alle treinen met zelfs de exacte reden van elke vertraging.
Ik begrijp dan ook niet dat in de meeste stations de aanduidingen van de vertragingen nog manueel moeten ingebracht worden. Ik kan me best inbeelden dat in de drukte van een seinhuis dan wel eens iemand vergeet om dit aan te passen.
Infrabel kan trouwens perfekt al deze gegevens op een website zetten (zoals de DB trouwens al doet) maar zal dit nooit doen omdat het dan te gemakkelijk zou zijn om de stiptheidscijfers waar men elke maand mee afkomt te weerleggen.
Geplaatst: 02 jul 2007, 13:57
door dentheo
Adler schreef:Op het Traffic Control Centre in Brussel heb ik ook gezien dat men voor elke trein een real-time grafiek heeft (tijd-afgelegde weg) met de vertragingen en ook computerlijsten van alle treinen met zelfs de exacte reden van elke vertraging.
Ik begrijp dan ook niet dat in de meeste stations de aanduidingen van de vertragingen nog manueel moeten ingebracht worden. Ik kan me best inbeelden dat in de drukte van een seinhuis dan wel eens iemand vergeet om dit aan te passen.
Infrabel kan trouwens perfekt al deze gegevens op een website zetten (zoals de DB trouwens al doet) maar zal dit nooit doen omdat het dan te gemakkelijk zou zijn om de stiptheidscijfers waar men elke maand mee afkomt te weerleggen.
Ik vind het ook zo gek dat men zoveel karakters gebruikt.
ttz geen +10 maar wel +0H10 vindt men dat zoveel duidelijker ????
Geplaatst: 02 jul 2007, 14:02
door Adler
dentheo schreef:
ttz geen +10 maar wel +0H10 vindt men dat zoveel duidelijker ????
Ik heb hierover nog een anekdote. Ik zat eens rechtover een amerikaans echtpaar op de trein. Toen de trein aankwam in Antwerpen-Centraal stond op 1 van de aanwijzers in het rood +0H10.
Zegt die vrouw tegen haar man: "Look honey, there is a place called Ohio here". Ze meende echt dat die trein naar Ohio ging

Geplaatst: 02 jul 2007, 14:27
door Steven
lol adler, voeg ze maar toe aan een hele lange lijst verhaaltjes die er zo al bestaan

Geplaatst: 02 jul 2007, 14:30
door Adler
Steven schreef:lol adler, voeg ze maar toe aan een hele lange lijst verhaaltjes die er zo al bestaan

Da's wel echt gebeurd hoor Steven, ik zweer het.
Misschien kunnen we een nieuwe rubriek openen: Trein anekdotes

Want ik heb nog wel een paar goede echt gebeurde verhaaltjes.
Geplaatst: 02 jul 2007, 15:07
door Steven
Adler schreef:Steven schreef:lol adler, voeg ze maar toe aan een hele lange lijst verhaaltjes die er zo al bestaan

Da's wel echt gebeurd hoor Steven, ik zweer het.
Misschien kunnen we een nieuwe rubriek openen: Trein anekdotes

Want ik heb nog wel een paar goede echt gebeurde verhaaltjes.
was niet negatief bedoeld met verhaaltjes bedoelde ik eerder gewoon een lijstje van situaties die zich voordoen en waar je als toeschouwer eens mee kan lachen omdat mensen dingen doen of zeggen die anders bedoeld zijn. zoals wat jij hierboven al zei

zo heb ik ooit iemand de dalende roltrap zien gebruiken om boven te geraken enkel en alleen omdat de aanduideing spoor 8 aan de dalende roltrap stond en de aanduiding spoor 7 aan de stijgende. hij moest dus op spoor 8 zijn
Geplaatst: 02 jul 2007, 15:38
door Kris
Adler schreef:
Ik begrijp dan ook niet dat in de meeste stations de aanduidingen van de vertragingen nog manueel moeten ingebracht worden.
Manueel is nog steeds beter omdat Artweb de exacte vertraging bij aankomst niet kan weergeven, enkel de vertraging onde de baan. Zo kan een trein met een brede uurregeling nog makkelijk 5 tot 10min inhalen op het laatste ogenblik waardoor vele mensen hun trein missen.
Geplaatst: 02 jul 2007, 15:42
door Adler
Kris schreef:
Manueel is nog steeds beter omdat Artweb de exacte vertraging bij aankomst niet kan weergeven, enkel de vertraging onde de baan. Zo kan een trein met een brede uurregeling nog makkelijk 5 tot 10min inhalen op het laatste ogenblik waardoor vele mensen hun trein missen.
Op voorwaarde dan dat men er zomaar niet iets opzet zoals veel in Mechelen gebeurd of zelfs de cijfers helemaal laat verdwijnen zoals in Berchem.
Geplaatst: 02 jul 2007, 15:49
door Steven
de manier van invoeren heeft ook te maken met de aard van het seinhuis dacht ik, op oude relaisseinhuizen waar de informatica dus nog wat zoek is, is het wat lastiger dit te realieseren dan op de seinhuizen die al volledig geinformatiseerd zijn.