Pagina 1 van 4
Bestelling bij NMBS
Geplaatst: 13 nov 2007, 17:12
door K V B
Dit lees ik net op de Standaard Website:
De raad van bestuur van de NMBS heeft vrijdag het voorstel van het directiecomité goedgekeurd voor de aankoop van vijftig nieuwe bijkomende treinen voor een bedrag van circa 90 miljoen euro
(De standaard citeert hier overigens Le Soir)
Om welke treinen (locomotieven, treinstellen of rijtuigen, journalisten weten vaak het verschil niet) gaat het hier?
Geplaatst: 13 nov 2007, 17:17
door Dietrich
Het zou gaan om een optionele of bijkomende order van M6-rijtuigen.
Geplaatst: 13 nov 2007, 21:43
door trainman
Als het inderdaad om M6'en gaat, loopt de prijs intussen weeral aardig op.
Komt nu al op 1,8 mio euro per stuk (de eerste ongeveer 1 mio €)
Geplaatst: 13 nov 2007, 22:05
door Asterix
M6'en:
De raad van bestuur van de NMBS heeft het vooorstel van het directiecomité goedgekeurd voor de aankoop van 50 nieuwe bijkomende treinen (dubbeldekwagons) voor een bedrag van circa 90 miljoen euro.
De raad van bestuur heeft tevens de spoedige komst van M6-treinen aangekondigd op de spoorlijn Antwerpen-Charleroi. De NMBS gaat verder een gespecialiseerd filiaal oprichten voor het transport van staal- en landbouwproducten onder de benaming "Fortitude". Dit dochterbedrijf zal enkele tientallen spoorwegwerknemers en treinstellen van B-Cargo, de vrachtafdeling van de spoorwegen, omvatten.
Marc Descheemaeker, de Vlaamse topman van de openbare spoormaatschappij, heeft gisteren tijdens een debat over de regionalisering van het spoor op de PS-zetel in Brussel zijn tegenkanting herhaald tegen een opsplitsing van de NMBS. (belga/tdb)
Geplaatst: 13 nov 2007, 23:23
door Bartjedj
Sinds wanneer heeft B-C treinstellen?
Wagons zal er al beter op trekken
Pers en NMBS; geen goede combinatie
BDJ
Geplaatst: 14 nov 2007, 00:02
door Asterix
Een treinstel wordt omschreven als een aantal gekoppelde wagons met tussen haakjes (optioneel) een motorwagen, aldus Van Daele.
Ik zie het probleem niet...
Geplaatst: 14 nov 2007, 00:23
door Bartjedj
Dat is een RAM volgens mij. Een treinstel is een EMU.
BDJ
Geplaatst: 14 nov 2007, 06:44
door overweg13
Bartjedj schreef:Dat is een RAM volgens mij. Een treinstel is een EMU.
BDJ
Ram is Pottekensvlaams van het Franse rame. Je kunt wel degelijk spreken van een rijtuigenstel. Die worden gesleept of geduwd door een locomotief.
Geplaatst: 14 nov 2007, 12:00
door Stijn014
Antwerpen-Charleroi zijn toch al M6? Volgens de NMBS in de Morgen zit de spoorlijn Gent-Brussel verzadigd.
Geplaatst: 14 nov 2007, 12:18
door Nekvin
Essen - Charleroi - Jambes nog niet, maar ja, de essen gaat toch binnenkort maar tot brussel zuid rijden, niet meer naar charleroi
Geplaatst: 14 nov 2007, 12:36
door Steven
ja maar de IC N gaat in de plaats tot charleroi rijden (heden maar tot brussel) en die bestaat wel uit M6 daardoor gaan er twee ic's met M6 zijn naar charleroi
Geplaatst: 14 nov 2007, 14:04
door Fles
Bartjedj schreef:Sinds wanneer heeft B-C treinstellen?
Wagons zal er al beter op trekken
Pers en NMBS; geen goede combinatie
BDJ
Rijtuigen dan?
Wagons zijn voor kolen

Geplaatst: 14 nov 2007, 16:08
door Bart
Steven schreef:ja maar de IC N gaat in de plaats tot charleroi rijden (heden maar tot brussel) en die bestaat wel uit M6 daardoor gaan er twee ic's met M6 zijn naar charleroi
Maar ze gaan niet allemaal met M6'en worden gereden. In FN rijden wij met den eerste, 1 in de namiddag en de 2 laatste met vierledige moterstellen naar chalala en terug. In de late namiddag hebben we er een dienst op met 2 ms96 stellen.
Geplaatst: 15 nov 2007, 14:03
door carlos
Dietrich schreef:Het zou gaan om een optionele of bijkomende order van M6-rijtuigen.
ik hoop dat ze nu eindelijk eens M6 rijtuigen 1ste klasse gaan bestellen die compatible zijn met M5 (deurbediening, trekduwkabels)
argumentatie:
* dan zou men in die ondingen van M5 eindelijk eens 1ste klasse rijtuigen hebben die de naam 1ste klasse waardig zijn. (op de renovatie van M5 moeten we blijkbaar wachten tot pasen en pinksteren op 1 dag vallen).
* dan kunnen treinen met rijtuigen M5 (maximaal 9 rijtuigen) verlengd worden tot 11 rijtuigen (2 rijtuigen M6 1ste klasse, die elk over hun eigen voeding beschikken)
Geplaatst: 15 nov 2007, 14:07
door Steven
carlos nogmaals dat doet m'n niet. ten tweede de M5 gaan er in de loop van volgend jaar uit om een modernisatie te ondergaan in cuesmes en gaan nog moeilijk te onderscheiden worden van de M6, de bovenverdieping zou de grootste aanpassing krijgen (schouderruimte)
er komen andere type ramen in.
bagagerekken, tafeltjes vuilbakken, ...
zijn een aantal van de aanpassing, ik heb hier zo onmiddelijk geen foto van het prototype ter beschikking maar de verschillen met de M6 zullen echt wel veel kleiner worden.
ter info heden durft men M5 rijtuigen tot 10 stuks koppelen ook al is de omvormer maar voorzien op 8 stuks.