Pagina 1 van 1

Weer maar eens bovenleiding afgerukt op L35

Geplaatst: 14 nov 2007, 10:00
door Asterix
Sinds 20.00 uur gisterenavond is er geen spoorverkeer mogelijk tussen Leuven en Aarschot. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. De onderbreking komt er nadat een vrachtwagen in Rotselaar de bovenleiding heeft kapot gereden. Dat gebeurde net voor 20.00 uur.

De technische ploegen van Infrabel zijn ter plaatse en nemen de schade op, vooraleer aan de herstellingswerken te beginnen. Die zouden nog zeker enige tijd in beslag nemen, maar Infrabel verwacht één spoor in orde te hebben voor de ochtendspits.

In het station van Aarschot en in Holsbeek staan enkele treinen stil, die door de stroomonderbreking niet kunnen verder rijden. Infrabel heeft tussen Leuven en Aarschot vervangbussen ingelegd. Die rijden tot het spoorverkeer hersteld is. (belga/sam)

Re: Weer maar eens bovenleiding afgerukt op L35

Geplaatst: 14 nov 2007, 10:04
door K V B
Jeroen schreef:
Sinds 20.00 uur gisterenavond is er geen spoorverkeer mogelijk tussen Leuven en Aarschot. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. De onderbreking komt er nadat een vrachtwagen in Rotselaar de bovenleiding heeft kapot gereden. Dat gebeurde net voor 20.00 uur.

De technische ploegen van Infrabel zijn ter plaatse en nemen de schade op, vooraleer aan de herstellingswerken te beginnen. Die zouden nog zeker enige tijd in beslag nemen, maar Infrabel verwacht één spoor in orde te hebben voor de ochtendspits.

In het station van Aarschot en in Holsbeek staan enkele treinen stil, die door de stroomonderbreking niet kunnen verder rijden. Infrabel heeft tussen Leuven en Aarschot vervangbussen ingelegd. Die rijden tot het spoorverkeer hersteld is. (belga/sam)
Krijgen de vrachtwagenchafeur hiervan de rekening gepresenteerd. Herstellingskosten plus kosten voor de vervangbussen plus kosten wegens vertragingen. Kan aardig oplopen.

Geplaatst: 14 nov 2007, 10:14
door Asterix
Peanuts voor een verzekeringsmaatschappij...... :wink:

Re: Weer maar eens bovenleiding afgerukt op L35

Geplaatst: 14 nov 2007, 11:04
door 2012
K V B schreef:
Krijgen de vrachtwagenchafeur hiervan de rekening gepresenteerd. Herstellingskosten plus kosten voor de vervangbussen plus kosten wegens vertragingen. Kan aardig oplopen.
De verplichte verzekering avn voertuigen betaalt de kosten die gemaakt zijn aan derden he... zoals hier dus.

Geplaatst: 14 nov 2007, 17:13
door Bartjedj
Zolang ze de kosten niet kunnen verhalen op een andere partij. Als de bestuurder aantoonbaar in fout is, zeggen de verzekeringen njet.

BDJ

Geplaatst: 14 nov 2007, 17:20
door K V B
Bartjedj schreef:Zolang ze de kosten niet kunnen verhalen op een andere partij. Als de bestuurder aantoonbaar in fout is, zeggen de verzekeringen njet.

BDJ
Welke kosten probeert de NMBS in een dergelijk geval te verhalen? Enkel de reparatie kosten? De vertragingen? Wat is het "tarief"?

Geplaatst: 14 nov 2007, 18:15
door FlyingDutchman
Opvallend dat dat zo regelmatig gebeurd in België. In Nederland gebeurt dit naar mijn weten niet zo frequent. Hangt de bovenleiding lager in België, rijden er meer hoge vrachtwagens, of is de lage doorrijhoogte niet goed aangeduid?

Geplaatst: 14 nov 2007, 18:53
door stefferson
alles word aangerekend , de herstelling , de vertragingen , de boetes... alles van zo een aanrijding van gisteren en eergisteren dat loopt in de miljoenen(bfr)

in nederland hangt de bvl even hoor en daar zijn die aanrijdingen even frequent als hier...

groeten

Geplaatst: 14 nov 2007, 20:31
door Thomas
metalen balken over de baan plaatsen waar ze hun kamion in frieten op rijden voor ze de bovenleiding raken :lol:

Geplaatst: 14 nov 2007, 20:41
door Asterix
Bartjedj schreef:Zolang ze de kosten niet kunnen verhalen op een andere partij. Als de bestuurder aantoonbaar in fout is, zeggen de verzekeringen njet.

BDJ
Klopt niet. Als de bestuurder zou moeten betalen telkens hij "aantoonbaar in fout is", zou hij geen verzekering nodig hebben, hé.

Als de bestuurder een onverschoonbare fout heeft gemaakt, kan (maar moet niet) de verzekeraar de kosten terugvorderen. Dan moet het al een zware fout zijn....

Geplaatst: 14 nov 2007, 20:52
door Bartjedj
Thomas schreef:metalen balken over de baan plaatsen waar ze hun kamion in frieten op rijden voor ze de bovenleiding raken :lol:
Kijk naar het proefproject rond de AHOB in Bilthoven(NL). Zo'n portaal is wat nodig is.

http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/overweg.html

Maar dit op iedere OW plaatsen lijkt mij onhaalbaar.

BDJ

Geplaatst: 14 nov 2007, 22:05
door Lukas
Hoi,

Op http://www.robnet.be kan je een reportage bekijken over het voorval.De overweg in kwestie is OW 123 en is een drukke overweg gelegen aan de drukke Stationsstraat en aan de Danone fabriek.Vroeger stond aan die overweg het vroegere station van Rotselaar.

In station Leuven werd afgeroepen dat er problemen waren op L35.Zelfs op Radio 2 werd er melding gemaakt van het voorval.

Lukas