Pagina 1 van 1
Markeringen op de zijkant van stellen
Geplaatst: 09 okt 2007, 01:28
door Pendelaar
Hallo,
Ik zou wel eens willen weten wat al die cijfers en codes betekenen die op de zijkant van een treinstel staan geschreven.
Je ziet daar markeringen betreffende de remmen, gewichten in ton, afstanden tussen buffers en ???, 150%,Rem...
Weet iemand waar ik daar meer info over kan vinden, gewoon uit pure interesse?
Geplaatst: 09 okt 2007, 01:58
door Bartjedj
Heb je misschien een foto van de zaken die je bedoelt? Want er staat vaak wel heel veel op zo'n stel
BDJ
Geplaatst: 09 okt 2007, 06:51
door Adler
Over de codes van remmen vind je hier al een topic:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=2194
Geplaatst: 14 okt 2007, 20:49
door Cipallieter
Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Geplaatst: 14 okt 2007, 21:55
door nighttrain
Cipallieter schreef:Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Ik dacht dat dit betekende dat deze voertuigen niet over een rangeerheuvel mochten geduwd worden.
Of overrijden, alleen of in in een konvooi
Geplaatst: 14 okt 2007, 22:08
door GemZ
Cipallieter schreef:Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Normaal moet daaronder nog een afstand staan in meters.
Dit is de minimum boogstraal van de rangeerheuvels.
Geplaatst: 14 okt 2007, 22:22
door nighttrain
GemZ schreef:Cipallieter schreef:Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Normaal moet daaronder nog een afstand staan in meters.
Dit is de minimum boogstraal van de rangeerheuvels.
Juist bv 500M
Geplaatst: 15 okt 2007, 07:08
door Bibke
Cipallieter schreef:Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Duidt dit niet de plaatsen aan waar het voertuig voorzien is om het op te heffen met een kraan of op te krikken bij ontsporingen?
Geplaatst: 15 okt 2007, 07:28
door nighttrain
Bibke schreef:Cipallieter schreef:Vanmiddag zag ik op de zijkant van een trein een symbool dat de vorm heeft van een parabool die links en rechts telkens door een +teken loopt.
Wat betekent dit ?
Duidt dit niet de plaatsen aan waar het voertuig voorzien is om het op te heffen met een kraan of op te krikken bij ontsporingen?
Neen, het teken daarvoor is een smalle rechthoek met daaronder een driehoek(met de punt naar boven)
Geplaatst: 15 okt 2007, 07:30
door Bibke
Bedankt
Geplaatst: 15 okt 2007, 09:11
door nighttrain
Bibke schreef:Bedankt
Ik denk dat ik mij vergist heb in de uitleg.
Het symbol waar U eerst over sprak heeft enkel te maken met d minimum boogstraal die nodig is voor dit type voertuig.
Dus als je het "paraboolteken" ziet met daaronder bv 500M dan is de minimum toegelaten straal van de bocht 500M. Meer mag natuurlijk maar niet minder.Anders zou de bocht te scherp zijn t.o.v de bogies en assen enz.
Dit heeft ook te maken met de smeersystemen die eventueel geplaatst worden in de bochten. Deze noemt men de wielkranssmeerders. Deze kunnen werken op het physiek voorbijrijden van een trein door een kontakt met het spoor ,of ook met geluidssensoren,t.t.z als er een te hoge toon door een micro wordt gedetecteerd (knarsen van de wielen op de rail) zal hij vet persen ter hoogte van de wielkrans of boudin.
Re: Markeringen op de zijkant van stellen
Geplaatst: 15 jan 2009, 19:08
door Pendelaar
Ik was dit topic uit het oog verloren. Ik zal bij gelegenheid eens notitie maken van wat er zoal allemaal op een wagon staat geschreven.

Re: Markeringen op de zijkant van stellen
Geplaatst: 16 jan 2009, 21:08
door ridan
Duidt aan of een rijtuig mag “geheuveld” worden. Bij rangeringen worden rijtuigen soms over een “rangeerheuvel” gestuurd.
Als dit teken aanwezig is, zonder vermelding van “0000 m” mag het rijtuig niet geheuveld worden. Het getal onderaan duidt gebeurlijk de minimum boogstraal (staat in consigne 11/1) van de heuvel aan.