Pagina 1 van 2
Reeks 77
Geplaatst: 03 okt 2007, 20:15
door bahnrunner
Hallo,
Ik heb een vraag over de reeks 77 van B Cargo die ook in Nederland mogen rijden, is dat een MaK Lok? hij lijkt veel om de Am 843 van SBB Cargo/Infra BLS Infra en Sersa. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het om een Voith/siemens lok ging maar weet niet meer zeker, ook niet waar ik hed gevonden heb.
mijn dank is groot
Bahnrunner
Re: Reeks 77
Geplaatst: 03 okt 2007, 20:21
door dentheo
bahnrunner schreef:Hallo,
Ik heb een vraag over de reeks 77 van B Cargo die ook in Nederland mogen rijden, is dat een MaK Lok? hij lijkt veel om de Am 843 van SBB Cargo/Infra BLS Infra en Sersa. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het om een Voith/siemens lok ging maar weet niet meer zeker, ook niet waar ik hed gevonden heb.
mijn dank is groot
Bahnrunner
Die lokfabriek heeft al een lange geschiedenis , is op 20 jaar tijd keer of vier van naam,eigenaar veranderd. MaK is daar één van. Zoek op internet naar website over Loks aus Kiel of zoiets.....
Geplaatst: 03 okt 2007, 20:27
door Dietrich
Voith/siemens
Dacht dat het Vossloh/Siemens was...
Voith is vooral het merk van de transmissies.
Geplaatst: 03 okt 2007, 20:37
door Joris
Hallo,
Dara zal gestana hebben Voith/Siemens omdat de transmissie in de 77 van Voith is, de loc is gebouwd tijdens het Siemens tijperk, dus het is eigenlijk een Siemens loc. Tijdens de productie is de fabriek wel van Vossloh geworden, maar ik dacht dat op alle 77'ers een Siemens fabrieksplaat staat.
Of je de 77 een MaK loc mag noemen weet ik niet... In elk geval, ze komen uit dezelfde hal in Kiel. Het gaat om hetzelfde model als overal in Europa, enkel met een ABC-Motor erin... (zoals in de 6005).
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 03 okt 2007, 23:07
door dentheo
Dietrich schreef:Voith/siemens
Dacht dat het Vossloh/Siemens was...
Voith is vooral het merk van de transmissies.
Korrekt is nu Vossloh, Siemens is er weer weg denk ik.
Deze firma heeft ook Spaanse fabriek van Alstom gekocht, waar nu een reeks Franse en Zwitserse loks vandaan komen, hoekjes zijn afgeschuind in vergelijking met 77
Geplaatst: 03 okt 2007, 23:32
door ziemon
Dara zal gestana hebben Voith/Siemens omdat de transmissie in de 77 van Voith is, de loc is gebouwd tijdens het Siemens tijperk, dus het is eigenlijk een Siemens loc
Loks zijn gewoon gebouwd tijdens het Vossloh tijdperk (vanaf 1999), Siemens heeft heel weinig met de loks te maken, daar ze de fabriek reeds een jaar eerder verkochten. Leert wikipedia mij althans.
De Zwitserse Am843 is een aangepaste versie van de G1700BB, een standaard Vossloh product, de HLD77 en verdere ontwikkeling van de G1205. Op afstand idd wel verwand dus.
De machines die uit Valencia komen zijn eigenlijk Alstom producten, en hebben weinig gemeen met de Vossloh rangeerders uit Noord-Duitsland. De concepten en orders zaten bij de koop bij in. De afgeronde hoekjes van de huidige te leveren loks, de BB60000 voor SNCF Fret, zijn daarom vrijwel gelijk aan die van de Am841 in Zwitserland and 311 serie van de RENFE, orders van Alstom makelij van voor de verkoop.
Geplaatst: 04 okt 2007, 00:27
door Steven
de 77 is een geval apart en heeft geen gelijke in de buurlanden.
officieel (fabrieksplaat) is het een lok van siemens. er is een ABC motor (ja ja een belgische motor uit gent) in geplaatst (dus niet de door siemens voorgestelde motor) en een transmissie van voith. Kortweg aan deze lok zijn dus ook weer heel wat compromissen voorafgegaan.
Geplaatst: 04 okt 2007, 19:48
door Bert
Voor de vergelijking:
Een Zwitserse AM 843 (MaK 1700) :

Een Luxemburgse MaK 1000BB:

Vergelijk dit met een HLD 77-78 en je ziet bij iedere reeks ongeveer dezelfde kast, maar allen met hun eigen bijzonderheden.

Geplaatst: 04 okt 2007, 21:44
door dentheo
Steven schreef:de 77 is een geval apart en heeft geen gelijke in de buurlanden.
officieel (fabrieksplaat) is het een lok van siemens. er is een ABC motor (ja ja een belgische motor uit gent) in geplaatst (dus niet de door siemens voorgestelde motor) en een transmissie van voith. Kortweg aan deze lok zijn dus ook weer heel wat compromissen voorafgegaan.
Inderdaad en door die Gentse motor (lijnmotor) is de kast iets hoger en het uitzicht iets slechter, daarom mogen ze in Nederland alleen rijden met de korte neus vooraan.
Geplaatst: 04 okt 2007, 22:34
door Shrek
natuurlijk zien al die locomotieven er
hetzelfde uit, een bodemplaat met een centrale stuurcabine en een motor kan je op niet zo heel veel manieren samenvoegen hoor

Geplaatst: 04 okt 2007, 23:15
door Dietrich
Er zijn toch wel opvallende gelijkenissen, kijk naar de draaistellen met de zandreservoirs, brandstoftank, de roosters en deuren in de kast, nagenoeg identieke cabine, enz.
Geplaatst: 04 okt 2007, 23:22
door Steven
dat zijn niet echt gelijkenissen he, dat is gewoon omdat men zich moet houden aan het vrij ruimteprofiel dat weinig mogelijkheden toelaat he.
Geplaatst: 05 okt 2007, 00:20
door Dietrich
Vergelijk bovenstaande foto's eens met dit:

Zijn toch wel veel duidelijk zichtbare verschillen met bovenstaande MaK/Vossloh/... Deuren in de cabine zitten aan buitenkant, kast heeft geen vlak dak, draaistellen met zandreservoirs zien er volledig verschillend uit, enz. En nochtans is het hetzelfde basisontwerp.
Geplaatst: 05 okt 2007, 00:32
door Steven
lol je neemt er dan evengoed een reeks 71 van de nmbs bij dan kan je ook dergelijke vergelijken maken, je moet gewoon hedendaagse loks gelijk de 77 en zijn broerkes en zuskes is bezien over alle merken heen zien die er bijna allemaal idem uit, kijk naar alle modellen van de jaren 60 van drie-assige diesels daar zijn de verschillen ook kleiner he dat is wat ik bedoelde

Geplaatst: 05 okt 2007, 12:48
door Bastiaan
Ja goh, dan hebben we het over een standaard ontwerp. Dan kun je ook zeggen dat een G2000 en een Class 58 op elkaar lijken
