Internet in Belgische treinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Internet in Belgische treinen

Bericht door Bibke »

Hoe kan men internet ontvangen in een Belgische trein?
Gebeurt dit met een code die, men ontvangt wanneer men tijd op het internet koopt?
Wat zijn de tarieven?
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

In een trein is dit nog niet mogelijk. Enkel in enkele Thalysstellen, en dit is met een satellietverbinding. Je herkent deze stellen aan de witte bol op het dak.

BDJ
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?
Pieter

Bericht door Pieter »

Dietrich schreef:Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?
BASE heeft zo'n diensten...

meer info @ http://www.base.be/BASE/nl/Home/Profess ... .aspx/2432
260689
Berichten: 3746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

telenet heeft ook zo iets en dit zal waarschijnlijk toch sneller gaan ook omdat ze gaan samenwerken met thalys
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dat in de Thalys is een draadloos netwerk (WLAN) dacht ik, geen UMTS. Het zal dan misschien sneller gaan in die treinen maar erbuiten ben je er niks mee. Telenet Hotspots net hetzelfde, zijn WLANs met een beperkt bereik.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Dietrich schreef:Met UMTS e.d. kan je "overal" op Internet, ook op de trein. Snelheid is wel (zeer) laag en waarschijnlijk niet al te goedkoop in België. Meer info heb ik er niet van, misschien eens informeren bij Proximus?
Dit heeft echter niets met de trein zelf te maken. Je hebt zelfs kans dat het helemaal niet werkt in de trein of mindere ontvangst, door het metaal rond je.
Er zijn wel plannen om internet in de trein aan te bieden. Het eerste proefproject zou plaatsvinden in de IC-A.

Greetz
BDJ
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Ik vraag me af of dit nu echt allemaal nodig is.
Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Het zijn weeral eens de gebruikers van de IC-lijnen, die al beschikken over het modernste materieel, die extra's krijgen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Adler schreef: Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Wat denk je dat de CW Mechelen al jaren aan het doen is?! :wink:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Trainspotterke schreef:
Adler schreef: Zou men niet beter eerst investeren in het moderniseren van de oude motorstellen van 30 jaar oud of meer.
Wat denk je dat de CW Mechelen al jaren aan het doen is?! :wink:
Je zegt het zelf: jaren...Aan dat tempo duurt het nog minstens 20 jaar voor men alle stellen heeft gemoderniseerd.
Andere spoorwegmaatschappijen laten dergelijke werken uitvoeren door externe gespecialiseerde firma's zoals bijvoorbeeld de Sprinters van de NS die in Denemarken zijn gerenoveerd. Die firma's kunnen dat doen in een fractie van de tijd die de eigen werkplaatsen nodig hebben.
De NMBS wil echter steeds alles zelf doen. Dit werk komt bovenop al het andere normale onderhoudswerk die moet gebeuren in de CW's en duurt bijgevolg jaren.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

De NMBS kan het zich nu ook niet veroorloven om telkens 10 stellen tegelijk te vernieuwen! De treintjes moeten tenslotte nog blijven rijden, hé! :wink:

En als je weet hoeveel stelletjes er in totaal zijn... (de verschillende reeksen alleen al).
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Ik blijf het niettemin ergerlijk vinden dat men blijkbaar wel geld en tijd heeft voor allerlei "luxe-zaken" zoals het installeren van internet-apparatuur maar geen geld en tijd voor heel dringende en belangrijke zaken zoals de renovatie van de breaks en de reeks 800.
In het investeringsplan 2004-2007 was een bedrag voorzien van 97 miljoen euro voor de renovatie van de klassieke motorstellen 66/79, de breaks en de M4-rijtuigen, waarvan 23 miljoen euro voor de breaks (5,7 miljoen elk jaar).
Bij mijn weten is er nog steeds geen enkele break gerenoveerd en 2007 is bijna om. Waar is die 23 miljoen euro dan naar toe ? Niemand schijnt zich enige vraag te stellen wat er met dat miljard frank gebeurd is. Op die manier kan ik ook positieve resultaten voorleggen.
Er zijn 140 breaks en 44 reeks 800's. Dit zijn in totaal bijna 600 rijtuigen tussen de 24 en 32 jaar oud die dringend zouden moeten gerenoveerd worden. Het is onmogelijk dat de CW Mechelen of een andere CW dit werk binnen een redelijke termijn kan doen. De enig mogelijk oplossing is dus dit werk uitbesteden, maar daar wil de NMBS niet van horen.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2067
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Adler schreef:Er zijn 140 breaks en 44 reeks 800's. Dit zijn in totaal bijna 600 rijtuigen tussen de 24 en 32 jaar oud die dringend zouden moeten gerenoveerd worden. Het is onmogelijk dat de CW Mechelen of een andere CW dit werk binnen een redelijke termijn kan doen. De enig mogelijk oplossing is dus dit werk uitbesteden, maar daar wil de NMBS niet van horen.
De NMBS wel, maar de machtige vakbonden niet...
Intussen kan Mechelen het werk bijna niet aan, omdat er veel 4/5 zijn gaan werken...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

hoe gaan ze die break's renoveren (interieur, verf, airco) ?
Afbeelding
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Staat al ergens op dit forum, airco komt er alleen in de stuurpost, er is een bestelling geplaatst voor nieuwe deuren tussen de rijtuigen (dit stond ooit op site NMBS), enz. De kleuren zullen uiteraard in NewLook zijn, net als de klassiekjes, MS96 enz.
Plaats reactie