Pagina 1 van 2

Staking TB's in Charleroi

Geplaatst: 17 okt 2007, 10:23
door Patrick
Is wel al van gisteren dinsdag. Ze legden het werk neer omwille van een conflict rond een TB die tijdelijk geschorst is op verdenking van het negeren van een rood sein.
(Gazet.)

Re: Staking TB's in Charleroi

Geplaatst: 17 okt 2007, 12:24
door Adler
Patrick schreef:Is wel al van gisteren dinsdag. Ze legden het werk neer omwille van een conflict rond een TB die tijdelijk geschorst is op verdenking van het negeren van een rood sein.
(Gazet.)
Ha daarom waarschijnlijk dat de IR Jambes-Essen een half uur vertraging had.

Re: Staking TB's in Charleroi

Geplaatst: 17 okt 2007, 23:16
door Portbou
Ze legden het werk neer omwille van een conflict rond een TB die tijdelijk geschorst is op verdenking van het negeren van een rood sein.
Hoezo verdenking ?
Is er dan twijfel mogelijk of een trein al dan niet door het rood gereden is ?

Goedenavond.

Geplaatst: 17 okt 2007, 23:34
door Steven
er is altijd een discussie mogelijk of de bestuurder in fout was of de operator, elk geval is uniek en moet afzonderlijk onderzocht worden. wat hier de juiste feiten zijn weet ik niet, het draait al zeker rond het overschreiden van een rood sein, wat er verder gebeurd is weet ik evenmin

Geplaatst: 18 okt 2007, 19:12
door Portbou
Hallo Steven,

Sorry maar ik begrijp het nog steeds niet...

Is het in bepaalde omstandigheden zo dat een trein van op afstand door een operator bestuurd wordt in plaats van door de machinist die in de stuurpost zit ?

Goedenavond.

Geplaatst: 18 okt 2007, 19:27
door Wover
Nee, hij bedoeld dat een seingever een fout kan gemaakt hebben door plots het sein toe te zetten, terwijl er geen aankondigend sein voorafging.

In dit geval zou de TB eerst een geel-groen sein gekregen hebben, wat er op wijst dat hetvolgende dubbel geel zou moeten zijn, maar hier was dat volgende sein rood.
Het sein was dan ook nog eens achter een bocht geplaatst, waardoor de TB te weinig tijd had om tot stilstand te komen en dus 20m voorbij het sein stond.
De TBG van dienst zat in de stuurpost en bevestigde het verhaal van de TB volledig.

Geplaatst: 18 okt 2007, 21:57
door Steven
groen geel heeft niets te maken met dubbel geel,
dubbel geel gaat vooraf aan rood
groen geel horizontaal gaat vooraf aan een sein dat een snelheidsbeperking geeft

Geplaatst: 18 okt 2007, 22:55
door Asterix
Treinverkeer in Charleroi verloopt opnieuw normaal

Het treinverkeer in Charleroi verloopt vanochtend opnieuw zonder problemen. De treinbestuurders hadden gisterennamiddag nog het werk neergelegd uit onvrede over de tijdelijke schorsing van een collega.

De treinbestuurders in Charleroi begonnen gisteren rond 14 uur een staking omdat één van hun collega's was geschorst. De machinist zou een rood sein hebben genegeerd. De staking was vooral voelbaar op de lijn 124 Charleroi-Brussel-Antwerpen. Ook op de lijnen Charleroi-Bergen en Charleroi-La Louvière ontstond vertraging. De directie en vakbonden bereikten gisterenavond een akkoord. (belga/tdb)

Geplaatst: 19 okt 2007, 00:00
door Wover
Steven schreef:groen geel heeft niets te maken met dubbel geel,
dubbel geel gaat vooraf aan rood
groen geel horizontaal gaat vooraf aan een sein dat een snelheidsbeperking geeft
En die snelheidsbeperking wordt toch altijd gegeven bij een dubbel geel met bord of lichtcijfer?

Geplaatst: 19 okt 2007, 00:53
door Steven
neen, dat lichtcijfer of bord kan evengoed onder een groen sein te vinden zijn.

Geplaatst: 21 okt 2007, 00:57
door Portbou
Bedankt voor de verduidelijkingen.

Goedenavond.

Geplaatst: 21 okt 2007, 07:01
door nighttrain
Steven schreef:groen geel heeft niets te maken met dubbel geel,
dubbel geel gaat vooraf aan rood
groen geel horizontaal gaat vooraf aan een sein dat een snelheidsbeperking geeft
En groen geel vertikaal?
Ik denk dat wover dit bedoelde.
In de veronderstelling dat het sein gesloten wordt(door operator of kortsluitkabel) ,na het voorbij rijden van het aankondegingssein "groen geel vertikaal", en je ziet de twee gele kan(zal) het gebeuren dat de remafstand te klein is om het rode stopsein te respecteren.

Vraagje : worden de kortsluitkabels nog gebruikt , of heet men al kortsluit stokken?

Geplaatst: 21 okt 2007, 11:40
door Steven
achter groen geel vertikaal zijn er altijd twee mogelijkheden

Eerste
het volgende sein staat twee geel (omdat de sectie die er op volgt te kort is om te stoppen). dit seinbeeld wordt gevolgd door een rood sein

Tweede
het volgende sein staat groen geel horizontaal (omdat de sectie die volgt te kort is om een snelheidsvermindering te respecteren). dit seinbeeld wordt gevolgd door een open sein (twee geel of groen) met een lichtcijfer of een gele driehoek met cijfer of een zwart vierkant met wit cijfer

tussen haakjes de reden van de korte sectie.

Geplaatst: 21 okt 2007, 11:43
door Steven
tot op heden gebruiken wij in belgie en nederland nog steeds de kortsluitkabel, belgie heeft de versie met klemmen die over een rail spannen, nederland heeft een versie met magneten.

Geplaatst: 21 okt 2007, 12:48
door Shrek
kan er na groen-geel vertikaal ook geen groen volgen? 8)