Pagina 1 van 2
De wél of niet "2 panto" regel..
Geplaatst: 16 sep 2007, 00:15
door msts.be
Vandaag op de pendelritten naar A'pen-Haven heeft er weer ééntje de "wél of niet 2 panto"-regel flagrant overtreden:

Daarom de vraag: wanneer mag het wél en wanneer mag het niet ?
Dit is wat ik ervan denk:
-aanzetten bij zware treinen (goederen: >1000t, reizigers: >650t)
-aankoppelen of afkoppelen
-remmen met zware treinen (idem tonnages als boven)
Het geval van de foto past in geen één van de drie thuis, want er waren max maar 8 M6'en in de trein + 2 HLE27, wat maakt dat het tonnage 8x50t + 2x85t is = 570t..
En dan nog zowel de 2 panto's van de voorste als achterste loc opzetten.. nuja met de MUX-locs gaat dat door de MUX-pc, met de niet MUX-locs mag je dat dus vergeten..
P.S. Jeeeuijjj, mijn 401ste post ! tja, mijn 400ste was daarstraks al en het viel me nu pas op.. en neen, spijtig genoeg trakteer ik niet op een pint ofzo (tenzij dat in de forumregels anders staat

)
Geplaatst: 16 sep 2007, 00:28
door Peche
Remmen en oprijden van de helling in Antwerpen misschien???
Meeste TB's hadden er last mee...
Geplaatst: 16 sep 2007, 00:31
door Steven
de juiste ritten zijn.
aanzetten met goederen
oprijden hellend vlak van luik
samenduwen van buffers (koppelen en ontkoppelen)
Geplaatst: 16 sep 2007, 03:54
door Shrek
en hellend vlak van luik geldt ook voor hellend vlak van antwerpen?

Re: De wél of niet "2 panto" regel..
Geplaatst: 16 sep 2007, 08:45
door enrico
msts.be schreef:P.S. Jeeeuijjj, mijn 401ste post ! tja, mijn 400ste was daarstraks al en het viel me nu pas op.. en neen, spijtig genoeg trakteer ik niet op een pint ofzo (tenzij dat in de forumregels anders staat

)
ik dacht dat ik dat ergens gelezen had

Geplaatst: 16 sep 2007, 10:54
door Steven
Shrek schreef:en hellend vlak van luik geldt ook voor hellend vlak van antwerpen?

neen, het hellend vlak vanluik is een afzonderlijk hoofdstuk, tot op heden nog niks verschenen waarin ze duidelijk maken dat het voor antwerpen idem is. trouwens in luik gebruikt men opdruklocs in antwerpen niet.
Geplaatst: 16 sep 2007, 12:26
door dentheo
Peche schreef:Remmen en oprijden van de helling in Antwerpen misschien???
Meeste TB's hadden er last mee...
Aan de noordzijde ??? Dat is de zwwakke helling... en met twee Muxen ??? Ongelooflijk, is het gewicht zo slecht verdeeld over de assen ??
Geplaatst: 16 sep 2007, 20:44
door Hobbes
Jongens wat een gezaag hier omdat er een collega even zijn twee panto's opzet... is hij er zo mee vertrokken? Misschien dat hij even gewoon bij het opstellen de 2 panto's opgezet heeft.
En dan nog? Ik snap niet wat hier eigenlijk het probleem is, of zijn de foto's daarmee misschien niet goed genoeg?
Als ge sommigen hier bezig ziet zou je als TB al moeten oppassen welke panto je opzet of weet ik wat om de spotters zeker niet tegen het hoofd te stoten... het is ver gekomen moet ik zeggen.
Geplaatst: 16 sep 2007, 20:57
door Stijn D.C.
Dat is waar, this maar en panto...
er zijn ergere dingen dan zoiets, en er is trouwens niets erg aan.
vindt het trouwens mooi die 2 panto's.
er zit trouwens geen 2e loc of of stuurstand achter dus wat is het probleem.
als er wel 2e loc of stuurstand achter is, dan is het iets anders voor de vonken op de ruiten... maar dat is meer de voorste en achterste pantoregel.
Zo een 2 panto lichten, wat doet dat eigenlijk? kan je dan meer kracht opzetten of ...?
Geplaatst: 16 sep 2007, 21:07
door dentheo
Stijn D.C. schreef:Dat is waar, this maar en panto...
er zijn ergere dingen dan zoiets, en er is trouwens niets erg aan.
vindt het trouwens mooi die 2 panto's.
er zit trouwens geen 2e loc of of stuurstand achter dus wat is het probleem.
als er wel 2e loc of stuurstand achter is, dan is het iets anders voor de vonken op de ruiten... maar dat is meer de voorste en achterste pantoregel.
Zo een 2 panto lichten, wat doet dat eigenlijk? kan je dan meer kracht opzetten of ...?
Tweede panto zet twee kontaktpunten tussen lok en draad. Daardoor wordt er minder warmte gemaakt in de overgangsweerstand, panto-draad (stroom wodrt gedeeld).
Dit is vooral belangrijk bij aanzetten (bij weerstandsmachines) omdat dan de snelheid ook klein is en al die warmte zich op kleine plaats concentreert. Hierdoor kan men zowel bovenzijde panto kool of koperstrip en bovenleidingsdraad beschadigen.
Daarom was het vroeger een verplichting in landen met lage bovenleidingsspanning bv. Nederland 1500V, de stromen zijn daar het dubbel van bij ons de warmteafgifte ook .
Geplaatst: 16 sep 2007, 23:07
door Steven
mensen dit is gewoon een geval van een verstrooide bestuurder, sommige gaan het hier echter verder zoeken dan nodig hoor

Geplaatst: 17 sep 2007, 16:00
door Stijn D.C.
Ja, maar kwou weten wat de reden was, als het bewust wordt toegepast, nu ze er over bezig waren, mag toch hee.
Geplaatst: 17 sep 2007, 16:46
door Steven
hehe er is dus ni altijd een reden he

allez verstrooidheid bestuurder is ni echt een reden vandaar
Geplaatst: 17 sep 2007, 17:03
door Hobbes
Vragen mogen er uiteraard altijd gesteld worden, het was meer de toon van het eerste bericht dat me niet echt aanstond...
Geplaatst: 17 sep 2007, 20:04
door Stijn D.C.
van msts.be?