Antwerpen: problemen lijn 2
Antwerpen: problemen lijn 2
Vanochtend in premetrostation Opera werd constant afgeroepen dat tram 2 met vertraging reed door omstandigheden. Tram6 en 15 (die veel spoor gemeen hebben met tram 2) reden op tijd. Weet iemand wat er aan de hand is/was?
Trams kunnen perfect keren op het stuk Astrid/Diamand (doen ze ook 's avonds om terug naar de stalplaats aan de Luchtbal te gaan).Bartjedj schreef:Weeral![]()
Heb dat daar vorig jaar, begin van de winter ook al eens gehad.
Toen werd de gehele pre-metro gesloten. Als er niet naar LO gereden kan worden, zouden alle trams doodlopen.
Ik weet niet hoe het nu was?
BDJ
Dus vandaag heeft men gewoon alles laten keren (en dus niets Opera/Meir/Groenplaats laten bedienen)
Inderdaad en is dat niet de "parking" voor trams als er iets te doen is in het Sportpaleis ??RV1428 schreef:Aan Sport kunnen ze ook mooi draaien,de keerlus vandaag (en elke weekdag) nog gezien. Trams van Schijnpoort splitsen vlak voor Sport af en draaien 1 niveau naar boven en komen samen met de sporen uit Merksem (mijn woonplaats ).
Geen idee, van trams en evenementen samen ken ik niet veel.dentheo schreef:Inderdaad en is dat niet de "parking" voor trams als er iets te doen is in het Sportpaleis ??RV1428 schreef:Aan Sport kunnen ze ook mooi draaien,de keerlus vandaag (en elke weekdag) nog gezien. Trams van Schijnpoort splitsen vlak voor Sport af en draaien 1 niveau naar boven en komen samen met de sporen uit Merksem (mijn woonplaats ).

Van trams alleen.......
De ondergrondse keerlus aan groenplaats bestaat niet meer. Die was wel oorspronkelijk daar, maar bij de indienststelling van de brabotunnel (verbinding naar linkeroever) is ongeveer het hele premetrostation groenplaats verbouwd, van een station op 2 niveaus met keerlus naar station met 3 niveaus (lokethal, perron richting linkeroever, perron richting meir). Een stuk van de oude keerlus op niveau richting linkeroever, is er nog steeds maar loopt dood. Het wordt enkel gebruikt om defect materiaal aan de kant te duwen. Deze kan dus niet meer gebruikt worden om te keren.sncf-sncb schreef:Bij Astrid en Diamant kun je de trams driehoeken. Onder de Groenplaats is er ook nog een ondergrondse keerlus waar trams kunnen keren.
Ik weet niet of het driehoeken tussen opera, diamant en astrid lukt? Ik ben hier niet zeker van, maar ik denk dat de seininstallatie van de premetro in antwerpen niet voorzien om tramstellen tegen de richting in te laten rijden. Weet er hier iemand meer over?
Bij calamiteiten in de premetro worden gewoon de ritten aangepast, vaak ook via het bovengrondse net (bvb via harmonie naar groenplaats, en daar bovengrondse lus gebruiken).
De seinen in de Premetro zijn enkel geschikt voor eenrichtingsverkeer. Tegenspoorsituaties bestaan niet op het antwerpse tramnet. (in tegenstelling tot bv Gent en Brussel waar het vol tegenspoorwissels ligt)
Ik snap niet goed wat met driehoeken bedoeld wordt: in ieder geval, als een tram in antwerpen van rijrichting wil wisselen heeft hij een keerlus nodig. In de premetro is zo'n lus enkel te vinden tussen de stations Sport en Schijnpoort. De wissel vlak voor station Groenplaats geeft nog steeds aansluiting op het begin van de voormalige lus (die sinds 1990 na enkele meters dood loopt op de muur van de ondergrondse parking). Tussen Opera, Astrid en Diamant liggen enkel rechtstreekse sporen (van het een nr het ander station)
Bovengronds zijn er veel meer lussen: aan elke terminus ligt er een (uiteraard), en nog enkelen her en der op het tramnet die geen terminusfunctie hebben en enkel in speciale gevallen gebruikt worden (stelplaatsritten, speciale ritten, ongevalomleiding,...):
Groenplaats
Marnixplaats
Groenenhoek
Nationale Bank
Stenenbrug
Lambermontplaats
Koninklijkelaan
Astridplein (een deel is in permanente dienst voor lijnen 11 en 12)
Ik snap niet goed wat met driehoeken bedoeld wordt: in ieder geval, als een tram in antwerpen van rijrichting wil wisselen heeft hij een keerlus nodig. In de premetro is zo'n lus enkel te vinden tussen de stations Sport en Schijnpoort. De wissel vlak voor station Groenplaats geeft nog steeds aansluiting op het begin van de voormalige lus (die sinds 1990 na enkele meters dood loopt op de muur van de ondergrondse parking). Tussen Opera, Astrid en Diamant liggen enkel rechtstreekse sporen (van het een nr het ander station)
Bovengronds zijn er veel meer lussen: aan elke terminus ligt er een (uiteraard), en nog enkelen her en der op het tramnet die geen terminusfunctie hebben en enkel in speciale gevallen gebruikt worden (stelplaatsritten, speciale ritten, ongevalomleiding,...):
Groenplaats
Marnixplaats
Groenenhoek
Nationale Bank
Stenenbrug
Lambermontplaats
Koninklijkelaan
Astridplein (een deel is in permanente dienst voor lijnen 11 en 12)
Laatst gewijzigd door mirax op 13 nov 2007, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.