Pagina 1 van 6

Overstaptijden

Geplaatst: 01 aug 2007, 14:08
door FLV-FGSP
Normaal gezien bedraagt de overstaptijd bij de NMBS minimaal 5 minuten. Er zijn echter enkele erkende uitzonderingen:
- Gent-Dampoort voor de verbinding Antwerpen - Eeklo vv
- Aarschot voor de verbinding Leuven - Antwerpen vv
- Bertrix

Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...

Re: Overstaptijden

Geplaatst: 01 aug 2007, 15:17
door Gust
FLV-FGSP schreef:Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
HARI is een onding. In Hafas, Hastinfo (De Lijn) en Infotec zijn de overstaptijden wel (nog) correct opgenomen.

Geplaatst: 01 aug 2007, 15:57
door Dietrich
HARI is Hafas maar is gewoon anders geconfigureerd. Men ziet nu blijkbaar 5 minuten als minimum om een overstap te verzekeren.

Geplaatst: 01 aug 2007, 19:31
door Adler
Dietrich schreef:HARI is Hafas maar is gewoon anders geconfigureerd. Men ziet nu blijkbaar 5 minuten als minimum om een overstap te verzekeren.
Je kan de minimum overstaptijd ook zelf configureren: Normaal, 10, 20 of 30 minuten. Op knopje Uitgebreid drukken.
Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Een kortere overstaptijd voorzien heeft toch geen enkele zin want dan mis je de aansluiting toch 9 keer op 10.

Bij de Duitse HAFAS is dit Normaal, 15, 30 of 45 minuten.
De NMBS gebruikt Hafas versie 5.21, de DB gebruikt Hafas versie 5.22.

Re: Overstaptijden

Geplaatst: 01 aug 2007, 19:48
door dentheo
Gust schreef:
FLV-FGSP schreef:Kent er iemand nog van die uitzonderingen? Vroeger waren die in ARI geprogrammeerd, sinds de overschakeling naar HARI staat alles op standaard 5 minuten...
HARI is een onding. In Hafas, Hastinfo (De Lijn) en Infotec zijn de overstaptijden wel (nog) correct opgenomen.
Is er een oplossing om hem te dwingen enkel stations te nemen ????

Hij stelt mij altijd een vervelende reeks bushaltes voor die ik niet moet hebben...

Geplaatst: 01 aug 2007, 20:27
door rvdborgt
Adler schreef:
Dietrich schreef:HARI is Hafas maar is gewoon anders geconfigureerd. Men ziet nu blijkbaar 5 minuten als minimum om een overstap te verzekeren.
Je kan de minimum overstaptijd ook zelf configureren: Normaal, 10, 20 of 30 minuten. Op knopje Uitgebreid drukken.
Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Dan zou daar wel "5 minuten" staan. "Normaal" zou moeten betekenen: de vastgelegde minimumoverstaptijden gebruiken. En dat betekent voor sommige (Belgische) stations 3 of 4 minuten.

Groetjes,
Rian

Geplaatst: 01 aug 2007, 22:28
door Dietrich
Die 5 minuten zal vaak wel nodig zijn veronderstel ik (hoewel), maar soms is het echt teveel van het goede. Heb zelf zo ook een overstap te Burst van 2-3 minuten, maar aangezien die trein niet kan vertrekken voordat de andere weg is (wie Burst kent en de plaats waar de MW's staan begrijpt wat ik bedoel, de MW heeft ook Aalst als eindhalte dus geen problemen als die 5 minuten te laat is) is die overstap altijd automatisch verzekerd, maar wordt hij niet getoond.

Men zou de overstaptijd dus nog fijner moeten kunnen definiëren in HAFAS dan "normaal".

Re: Overstaptijden

Geplaatst: 01 aug 2007, 22:49
door MaiKeg
dentheo schreef:
Is er een oplossing om hem te dwingen enkel stations te nemen ????

Hij stelt mij altijd een vervelende reeks bushaltes voor die ik niet moet hebben...
(b) achter de stationsnaam zetten ;)

Geplaatst: 11 aug 2007, 12:05
door K V B
Adler schreef: Ik weet niet wat Normaal betekent, ik vermoed inderdaad 5 minuten.
Een kortere overstaptijd voorzien heeft toch geen enkele zin want dan mis je de aansluiting toch 9 keer op 10.
Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...

Geplaatst: 11 aug 2007, 12:12
door Adler
K V B schreef: Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...
Dat is misschien goed mogelijk als je veel geluk hebt, maar rekenen op een overstaptijd van 4 minuten op het spitsuur tijdens de week kan je vergeten, tenzij de aansluitende trein die je moet hebben nog meer vertraging heeft dan de eerste trein, maar volgens de wet van Murphy is dat meestal niet het geval.
Vergeet niet dat dit België is en niet Zwitserland, daar is dat wel mogelijk en kan men dat wel.

Geplaatst: 11 aug 2007, 12:33
door K V B
Adler schreef:
K V B schreef: Je kan anders prima met de L-trein Brugge - Gent (aankomst xx:15) de IR naar de luchthaven halen (vertrek xx:19), alleen vertelt de planner dat nu niet, en komen reizigers uit Bellem, Hansbeke etc... er nu niet achter hoe snel ze wel in Brussel of op de luchthaven kunnen zijn. Geen goede publiciteit...
Dat is misschien goed mogelijk als je veel geluk hebt, maar rekenen op een overstaptijd van 4 minuten op het spitsuur tijdens de week kan je vergeten, tenzij de aansluitende trein die je moet hebben nog meer vertraging heeft dan de eerste trein, maar volgens de wet van Murphy is dat meestal niet het geval.

Tijdens de spits kan het in Gent st. Pieters wel eens krap worden, dat is waar. Maar ik heb die aansluiting zelf nog nooit gemist. Toegegeven, dat was dus meestal op een vrijdagavond.

Jammer dat het nog zo lang duurt voor het nieuwe st. Pieters er is.
Vergeet niet dat dit België is en niet Zwitserland, daar is dat wel mogelijk en kan men dat wel.
Ik weet het niet zo. Ik ga er niet van uit dat Zwitsers slimmer zijn dan Belgen.

Geplaatst: 11 aug 2007, 12:40
door Adler
K V B schreef: Ik weet het niet zo. Ik ga er niet van uit dat Zwitsers slimmer zijn dan Belgen.
Misschien niet slimmer maar ze weten wel hoe ze treinen op tijd kunnen laten rijden.

Geplaatst: 12 aug 2007, 07:51
door Steven
niet zo zeer het stipt rijden wel het voorzien van standaard aansluitingen is er beter geregeld dan bij ons, hier spreekt men pas van een aansluiting wanneer je minstens 5 minuten hebt. onze dienstregeling is er op vele plaatsen ook ni op voorzien om bepaalde aansluitingen te geven.

Geplaatst: 12 aug 2007, 10:23
door K V B
Steven schreef:niet zo zeer het stipt rijden wel het voorzien van standaard aansluitingen is er beter geregeld dan bij ons, hier spreekt men pas van een aansluiting wanneer je minstens 5 minuten hebt. onze dienstregeling is er op vele plaatsen ook ni op voorzien om bepaalde aansluitingen te geven.
Bij de L trein Brugge- Gent was het zo dat je vroeger altijd een vrij korte overstap op de IC A had. In de vorige dienstregeling was die overstap 6 minuten, maar nu is die opeens 12 minuten geworden. De overstap op IR i is echter maar 4 minuten, en wordt dus door de planner niet getoont. En dat terwijl dit best een handige trein is, want hij gaat naar de luchthaven.

Geplaatst: 12 aug 2007, 12:40
door Steven
tja een trein naar de luchthaven, hoeveel mensen gbruiken die? niet zoveel in vergelijking met toeristen en zakenreizigers die naar belgie komen. dit ondanks het reeds bestaande mooi aanbod
Brussel 4x/u
leuven en gent 2 x/u (waarvan er eentje als stoptrein aan het rijden is uit gent)
landen, tienen, nijvel, de panne, 1x/u

de meeste treinen die ik dus verzeker naar de luchthaven zijn altijd grotendeels gevuld met niet belgen, de belgen die gebruiken massaal de grote parkings in zaventem. gaan dus met de auto.