Grootse plannen voor Britse spoorwegen
Geplaatst: 25 jul 2007, 12:23
De nieuwe regering-Brown heeft een masterplan bekend gemaakt voor het Britse spoorwegnet. Tegen 2030 wil men een verdubbeling van het aantal reizigers (180 miljoen extra per jaar) en tezelfdertijd het probleem van overbezette treinen aanpakken.
Enkele ingrepen:
- extra perrons voor het station Reading (doel: meer treinen doen stoppen)
- station Birmingham New Street wordt herbouwd (+ upgrade 150 stations)
- upgrade van de Thameslink-lijn
- herinrichting van knooppunten met o.a. 'flyovers' zodat treinen niet meer hoeven te stoppen voor elkaar
- aanpassing seininrichting voor het doorlaten van maximum 24 treinen per uur
- verlenging van perrons om treinen met 12/16 wagons mogelijk te maken
- aankoop van 1.300 nieuwe wagons
Lijnen op het platteland zouden open blijven.
Geen dubbeldektreinen, geen afzonderlijke lijnen voor goederenverkeer, geen magneet-HSL.
Kritiekpunten: weinig info over waar en wanneer de ingrepen zullen gebeuren. Network Rail moet dit later in het jaar uitwerken.
De regering hoopt dat de extra inkomsten uit de verhoogde ticketverkoop de zaak zal kunnen financieren wat sterk wordt betwijfeld.
(Bron 1 en bron 2)
Enkele ingrepen:
- extra perrons voor het station Reading (doel: meer treinen doen stoppen)
- station Birmingham New Street wordt herbouwd (+ upgrade 150 stations)
- upgrade van de Thameslink-lijn
- herinrichting van knooppunten met o.a. 'flyovers' zodat treinen niet meer hoeven te stoppen voor elkaar
- aanpassing seininrichting voor het doorlaten van maximum 24 treinen per uur
- verlenging van perrons om treinen met 12/16 wagons mogelijk te maken
- aankoop van 1.300 nieuwe wagons
Lijnen op het platteland zouden open blijven.
Geen dubbeldektreinen, geen afzonderlijke lijnen voor goederenverkeer, geen magneet-HSL.
Kritiekpunten: weinig info over waar en wanneer de ingrepen zullen gebeuren. Network Rail moet dit later in het jaar uitwerken.
De regering hoopt dat de extra inkomsten uit de verhoogde ticketverkoop de zaak zal kunnen financieren wat sterk wordt betwijfeld.
(Bron 1 en bron 2)