Pagina 1 van 1

Transatlantische tunnel

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:14
door Accelerat
Zo dadelijk om 11h30 op Discovery Channel in Extreme Engineering; Over een transatlantische tunnel tussen London en New York of dat ooit mogelijk gaat zijn met magneet treinen.

Geplaatst: 14 aug 2007, 11:42
door Patrick
"Bericht aan de reizigers: gelieve nu uw duikpak aan te trekken. Bij aankomst mag u dan lekker relaxen in onze luxueuze decompressielounge." :D

Re: Transatlantische tunnel

Geplaatst: 14 aug 2007, 12:35
door 5307
sncf-sncb schreef:Over een transatlantische tunnel tussen London en New York of dat ooit mogelijk gaat zijn met magneet treinen.
hmmmmm niet bang dat die trein van koers zal veranderen en richting het noorden zal rijden ??? :twisted:

Re: Transatlantische tunnel

Geplaatst: 14 aug 2007, 13:05
door Accelerat
5307 schreef:
sncf-sncb schreef:Over een transatlantische tunnel tussen London en New York of dat ooit mogelijk gaat zijn met magneet treinen.
hmmmmm niet bang dat die trein van koers zal veranderen en richting het noorden zal rijden ??? :twisted:
:lol:
Ik had net even het programma dus bekeken, wel interessant, maar persoonlijk lijkt het mij vrijwel nutteloos: decenia bezig met aanleggen, het kost miljoenen en een trein zou er met 8000 km/h doorheen moeten razen om het rendabel te maken dus het treinkaartje is dan ook onbetaalbaar.

Geplaatst: 14 aug 2007, 14:31
door msts.be
Inderdaad, dan zou men beter beginnen aan het ontwerpen van een opvolger van de Concorde.. machtig vliegtuig toch, maar ja, de markt voor zo'n vluchten was éénmaal te klein..

Met moderne technologie en massaproductie zou zo'n ticket toch veel goedkoper kunnen worden ?

Re: Transatlantische tunnel

Geplaatst: 14 aug 2007, 19:57
door trainfreak
sncf-sncb schreef:Zo dadelijk om 11h30 op Discovery Channel in Extreme Engineering; Over een transatlantische tunnel tussen London en New York of dat ooit mogelijk gaat zijn met magneet treinen.
Ik heb die enkele jaren geleden al gezien.
Wel intressant !!
Hoe de trein door luchtledige ruimtes enzo gaat moeten...

Geplaatst: 14 aug 2007, 22:27
door KB
msts.be schreef:Inderdaad, dan zou men beter beginnen aan het ontwerpen van een opvolger van de Concorde.. machtig vliegtuig toch, maar ja, de markt voor zo'n vluchten was éénmaal te klein..

Met moderne technologie en massaproductie zou zo'n ticket toch veel goedkoper kunnen worden ?
Al gedacht aan brandstofkosten, milieukosten?

Re: Transatlantische tunnel

Geplaatst: 15 aug 2007, 07:00
door Shrek
sncf-sncb schreef:een trein zou er met 8000 km/h doorheen moeten razen om het rendabel te maken dus het treinkaartje is dan ook onbetaalbaar.
als je de trein op magneten door een luchtdichte koker laat sjezen verbruikt hij alleen energie bij het optrekken, en die geeft hij bij het afremmen weer af. Dus zo'n tunnel zou bij massaal gebruik wel eens spotgoedkoop kunnen zijn :P

Re: Transatlantische tunnel

Geplaatst: 15 aug 2007, 09:47
door Accelerat
Shrek schreef:
sncf-sncb schreef:een trein zou er met 8000 km/h doorheen moeten razen om het rendabel te maken dus het treinkaartje is dan ook onbetaalbaar.
als je de trein op magneten door een luchtdichte koker laat sjezen verbruikt hij alleen energie bij het optrekken, en die geeft hij bij het afremmen weer af. Dus zo'n tunnel zou bij massaal gebruik wel eens spotgoedkoop kunnen zijn :P
Zoals het er nu zal uitzien, zullen er maar weinig Amerikanen hier gebruik van maken, aangezien de prijs van een paspoort kunstmatig zéér hoog word gehouden.
En de aanleg voor dat ding, dat zo is zo ontzagwekkend duur, dat haal je er niet snel uit en zal de prijs van zo'n kaartje in het begin alsnog onbetaalbaar zijn.

Geplaatst: 15 aug 2007, 10:20
door AzzurroNL
msts.be schreef:Inderdaad, dan zou men beter beginnen aan het ontwerpen van een opvolger van de Concorde.. machtig vliegtuig toch, maar ja, de markt voor zo'n vluchten was éénmaal te klein..

Met moderne technologie en massaproductie zou zo'n ticket toch veel goedkoper kunnen worden ?
Ik denk dat een van de problemen van de concorde was dat hij voornamelijk door zakenlui gebruikt werd, en daarvan is de markt sterk afgenomen door internet etc. etc. K denk dat het bij zo'n tunnel precies gelijk zal zijn

Geplaatst: 20 aug 2007, 23:33
door Joris
Hallo,
msts.be schreef:Inderdaad, dan zou men beter beginnen aan het ontwerpen van een opvolger van de Concorde.. machtig vliegtuig toch, maar ja, de markt voor zo'n vluchten was éénmaal te klein..

Met moderne technologie en massaproductie zou zo'n ticket toch veel goedkoper kunnen worden ?
Het probleem van de concorde was niet dat de markt te klein was, maar het vliegtuig. Het kon dacht ik amper 100 mensen meenemen, wat te weinig was om het echt rendabel te maken. daarom wou men de concorde aan de kant stellen, wat toen na die crash ook gebeurd is.

Vergeet niet dat die tunnel van de ene aardplaat naar de andere moet, dus lijkt me dta nogal moeilijk... Als die 2 aardplaten wat tegen elkaar gaan liggen vrijven, kan je dat met je kleine betonnen buisje dan tegenhouden? Ik vrees ervoor...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 21 aug 2007, 00:26
door Shrek
een moderne tunnel bestaat niet uit beton maar uit iets flexibelers he :P

Geplaatst: 21 aug 2007, 13:09
door 5307
rubber mss??? silicone???

héhé, ik stel me de bouw al voor... alle bouwvakkers met een siliconepistool in de aanslag :lol:

Geplaatst: 21 aug 2007, 21:11
door SteC
In Japan zijn er al tunnels gebouwd die over een breuk lopen. Blijkbaar zijn er wel manieren om hiermee rekening te houden in het ontwerp.