Seb schreef:Morgenochtend vertrekken we vanuit Lille naar Londen. De tickets worden ter plaatse afgehaald.
Vermits er 1 oorspronkelijke reiziger ziek is, hebben we een vervanger moeten zoeken.
Nu is mijn vraag: kan die nieuwe reiziger gebruik maken van die andere zijn ticket of is het verloren geld en moeten we een nieuw ticket aankopen? Of kunnen we bij afhaling van de tickets nog die naam wijzigen?
dank bij voorbaat.
Ik hoop dat Rian gelijk heeft: dat de tickets niet op naam zijn.
De voor de reiziger gunstige tarieven bij vooruitboeken hangen in mijn ogen vaak samen met het feit dat de maatschappij regelmatig wat extra verdient bij annuleringen ... een stoel is dan toch al betaald en eventueel reist er nog een ander op mee.
Die ander moet dan vaak wél het volle
pond betalen. De maatschappij zal de vrijgekomen stoel gráág opnieuw verkopen, zeker als dat tegen een veel hoger tarief kan.
Zie echter ook het stukje tekst achteraan.
Vervoersvoorwaarden
http://www.eurostar.com/NL/be/leisure/f ... rriage.jsp
C. GEBRUIK VAN DE BILJETTEN
10. U mag uw biljet niet aan derden overdragen
Biljetten die reeds gedeeltelijk zijn gebruikt of zijn afgegeven op de naam van de reiziger zijn niet overdraagbaar en mogen alleen worden gebruikt door de persoon voor wie het biljet is gekocht. Biljetten mogen slechts te koop worden aangeboden door Eurostar U.K. Limited of zijn erkende vertegenwoordigers. Als een biljet wordt doorverkocht of met winst of voor ander commercieel gewin wordt overgedragen, wordt het ongeldig en kan de houder toegang tot de Eurostar-trein worden geweigerd.
E. VERZOEKEN OM TERUGBETALING VAN BILJETTEN
20. Voorwaarden voor terugbetaling
Indien u om een andere reden dan een vertraging of afgelasting van de trein die u van plan was te nemen er vóór het geplande vertrekuur van de trein voor kiest om uw biljet (of deel ervan) niet te gebruiken, dan kan de persoon die voor dat biljet (of deel ervan) heeft betaald een terugbetaling vragen van het biljet (of deel ervan) tegen volledige teruggave ervan. Terugbetaling van dergelijke biljetten (of delen van biljetten) wordt slechts verricht door het verkooppunt waar het biljet is gekocht (of een ander verkooppunt waarnaar wij of onze agenten u hebben doorverwezen) en alleen indien de voorwaarden van het betreffende soort tarief zulks toelaten. Een verzoek tot terugbetaling dient vergezeld te gaan van alle betrokken biljetten - ontvangstbewijzen voor biljetten komen niet in aanmerking voor terugbetaling. Er zal geen terugbetaling worden gedaan in gevallen waar het biljet zo beschadigd of onleesbaar is dat men de vereiste gegevens zoals reistraject, datum, klasse, reserveringsnummer, tarief enz. niet kan lezen.
=============================================================
Onverwacht reizen
(Bron: onbekend, wellicht zelfs dit forum, maar ik weet het niet meer.)
Voor de mensen, die niet vertrouwd zijn met reserveringen op treinen graag volgende anecdote. Terwijl je in België op de gewone treinen niet kan reserveren (behalve voor groepen) is het in Frankrijk op de meeste treinen aanbevolen, op Thalys, TGV en Eurostar is het verplicht!!!
Hoe vroeger je de reisdatum en het uur van je TGV kent, hoe goedkoper je ticket met de reservering uitkomt! Maar het gebeurt ook dat reizigers bijna onverwacht de TGV willen nemen, en dat tegen de goedkoopste tarief wensen te doen… Dan kan je, ook al blijkt er op de trein geen plaats meer te zijn, een “zwevende plaats” bemachtigen. Je mag dus opstappen op de trein, je mag een plaats innemen, maar als een ander reiziger opstapt, en bewijst dat jij op zijn plaats zit, dan kan je naar een nieuwe plaats zoeken. Op die manier reis je wél mee, maar kan je, in het slechtste geval, verschillende keren van plaats veranderen of… op een klapstoeltje doorbrengen!
En da’s niet dom gezien uit oogpunt van de spoorwegen! Het kan immers ook zo zijn dat je onverwachts niet kan meesporen, en dan heeft er toch iemand anders de gelegenheid om je plaats te bemachtigen, en de spoorwegen verdienen er toch wat extra aan!
En zo gebeurde het, dat een papa met zijn kleine meisje, aan het tafeltje naast dat van ons kwam zitten. Zonder vaste reservatie, zo bleek, want deze man heeft enkele keren van plaats moeten wisselen tussen Nice-Ville en Marseille, waar hij uiteindelijk afstapte!