Pagina 1 van 1
Stationsomgeving Aarschot
Geplaatst: 11 sep 2007, 19:26
door Kalimero
Ter info:
Sinds kort ligt er in Aarschot een folder over de plannen voor de vernieuwde stationsomgeving. Er staan vooral veel aantrekkelijke prentjes in om te tonen hoe het er over vele jaren zou kunnen uitzien.
Enkele evenementen in dit verband:
- Op 15 september om 14u start er aan het statieplein een discussiewandeling
- Op 20 september is er een infovergadering in de concertzaal van Kasteel Elzenhof.
Voor diegenen die hier wakker van liggen of suggesties willen doen, grijp uw kans.
Link:
http://www.aarschotopsporen.be
Geplaatst: 12 sep 2007, 07:37
door Hagelander
Ikzelf ben woonachtig in Aarschot en vertrouwd met het plan. Maar ik ben natuurlijk ook vertrouwd met de andere projecten die hier in de stad uitgevoerd werden en/of worden en vandaar dat ik een beetje sceptisch sta tegenover de verwezenlijking. Het plan ziet er zeer goed uit en er wordt veel met de omwoners en betrokkenen gesproken, maar hoe zal de realisatie verlopen? We zijn al jaaaaaaaaaren aan het wachten op de afwerking van de noodzakelijke ring, de heraanleg van de Amerstraat is een ramp-project, er is een voetgangersbrug aangelegd die een draaglast heeft van een paar ton(!), de renovatie van de 's Hertogenmolens is ook een zaak van lange duur en het is ook nog altijd wachten op het nieuwe busstation in de Demervallei. Het enige (grote) verschil met de andere zaken is wel, dat de provincie Vlaams-Brabant dit naar voor schuift als een prestige project en het zelf snel verwezenlijkt wil zien. We zullen (als inwoner of gebruiker) afwachten. PS. wat heeft dit project aan invloed op onze (gemeente-) belastingen? Want die behoren ondertussen tot de top van het land.
Geplaatst: 12 sep 2007, 10:35
door bobby
vandaag is het station van Aarschot een succesverhaal, dit is in hoofdzaak te wijten aan de (weliswaar slechts) 3 snelle verbindingen naar Brussel en het grote aantal parkeerplaatsen.
Als dit projekt gerealiseerd wordt zal zowat 50% van de parkeerplaatsen verdwijnen. (de 'monster' parking langs de westzijde zou qua capaciteit quasi volledig verdwijnen)
Verder schuift men het doortrekken van de tunnel tot op het stationsplein naar voor als een oplossing. Nochtans ware het beter dat men de bestaande tunnel ongemoeit laat en een tweede tunnel bouwt. Zo'n tweede tunnel zou 3 bijlangrijke voordelen bieden: 1) weing of geen last voor de reizigers tijdens de bouw van de tunnel; 2) de perrons zouden veel vlotter ontruimd kunnen worden, waardoor ook overstappen veel vlotter zou kunnen; 3) zo'n extra tunnel zou ervoor zorgen dat de reizigers beter gespreid worden over de ganse trein.
Verder zou men beter een tweede ontsluitingsweg aanleggen voor de parking westzijde (vandaag duurt het op sommige tijdstippen tot een kwartier alvorens men de parking kan verlaten). Deze tweede ontsluitingsweg zou dan best aansluiten op Nieuwland-Elzenhof.
Maar blijkbaar geeft men de voorkeur aan een prestige projekt waarbij weinig of geen rekening wordt gehouden met de reizigers...
Geplaatst: 12 sep 2007, 10:43
door bobby
Hagelander schreef: We zijn al jaaaaaaaaaren aan het wachten op de afwerking van de noodzakelijke ring
een van de ontbrekende elementen van deze ring (volgens de oorspronkelijke plannen) is het doortrekken van de R26 tot op de N10 naar Heist (R26 zou ergens ter hoogte van audiomix op de N10 aansluiten).
Dit plan werd echter verworpen door
lokale actie commitees (oa de bewoners van de 'Bloemse hoeve'). In plaats van de R26 door te trekken heeft men dan maar een rotonde aangelegd op de kruising R26/Betekomse steenweg.
Verwijzing
Geplaatst: 12 sep 2007, 14:14
door Kalimero
Even doorverwijzen naar een bestaand topic hierover:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=19 ... ernisering
Had ik het geweten, dan had ik mijn berichtje daar zeker aan toegevoegd.
Geplaatst: 12 sep 2007, 17:54
door Hagelander
bobby schreef:Hagelander schreef: We zijn al jaaaaaaaaaren aan het wachten op de afwerking van de noodzakelijke ring
een van de ontbrekende elementen van deze ring (volgens de oorspronkelijke plannen) is het doortrekken van de R26 tot op de N10 naar Heist (R26 zou ergens ter hoogte van audiomix op de N10 aansluiten).
Dit plan werd echter verworpen door
lokale actie commitees (oa de bewoners van de 'Bloemse hoeve'). In plaats van de R26 door te trekken heeft men dan maar een rotonde aangelegd op de kruising R26/Betekomse steenweg.
Ik heb het eigenlijk over het stuk tussen de Liersesteenweg en de Oostelijk ring (richting Scherpenheuvel).
Geplaatst: 17 sep 2007, 14:43
door super1500
Hagelander schreef:bobby schreef:Hagelander schreef: We zijn al jaaaaaaaaaren aan het wachten op de afwerking van de noodzakelijke ring
een van de ontbrekende elementen van deze ring (volgens de oorspronkelijke plannen) is het doortrekken van de R26 tot op de N10 naar Heist (R26 zou ergens ter hoogte van audiomix op de N10 aansluiten).
Dit plan werd echter verworpen door
lokale actie commitees (oa de bewoners van de 'Bloemse hoeve'). In plaats van de R26 door te trekken heeft men dan maar een rotonde aangelegd op de kruising R26/Betekomse steenweg.
Ik heb het eigenlijk over het stuk tussen de Liersesteenweg en de Oostelijk ring (richting Scherpenheuvel).
dat is niet de ring maar de omleiding voor de N10.
waarschijnlijk heeft er ook hier de een of ander actiegroep stokken in de wielen gestoken...