Pagina 1 van 2
IC-A 5/10/2007
Geplaatst: 05 okt 2007, 21:32
door overweg13
Dag,
De E 534 Eupen - Oostende bestond vandaag uit 1 stel: ouwe taaie 270. Onnodig te zeggen dat hij "tamelijk" vol zat en met een klein half uur vetraging reed.
Ik was op weg naar Gent-Sint-Pieters (gelukkig met E1534) waar ik de avondspits wilde volgen. Ik was dan ook benieuwd of de 270 ook de terugrit zou doen, maar blijkbaar was men er ondertussen in geslaagd om een reservestel I11 bij elkaar te sprokkelen:
1341 sleept de volgende rijtuigen: 19818 - 12891 - 12803 - 11811 - 11817 - 12851 - 12815 - 12836 - 12824 - 11816 - 12804 - 12805. Als je weet dat 11816 gedeklasseerd was, krijg je hier een bijna normale samenstelling, zij het dat de loc aan de kant van het stuurstandrijtuig hing, en dat de 1ste-klasrijtuigen verder naar voor hingen dan normaal. Hoofdzaak was dat met deze trein een quasi normale rit kon worden uitgevoerd, en dat vermeed alle verwensingen aan het adres van de NMBS die ik hoorde toen de reizigers in Brussel-Zuid uit stel 270 stapten.
Geplaatst: 05 okt 2007, 21:49
door Steven
deze morgen is er een aanrijding geweest door trein 507 waardoor er tijdelijk een sleep i11 +13 tekort was, dit was dus het materieel dat ook de 534 moest verzekeren. het materieel is pas later terug naar oostende gebracht om aldaar terug zijn normale plaats in te nemen.
Geplaatst: 05 okt 2007, 21:52
door overweg13
Bedankt voor de informatie. Ik had er nog nergens iets over gelezen. Toch performant, zo'n forum als dit.
Geplaatst: 05 okt 2007, 21:53
door Steven
het persoonsongeval was te nossegem waardoor L36N een tijd volledig afgesloten werd. het verkeer moest dus volledig over L36
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:25
door Asterix
Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:27
door Trainspotterke
Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?
Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!
De enige regel is dat op de helling van Ans nooit een locomotief achteraan mag hangen in duwmodus, om overbuffering tussen deze locomotief en de opdrukloc te voorkomen.
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:38
door dentheo
Trainspotterke schreef:Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?
Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!
De enige regel is dat op de helling van Ans nooit een locomotief achteraan mag hangen in duwmodus, om overbuffering tussen deze locomotief en de opdrukloc te voorkomen.
Heeft een lok dan kleinere bufferplaten dan een rijtuig of wagen ?
Anders is er bij het opduwen van een rijtuig of wagen toch ook kans op overbuffering ??
Geplaatst: 06 okt 2007, 18:50
door Asterix
Trainspotterke schreef:Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?
Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!
De enige regel is dat op de helling van Ans nooit een locomotief achteraan mag hangen in duwmodus, om overbuffering tussen deze locomotief en de opdrukloc te voorkomen.
Ik zal de helling van Ans bedoelen, mijn excuses.
Nu snap ik het, bedankt

Geplaatst: 07 okt 2007, 02:30
door Steven
de loks die opduwen in luik tot ans hebben grotere buffers gekregen dan een klassieke lok net om het gevaar op verbufferen tegen te gaan.
Geplaatst: 07 okt 2007, 11:03
door dentheo
Steven schreef:de loks die opduwen in luik tot ans hebben grotere buffers gekregen dan een klassieke lok net om het gevaar op verbufferen tegen te gaan.
Blijft de vraag waarom mag dat dan wel achter rijtuigen en NIET achter een andere lok ?
Geplaatst: 07 okt 2007, 12:54
door Steven
als de twee loks aan dezelfde kant staan tov de trein om deze de berg op te duwen is de kracht een volledige duwkracht en is de kans op verbuffering te groot. als er 1 lok vooraan is en 1 lok achter is er een trek en een duwkracht die inwerkt op de rijtuigen waardoor ge dus de kans op verbuffering gaat verkleinen. de bestuurder van de lok vooraan begint pas echter kracht uit te oefenen nadat de opdruk lok (die niet vasthangt) als eerste begint te duwen. de lok vooraan mag maar een beperkt vermogen gebruiken zodat de opdruklok niet kan loskomen van de op te drukken trein.
Geplaatst: 07 okt 2007, 13:29
door dentheo
Steven schreef:als de twee loks aan dezelfde kant staan tov de trein om deze de berg op te duwen is de kracht een volledige duwkracht en is de kans op verbuffering te groot. als er 1 lok vooraan is en 1 lok achter is er een trek en een duwkracht die inwerkt op de rijtuigen waardoor ge dus de kans op verbuffering gaat verkleinen. de bestuurder van de lok vooraan begint pas echter kracht uit te oefenen nadat de opdruk lok (die niet vasthangt) als eerste begint te duwen. de lok vooraan mag maar een beperkt vermogen gebruiken zodat de opdruklok niet kan loskomen van de op te drukken trein.
Ik dacht dat kans van verbuffering afhing van de grote van de bufferplaat...
Is toch geen overblijfsel van drukken op een korte tender, die zich door zijn korte lengte iets schuiner in het spoor zet en daarom vroeger verbuffert dan een lang rijtuig...
Geplaatst: 07 okt 2007, 13:30
door Steven
als de krachten te groot zijn gebeurd da ook hoor
Geplaatst: 07 okt 2007, 19:46
door Henk
Vanmorgen stond er alweer een IC-A defect, bij het vertrek in Oostende (9u10). Na 35 minuten vruchteloos proberen de loc aan de praat te krijgen, moest iedereen overstappen op de pendeltrein (2 klassieke tweetjes) naar Brugge van 9u47, die door de volksverhuizing natuurlijk ook met vertraging vertrok.
Ik snap niet waarom de NMBS geen moderner materieel met grotere capaciteit gebruikt voor die pendeltreinen. Er moet in het weekend toch materieel beschikbaar zijn, bv. van de IC-G die uitvalt tussen Gent en Oostende. Persoonlijk reis ik nog wel eens graag met zo'n tweetje, maar niet als daar al het volk van 3 normale treinen op moet (IC-C, IC-A en IC-G)!
Geplaatst: 07 okt 2007, 20:42
door Steven
euh verwarrend bericht, hoe kom jij aan het volk van drie treinen? na de ic a zijn er nog twee ic treinen naar brugge, dus al een deel van het volk (dat niet in brussel of verder moet zijn) was daar toch al lang mee mee?