IC/IR 2008
Geplaatst: 10 sep 2007, 20:20
Op de site van de BTTB staat er een overzicht van de veranderingen in de treindienstregelingen vanaf december 2007. Veel goede wijzigingen, maar enkele plannen die voorzien waren voor dit jaar worden naar IC/IR 2009 verschoven wegens personeelstekort.
Even een overzicht:
IC-IR 2008 wordt gekenmerkt door een heel aantal verbeteringen die mogelijk worden door de nieuwe infrastructuur in en onder Antwerpen. Zo komen er bijvoorbeeld nieuwe treinen van Antwerpen naar Turnhout. Zo komt er een Brechtshuttle, al kan niemand momenteel zeggen vanaf wanneer. Het is zo goed als zeker dat er een derde IC tussen Antwerpen en Gent gaat rijden. Op lijn 25 komt er een mooie halfuursdienst met IC's tussen Antwerpen, Brussel en Charleroi; het was oorspronkelijk de bedoeling geweest om de IR's daar op een kwartier tussen te steken, maar dat lukt in december 2007 nog niet.
B-Reizigers heeft een aantal goede plannen, zoals de totale herschikking op L25 en een halfuursdienst Antwerpen-Puurs en Antwerpen-Essen alsmede een IC Antwerpen - Leuven moeten laten schieten wegens gebrek aan personeel. Wel is het gelukt om IR-n op te delen in 3 stukken: Essen-Brussel (blijft IR), Antwerpen - Brussel - Charleroi (2e IC ipv IR op L124) en IR-k wordt van Charleroi verlengd naar Jambes.
Hier en daar zijn er opnieuw minuten toegevoegd in de dienstregeling, maar deze keer met een duidelijke reden. Tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel-Zuid beginnen de werkzaamheden zoals hier beschreven, verder wordt ook de rijtijd op L161 verlengd.
Hierbij de lijst met IC-verbindingen, geldig vanaf 12/07.
IC-A Oostende - Brussel - Eupen: vertrekt enkele minuten eerder uit Oostende, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-B+ Brussel Z (v .15) - Mechelen - Antwerpen=Centraal - Roosendaal (a .29) - Amsterdam: verliest stop in Berchem
IC-C blijft Antwerpen (v .)- Gent - Kortrijk - Rijsel; aantal ritten IC-C' Oostende - Kortrijk - Rijsel zou kunnen verminderen
IC-D blijft Herstal - Luik - Namen - Rijsel
IC-E Knokke/Blankenberge - Brussel - Tongeren vertrekt enkele minuten eerder van de Kust, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-F blijft Luik - Brussel - Quiévrain
IC-G Oostende - Gent - Antwerpen: nieuw vertrek om .05 uit Oostende en .22 uit Antwerpen Centraal
IC-H blijft Moeskroen - Schaarbeek
IC-I blijft Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-J Brussel - Namen - Luxemburg: vertrekt enkele minuten eerder uit Brussel wegens werken op L161.
IC-K blijft Gent - Brussel - Genk
IC-L blijft Poperinge - Zottegem - Brussel - Sint-Niklaas
IC M blijft Brussel Z - Namen - Dinant / Luik
IC-N wordt Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-O blijft Brussel Z - Luik - Maastricht
IC-P nieuw Antwerpen (v .48 ) - Gent (a .41)
IC-Q gereserveerd voor Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven (drgl 2009)
IC-R nieuw Brussel (v .40) - Turnhout (a .55)
IC-S nieuw Antwerpen (v. 35) - Brecht (a .52), startdatum in 2008
IC-C, G en P zorgen voor een redelijk goed gespreid aanbod tussen Antwerpen en Gent en een beter gespreid aanbod tussen Gent en Oostende.
IC-I en IC-N zorgen voor een halfuursdienst Antwerpen - Brussel - Charleroi.
IR-a blijft Antwerpen - Leuven via Mechelen, de treinserie uit Sint-Niklaas-Mechelen zou als L-trein verder rijden naar Leuven
IR-b wordt niet gebruikt
IR-c blijft Antwerpen - Hasselt - Luik
IR-d wordt Geraardsbergen - Aat - Brussel - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Antwerpen
IR-e blijft Antwerpen - Mol - Neerpelt met treindeel naar Hasselt
IR-f blijft Kortrijk - Gent - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Leuven
IR-g nieuw Turnhout - Antwerpen
IR-h blijft Gent - Aalst - Brussel - Luchthaven
IR-i blijft De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Leuven - Landen
IR-j blijft Quévy - Mons - Brussel - Luchthaven, verliest echter de stop in Kapellenkerk
IR-k wordt Doornik - Mons - Charleroi - Namen - Jambes en versneld tussen Mons en Charleroi; er komt een nieuwe L-trein Mons - Charleroi
IR-l blijft Binche - Brussel - LLN
IR-m blijft Luxemburg - Gouvy - Luik - Liers
IR-n wordt Essen - Antwerpen - Brussel
IR-o blijft Nijvel - Brussel - Luchthaven - Leuven
IR-p wordt niet gebruikt
IR-q blijft Luik - Aken
IR-r blijft Charleroi - Couvin
Lijn 12: de L-trein Antwerpen - Roosendaal blijft de stations Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam bedienen.
Lijn 15: in de brede spits begint de L-trein - Herentals - Antwerpen al in Mol.
L50A: In Gent komt weer een aansluiting van de IC-A uit Oostende op de L-trein naar Dendermonde.
Lijn 53a: Haacht houdt zijn P-treinen naar Brussel (details nog niet bekend).
Lijn 60: De lange stop in Dendermonde van de IC Poperinge - Sint-Niklaas wordt ingekort tot 11 minuten.
Internationaal:
* Iris, Jean Monet en Vauban blijven rijden, alleen worden 2 van de 6 ritten
gecombineerd met treinen van de serie IC-J. De ochtend-Vauban en de
ochtend-Jean Monet worden daarvan niet significant trager. De Vauban rijdt
vanaf 9/12 van/naar Zürich.
* Thalys naar Nederland gaat om .52 vertrekken uit Brussel-Zuid en om .31
uit Antwerpen-Centraal
* Thalys naar Köln vertrekt voortaan om .25 uit Brussel-Zuid.
* Eurostar: dienstregeling verandert per 14/11, reistijd Brussel-London
wordt ca. 2 uur.
* Treski rijdt ook in de komende winter 4x van Brussel-Zuid naar Zell am See. Nieuw is dat er dit jaar ligrijtuigen in de trein meerijden. Heenreis mogelijk op 21 en 28 december, tevens op 01 en 08 februari. Terugreis mogelijk op 29 december, 5 januari en 09 en 16 februari.
Treinnr. heen 13221, terug 13220
Heenreis Station Terugreis
v. 22.15 Brussel-Zuid a. 09.47
v. 22.24 Brussel-Noord a. 09.39
v. 22.50 Leuven a. 09.17
v. 23.46 Liège-Guillemins a. 08.29
v. 00.09 Verviers Central a. 08.08
a. 09.04 München Ost v. 23.41
a. 09.37 Rosenheim v. 23.05
a. 10.13 Kufstein v. 22.42
a. 10.25 Wörgl v. 22.31
a. 10.46 Hopfgarten v. 22.05
a. 11.03 Kirchberg i. Tirol v. 21.48
a. 11.13 Kitzbühel v. 21.37
a. 11.23 St Johann i. Tirol v. 21.27
a. 11.32 Fieberbrunn v. 21.17
a. 11.59 Saalfelden v. 20.50
a. 12.11 Zell am See v. 20.38
Bron: BTTB
Even een overzicht:
IC-IR 2008 wordt gekenmerkt door een heel aantal verbeteringen die mogelijk worden door de nieuwe infrastructuur in en onder Antwerpen. Zo komen er bijvoorbeeld nieuwe treinen van Antwerpen naar Turnhout. Zo komt er een Brechtshuttle, al kan niemand momenteel zeggen vanaf wanneer. Het is zo goed als zeker dat er een derde IC tussen Antwerpen en Gent gaat rijden. Op lijn 25 komt er een mooie halfuursdienst met IC's tussen Antwerpen, Brussel en Charleroi; het was oorspronkelijk de bedoeling geweest om de IR's daar op een kwartier tussen te steken, maar dat lukt in december 2007 nog niet.
B-Reizigers heeft een aantal goede plannen, zoals de totale herschikking op L25 en een halfuursdienst Antwerpen-Puurs en Antwerpen-Essen alsmede een IC Antwerpen - Leuven moeten laten schieten wegens gebrek aan personeel. Wel is het gelukt om IR-n op te delen in 3 stukken: Essen-Brussel (blijft IR), Antwerpen - Brussel - Charleroi (2e IC ipv IR op L124) en IR-k wordt van Charleroi verlengd naar Jambes.
Hier en daar zijn er opnieuw minuten toegevoegd in de dienstregeling, maar deze keer met een duidelijke reden. Tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel-Zuid beginnen de werkzaamheden zoals hier beschreven, verder wordt ook de rijtijd op L161 verlengd.
Hierbij de lijst met IC-verbindingen, geldig vanaf 12/07.
IC-A Oostende - Brussel - Eupen: vertrekt enkele minuten eerder uit Oostende, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-B+ Brussel Z (v .15) - Mechelen - Antwerpen=Centraal - Roosendaal (a .29) - Amsterdam: verliest stop in Berchem
IC-C blijft Antwerpen (v .)- Gent - Kortrijk - Rijsel; aantal ritten IC-C' Oostende - Kortrijk - Rijsel zou kunnen verminderen
IC-D blijft Herstal - Luik - Namen - Rijsel
IC-E Knokke/Blankenberge - Brussel - Tongeren vertrekt enkele minuten eerder van de Kust, rijpad vanaf Brussel onveranderd
IC-F blijft Luik - Brussel - Quiévrain
IC-G Oostende - Gent - Antwerpen: nieuw vertrek om .05 uit Oostende en .22 uit Antwerpen Centraal
IC-H blijft Moeskroen - Schaarbeek
IC-I blijft Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-J Brussel - Namen - Luxemburg: vertrekt enkele minuten eerder uit Brussel wegens werken op L161.
IC-K blijft Gent - Brussel - Genk
IC-L blijft Poperinge - Zottegem - Brussel - Sint-Niklaas
IC M blijft Brussel Z - Namen - Dinant / Luik
IC-N wordt Antwerpen - Brussel - Charleroi
IC-O blijft Brussel Z - Luik - Maastricht
IC-P nieuw Antwerpen (v .48 ) - Gent (a .41)
IC-Q gereserveerd voor Antwerpen - Nekkerspoel - Leuven (drgl 2009)
IC-R nieuw Brussel (v .40) - Turnhout (a .55)
IC-S nieuw Antwerpen (v. 35) - Brecht (a .52), startdatum in 2008
IC-C, G en P zorgen voor een redelijk goed gespreid aanbod tussen Antwerpen en Gent en een beter gespreid aanbod tussen Gent en Oostende.
IC-I en IC-N zorgen voor een halfuursdienst Antwerpen - Brussel - Charleroi.
IR-a blijft Antwerpen - Leuven via Mechelen, de treinserie uit Sint-Niklaas-Mechelen zou als L-trein verder rijden naar Leuven
IR-b wordt niet gebruikt
IR-c blijft Antwerpen - Hasselt - Luik
IR-d wordt Geraardsbergen - Aat - Brussel - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Antwerpen
IR-e blijft Antwerpen - Mol - Neerpelt met treindeel naar Hasselt
IR-f blijft Kortrijk - Gent - Mechelen, rijdt door als L-trein naar Leuven
IR-g nieuw Turnhout - Antwerpen
IR-h blijft Gent - Aalst - Brussel - Luchthaven
IR-i blijft De Panne - Gent - Brussel - Luchthaven - Leuven - Landen
IR-j blijft Quévy - Mons - Brussel - Luchthaven, verliest echter de stop in Kapellenkerk
IR-k wordt Doornik - Mons - Charleroi - Namen - Jambes en versneld tussen Mons en Charleroi; er komt een nieuwe L-trein Mons - Charleroi
IR-l blijft Binche - Brussel - LLN
IR-m blijft Luxemburg - Gouvy - Luik - Liers
IR-n wordt Essen - Antwerpen - Brussel
IR-o blijft Nijvel - Brussel - Luchthaven - Leuven
IR-p wordt niet gebruikt
IR-q blijft Luik - Aken
IR-r blijft Charleroi - Couvin
Lijn 12: de L-trein Antwerpen - Roosendaal blijft de stations Antwerpen-Oost en Antwerpen-Dam bedienen.
Lijn 15: in de brede spits begint de L-trein - Herentals - Antwerpen al in Mol.
L50A: In Gent komt weer een aansluiting van de IC-A uit Oostende op de L-trein naar Dendermonde.
Lijn 53a: Haacht houdt zijn P-treinen naar Brussel (details nog niet bekend).
Lijn 60: De lange stop in Dendermonde van de IC Poperinge - Sint-Niklaas wordt ingekort tot 11 minuten.
Internationaal:
* Iris, Jean Monet en Vauban blijven rijden, alleen worden 2 van de 6 ritten
gecombineerd met treinen van de serie IC-J. De ochtend-Vauban en de
ochtend-Jean Monet worden daarvan niet significant trager. De Vauban rijdt
vanaf 9/12 van/naar Zürich.
* Thalys naar Nederland gaat om .52 vertrekken uit Brussel-Zuid en om .31
uit Antwerpen-Centraal
* Thalys naar Köln vertrekt voortaan om .25 uit Brussel-Zuid.
* Eurostar: dienstregeling verandert per 14/11, reistijd Brussel-London
wordt ca. 2 uur.
* Treski rijdt ook in de komende winter 4x van Brussel-Zuid naar Zell am See. Nieuw is dat er dit jaar ligrijtuigen in de trein meerijden. Heenreis mogelijk op 21 en 28 december, tevens op 01 en 08 februari. Terugreis mogelijk op 29 december, 5 januari en 09 en 16 februari.
Treinnr. heen 13221, terug 13220
Heenreis Station Terugreis
v. 22.15 Brussel-Zuid a. 09.47
v. 22.24 Brussel-Noord a. 09.39
v. 22.50 Leuven a. 09.17
v. 23.46 Liège-Guillemins a. 08.29
v. 00.09 Verviers Central a. 08.08
a. 09.04 München Ost v. 23.41
a. 09.37 Rosenheim v. 23.05
a. 10.13 Kufstein v. 22.42
a. 10.25 Wörgl v. 22.31
a. 10.46 Hopfgarten v. 22.05
a. 11.03 Kirchberg i. Tirol v. 21.48
a. 11.13 Kitzbühel v. 21.37
a. 11.23 St Johann i. Tirol v. 21.27
a. 11.32 Fieberbrunn v. 21.17
a. 11.59 Saalfelden v. 20.50
a. 12.11 Zell am See v. 20.38
Bron: BTTB