Eurostar 14/11 FBMZ-London St Pancras International
Geplaatst: 15 nov 2007, 18:04
Zoals beloofd hier een beetje foto's van de 1e commerciële rit met de Eurostar van Brussel-Zuid naar de nieuwe terminal St Pancras International op 14/11/2007, tevens de 13de verjaardag van Eurostar. Waren aanwezig van het forum: trainspotterke en zijn bodyguard, en ik.
Nog vlug een beetje promotie maken voor Londen, nét om de hoek.
De burgemeester van Brussel, Freddy Thielemans, reist mee en krijgt een micro onder zijn snor geduwd.
Veel mediabelangstelling. Enkele stewardeskes ontplooien een spandoek.
Stel 3013 (ja ja, 13de verjaardag...) zal ons naar Londen brengen om 10.19.
Nog eens de meisjes.
Jens Franssen, journalist van Radio 1, is in competitie met zijn vrouwelijke collega die met het vliegtuig reist van Zaventem naar London City Airport. Wie komt het eerst aan in Londen op Trafalgar Square? (Uiteindelijk zou zij met 40 minuten voorsprong aankomen.)
Een journalist van “The Bulletin” (Brits tijdschrift) haalt de pieren uit de neus van trainspotterke en zijn assistent. Volgende week donderdag zijn we dus misschien wereldberoemd.
Let op de glaasjes bubbels die nog allemaal soldaat moeten worden gemaakt
We zijn er, 11.10 u.
Even later komt de eerste trein uit Parijs aan.
Onze verleidingspogingen bij deze BBC-medewerkster leiden helaas tot niets.
Het is drummen om de grote baas van Eurostar en de Brusselse burgemeester in beeld te krijgen.
Zelfde beeld bij de trein uit Parijs.
Rarara, wiens achterwerk?
Uitchecken gebeurt op niveau -1.
Kwelende kindertjes verwelkomen de bezoekers.
Wat een stootkussens
Hoe laat is 't?
Beetje muziek ook.
Het machtige, prachtige beeld.
Pers, pers, en nog eens pers.
De langste champagnebar ooit. De Eurostar als buur terwijl je bubbeltjes slurpt
En we gaan nog niet naar huis, bijlange niet, ...
Het is dankzij deze man, Sir John Betjeman, een dichter, dat St Pancras nog bestaat. Hij startte een campagne om het station van de sloophamer te redden.
Stukjes van zijn gedichten zijn dus een gepast eerbetoon.
Slechts een paar draadjes scheiden lokale treinen met de Eurostar.
Waar sporen we naartoe?
Karretje nodig?
Nog nog de mix van moderne architectuur en Victoriaanse gotiek tot zijn recht laten komen.
Inwoners van Kent uiten hun ongenoegen omdat er geen haltes meer zijn in Ashford voor de Brussel-Londen-reizigers.
Nog een laatste blik in het station zelf.
De inkomhall van St Pancras.
Kijkje gaan nemen verderop bij de nieuwe vleugel.
De teller is gestopt.
Ook de fietsers zijn niet tevreden: geen fietsenstallingen, fiets kan niet zomaar mee op Eurostar.
Nu wat nostalgie: hoe zou Waterloo International eruit zien
Eurostar, de zuiptrein
Ze Kwien: frequent traveller.
Doet wel een beetje raar, zo'n verlaten terminal. Ik heb hier 12 jaar ingecheckt...
Traantjes drogen en terug naar St Pancras. De incheckhall.
De lounge voor de Business-reizigers was helaas nog niet af. Dus maar beetje tussen het gewone voetvolk zitten. (Als verontschuldiging kreeg iedereen wel een flesje champagne en een bon voor nog eens wat flessen wijn.)
En we gaan zeker nog niet naar huis
Aankomst in FBMZ mét opnieuw muziek.
De jarige bestuurder (links) op groot videoscherm.
Zo. Ben benieuwd wat trainspotterke gekiekt en nog uitgespookt heeft 
Nog vlug een beetje promotie maken voor Londen, nét om de hoek.
Let op de glaasjes bubbels die nog allemaal soldaat moeten worden gemaakt










