Pagina 1 van 1

Gebruik van L19 / L20 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 14:02
door kimba
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een onderwerp voor een paper voor volgend academiejaar.

Na het nieuws dat de IJzeren Rijn weer beperkt gaat gebruikt worden in België (of voor passagierstreinen) en het opkalfateren van enkele gedeelten dacht ik daarvover iets te schrijven.

Heeft iemand een idee of het een goed idee is om dit de onderzoeken of lijkt het beter om iets anders te zoeken omdat er toch nog te veel tegenkanting is van België/Nederland ?

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 14:06
door Fles
kimba schreef:Heeft iemand een idee of het een goed idee is om dit de onderzoeken of lijkt het beter om iets anders te zoeken omdat er toch nog te veel tegenkanting is van België/Nederland ?
Het lijkt me een machtig interessant onderwerp, juist OMDAT het zo'n omstreden iets is :idea: Daar krijg je tenminste discussie van en zo, prachtig :)

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 14:53
door dentheo
kimba schreef:Ik ben momenteel aan het zoeken naar een onderwerp voor een paper voor volgend academiejaar.

Na het nieuws dat de IJzeren Rijn weer beperkt gaat gebruikt worden in België (of voor passagierstreinen)
De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 16:51
door kimba
dentheo schreef:
kimba schreef:Ik ben momenteel aan het zoeken naar een onderwerp voor een paper voor volgend academiejaar.

Na het nieuws dat de IJzeren Rijn weer beperkt gaat gebruikt worden in België (of voor passagierstreinen)
De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?
Gesloten misschien niet, maar toch wel veel minder gebruikt ten voordele van de Montzenroute.

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 17:09
door dentheo
kimba schreef:
dentheo schreef:
kimba schreef:Ik ben momenteel aan het zoeken naar een onderwerp voor een paper voor volgend academiejaar.

Na het nieuws dat de IJzeren Rijn weer beperkt gaat gebruikt worden in België (of voor passagierstreinen)
De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?
Gesloten misschien niet, maar toch wel veel minder gebruikt ten voordele van de Montzenroute.
De ijzeren Rijn is achter station Neerpelt... één km lang ?
Daar hebben steeds één of twee ertstreinen op werkdagen over gereden.
Heel de discussie gaat over het stuk Roermond naar Duitsland, dat stuk wordt al een tiental jaar niet meer gebruikt.

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 18:01
door Bibke
dentheo schreef:
kimba schreef:
dentheo schreef: De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?
Gesloten misschien niet, maar toch wel veel minder gebruikt ten voordele van de Montzenroute.
De ijzeren Rijn is achter station Neerpelt... één km lang ?
Daar hebben steeds één of twee ertstreinen op werkdagen over gereden.
Heel de discussie gaat over het stuk Roermond naar Duitsland, dat stuk wordt al een tiental jaar niet meer gebruikt.
Met de IJzeren Rijn bedoelt men wel de spoorlijn van Antwerpen tot Mönchengladbach.

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 10 sep 2007, 18:10
door Bartjedj
Bibke schreef:
dentheo schreef:
kimba schreef: Gesloten misschien niet, maar toch wel veel minder gebruikt ten voordele van de Montzenroute.
De ijzeren Rijn is achter station Neerpelt... één km lang ?
Daar hebben steeds één of twee ertstreinen op werkdagen over gereden.
Heel de discussie gaat over het stuk Roermond naar Duitsland, dat stuk wordt al een tiental jaar niet meer gebruikt.
Met de IJzeren Rijn bedoelt men wel de spoorlijn van Antwerpen tot Mönchengladbach.
... en daarvan is de lijn Neerpelt-Budel slechts een deel. Het nieuwe stuk is Budel-Weert. En daarachter ligt dan nog eens het stuk Roermond-Dalheim. En daarover gaat inderdaad de discussie.

BDJ

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 11 sep 2007, 16:13
door kimba
dentheo schreef:
De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?
En lijn 20 (Hasselt-Lanaken-Maastricht)? Enig kanshebber op succes ?

Re: Gebruik van L19 in de toekomst?

Geplaatst: 11 sep 2007, 17:48
door Trainspotterke
kimba schreef:
dentheo schreef:
De ijzeren Rijn is in Belgie nooit buiten gebruik geweest .. waar heb je dan het bericht vandaan dat die weer gebruikt gaat worden ?
En lijn 20 (Hasselt-Lanaken-Maastricht)? Enig kanshebber op succes ?
Lanaken - Maastricht wordt binnenkort heropend voor het goederenvervoer. Hasselt - Lanaken zou een Lightrail krijgen.

Geplaatst: 13 sep 2007, 14:37
door super1500
Kimba, als je hierover een paper maakt zou het interessant zijn om eens duidelijk te omschrijven wie er wat betaald heeft toen in 1870(?) de eerste Yzeren Rijn aangelegd werd.