Pagina 1 van 1
Geluidkaarten Nederland
Geplaatst: 10 aug 2007, 08:36
door Adler
Op de site van
Prorail kan je nu geluidkaarten opvragen van elk gebied in Nederland. Voor elk gebied kan je een pdf file opvragen met een kaartje waar in kleuren het aantal dB rond een spoorlijn wordt aangegeven.
Je vindt deze toepassing onder Dossier Geluid.
Zo kan je bv. zien dat de brug over het Hollands Diep bij Moerdijk zeer veel lawaai produceert.
Geplaatst: 10 aug 2007, 17:31
door FlyingDutchman
Sommige punten stel ik toch wat vragen bij. Bijvoorbeeld in mijn woonplaats Roosendaal, L12 is helemaal niet ingekleurd, terwijl er daar toch heel wat cargo voorbij komt uit Belgiƫ, een deel daarvan met heerlijke reeks 55 tractie. Of dat nou zo stil is te noemen....
Ook het eerste stuk van de 'Zeeuwse lijn' richting Vlissingen is niet ingekleurd, terwijl de diesels daar toch zo ongeveer in de tuinen van woonhuizen optrekken, en om dan nog niet over de remmende goederentreinen te spreken.
Geplaatst: 10 aug 2007, 17:48
door Adler
FlyingDutchman, momenteel zijn enkel de delen van het hoofdrailnet waar jaarlijks meer dan 60.000 treinen passeren in kaart gebracht.
Voor deze eerste serie geluidkaarten betekent dit dat er een geluidkaart is van ongeveer 30% van de in totaal circa 3000 km spoor die in Nederland ligt. Elke 5 jaar wordt de geluidkaart door ProRail geactualiseerd. Op de geluidkaart van 2012 zullen de baanvakken met meer dan 30.000 treinpassages per jaar betrokken worden. Dit betreft volgens de huidige inzichten ca 65% van het hoofdspoorwegennet.
Geplaatst: 10 aug 2007, 18:13
door dentheo
Adler schreef:FlyingDutchman, momenteel zijn enkel de delen van het hoofdrailnet waar jaarlijks meer dan 60.000 treinen passeren in kaart gebracht.
Voor deze eerste serie geluidkaarten betekent dit dat er een geluidkaart is van ongeveer 30% van de in totaal circa 3000 km spoor die in Nederland ligt. Elke 5 jaar wordt de geluidkaart door ProRail geactualiseerd. Op de geluidkaart van 2012 zullen de baanvakken met meer dan 30.000 treinpassages per jaar betrokken worden. Dit betreft volgens de huidige inzichten ca 65% van het hoofdspoorwegennet.
In Kalmthout verteld men altijd dat er zo'n 300 treinen per dag voorbijkomen, vooral met klachten in verband met gesloten slagbomen.
Dat zal dus wel lichtjes overdreven zijn. Uiteindelijk heeft de zuidkant van Roosendaal ook de lijn naar Vlissingen.