Pagina 1 van 2

Transrapid München stukje dichterbij

Geplaatst: 22 aug 2007, 11:51
door Patrick
Volgens dit bericht komt het project voor de hogesnelheidsmagneetspoorweg :wink: tussen München Hauptbahnhof en de luchthaven van München een stukje dichterbij.
Zowel de federale staat als de deelstaat Beieren willen elk een hoger aandeel betalen (totaal kostplaatje: 1,85 miljard euro). Een en ander heeft te maken met het nakende vertrek van de Beierse minister-president Stoiber.
Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
De Duitse techniek voor de magneettrein is tot nu toe enkel gebruikt in Shangai sinds begin 2004.

Hier nog een fotootje van mijn reisje in juni: Afbeelding

Re: Transrapid München stukje dichterbij

Geplaatst: 22 aug 2007, 11:53
door Fles
Patrick schreef:Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
Hee, dat klinkt opmerkelijk :!: Waarom is dat?

Re: Transrapid München stukje dichterbij

Geplaatst: 22 aug 2007, 12:22
door Patrick
Fles schreef:
Patrick schreef:Eind 2011 zou al een eerste trein moeten rijden.
De Stad München is tegen het project gekant.
Hee, dat klinkt opmerkelijk :!: Waarom is dat?
Ze hebben bedenkingen bij het veiligheidsconcept van een 3 km-lange tunnel. De stad wil liever een Express-S-Bahn die gunstiger zou zijn voor de verkeerssituatie in de regio en goedkoper ("maar" 500 miljoen euro).

Geplaatst: 22 aug 2007, 17:16
door Accelerat
Hmm als dat ritje dan nog maar 10 minuten duurt, heeft dat dan wel zin vraag ik me dan af? :?

Geplaatst: 22 aug 2007, 17:45
door Arnenys
Siemens en Thyssen Krupp hebben al een nieuw model voor de zweeftrein gebouwd, de Transrapid 09 zou op de toekomstige lijn moeten gaan 'rijden'.
http://www.transrapid.de/cgi-tdb/de/bas ... d3&a_no=35

Ik dacht dat de DB geen deel meer in de Transrapid-koek had? Wie gaat de dienst dan uitvoeren?

Geplaatst: 22 aug 2007, 19:37
door Patrick
sncf-sncb schreef:Hmm als dat ritje dan nog maar 10 minuten duurt, heeft dat dan wel zin vraag ik me dan af? :?
S-Bahn doet er nu ongeveer 45' over.
Er zouden in het DB-hoofdstation ook incheckmogelijkheden zijn (o.a. ook bagage).

Geplaatst: 22 aug 2007, 19:40
door Patrick
Arnenys schreef:[knip]

Ik dacht dat de DB geen deel meer in de Transrapid-koek had? Wie gaat de dienst dan uitvoeren?
Toch wel lijkt me: zie website; is alvast een onderdeel van DB.

Geplaatst: 27 aug 2007, 18:04
door Hagelander
Is zo'n magneettrein rendabel eigenlijk?

Geplaatst: 27 aug 2007, 22:13
door groentje
Ik betwijfel het. Aan de andere kant, er zijn voldoende freaks die gewoon de ervaring eens willen, en het is een leuk prestigeobject. Als je, zoals Beieren, voldoende geld hebt, zijn er ergere dingen waar je je geld aan verspillen kan. :wink:

Geplaatst: 28 aug 2007, 09:26
door Patrick
Gisteren gelezen dat de bondsregering toch nog meer Beiers geld wil. 't Project kan nog alle richtingen uit blijkbaar.

Geplaatst: 28 aug 2007, 09:33
door Fles
groentje schreef:Ik betwijfel het. Aan de andere kant, er zijn voldoende freaks die gewoon de ervaring eens willen, en het is een leuk prestigeobject. Als je, zoals Beieren, voldoende geld hebt, zijn er ergere dingen waar je je geld aan verspillen kan. :wink:
Zou het niet heel goedkoop kunnen zijn om te laten "rijden", als je eenmaal klaar bent met aanleggen van infra + beveiliging? Super weinig weerstand, lekker laag stroomverbruik, zoiets denk ik dan? :?:

Geplaatst: 28 aug 2007, 16:18
door Wover
Ik vraag me eigenlijk af of dat stroomverbruik wel zo laag is.

Het werkt op een magnetisch principe, maar worden die magneten niet elektrisch aangestuurd?

Je hebt magneten die gewoon van zichzelf magnetisch zijn en je hebt magneten dat gewoon metalen zijn die dan elektrisch gevoed worden waardoor ze magnetisch worden (iets met spoelen met daarin een metaal en zo van die dingen :P).

Geplaatst: 28 aug 2007, 16:31
door 5307
et zou elektromagnetisch zijn dacht ik

maar ik denk dat de energie die nodig is om te accelereren wordt teruggegeven bij het afremmen, of heb ik dat mis begrepen ??

Geplaatst: 28 aug 2007, 16:38
door Wover
Ik zou het eens moeten opzoeken op wikipedia, want ik begrijp de principewerking nog niet helemaal denk ik :P.

Geplaatst: 28 aug 2007, 16:46
door willem
Je hebt sowieso geen rolweerstand, enkel luchtweerstand. Wanneer een trein aan een constante snelheid rijd wordt alle energie gestoken in het overwinnen van de wrijving.

Het nadeel is wel dat de trein "opgehoffen" moet worden, dat kost natuurlijk wel wat energie.

Maar volgens wat er op het web staat is het stroomverbruik vergelijkbaar, wel iets in het voordeel van de maglev (zie bevoorbeeld hier)

De energie bij het remmen kan niet gerecupereerd worden denk ik...