Pagina 1 van 1

Maximum afstand tot halte/station

Geplaatst: 22 nov 2007, 20:36
door kimba
Hallo,

ik ben bezig met een opdracht over mobiliteit en openbaar vervoer.

ik weet dat er een minimumafstand bestaat voor de afstand huis-bushalte.

Geldt er ook zo een regeling voor treinstations/treinhaltes? of hanteerd de NMBS hiervoor zelf enkele regels om haltes/IC/IR stations te bepalen op het net?

Geplaatst: 23 nov 2007, 02:08
door Steven
voor treinstations te bepalen moet je terug naar ontstaan van de spoorwegen en de toen geldende bevolkingsdichtheid. het heeft dus vooral ergens met aardrijkskunde en politiek te maken gehad om te weten waarom bepaalde stations juist daar liggen en niet 200 m verder of eerder.

Geplaatst: 23 nov 2007, 07:16
door Shrek
luik-guillemins is om technische redenen 200m verchoven, maar voor de rest doet men zoiets niet gemakkelijk denk ik :P

Re: Maximum afstand tot halte/station

Geplaatst: 23 nov 2007, 11:20
door AzzurroNL
kimba schreef: ik weet dat er een minimumafstand bestaat voor de afstand huis-bushalte.

Geldt er ook zo een regeling voor treinstations/treinhaltes? of hanteerd de NMBS hiervoor zelf enkele regels om haltes/IC/IR stations te bepalen op het net?
Hou het er maar op dat die minimumafstand slechts een richtlijn is, geen vaste regel. Het is bij het plannen van buslijnen (deze zijn in principe het meest flexibel ivm met het ontbreken van vaste infrastructuur) altijd een compromis tussen bereikbaarheid (hoe ver woont men (gemiddeld) van de halte vandaan) en de snelheid van de verbinding. Met andere woorden, wat is er belangrijker, een paar huizen die ver van de buslijn afliggen of een omweg van 5 minuten?

Bij het spoor, en in zeker mate ook bij de tram, ligt dit allemaal nog gecompliceerder, doordat je niet zomaar even het spoor verlegt, omdat de stad verder uitbreidt. Verder is het inderdaad zoals Steven zegt grotendeels als historisch bepaald. Hierbij spelen zeer veel zaken mee, niet alleen de de bevolkingsdichtheid, maar bijvoorbeeld ook de beschikbaarheid van de grond, en politieke druk etc.

Nieuwe haltes zullen min of meer volgens hetzelfde principe worden aangelegd, waarbij het uitgangspunt zou moeten zijn dat het station op een centrale plek ligt, waar ook het aansluitende OV geconcentreerd is

Geplaatst: 23 nov 2007, 14:28
door groentje
Dat geldt bijvoorbeeld ook omgekeerd. Dat Saint-Hubert geen station heeft aan de hoofdlijn 162 heeft veel te maken met de toenmalige burgemeester, die die rokende dingen teveel lawaai vond geven...

Geplaatst: 23 nov 2007, 18:57
door Trainspotterke
De spoorlijnen ten zuiden van Samber en Maas zijn eigenlijk vooral omwille van aardrijkskundige redenen aangelegd. De meeste spoorlijnen volg(d)en daar immers één of andere riviervalei, kwestie van te zware hellingen te vermijden.

Zo heb je de Ourthelijn (L43), Amblèvelijn (L42), Waalse as: langs Samber en Maas (L130a, 130, 125, 140), de Maaslijn (L154), de Bocqlijn (L128)...

Geplaatst: 23 nov 2007, 21:59
door overweg13
Dag,

Er waren ook lijnen die de valleien niet volgden. Het resultaat was dat die vaak ook niet in de buurt van woonkernen kwamen. Dat zijn dan ook de lijnen die bijna allemaal gesneuveld zijn tijdens de besparingsgolf van de jaren 1950. Paradoxaal genoeg waren het vaak ook dure lijnen in aanleg.

Geplaatst: 23 nov 2007, 22:17
door Trainspotterke
overweg13 schreef:Dag,

Er waren ook lijnen die de valleien niet volgden. Het resultaat was dat die vaak ook niet in de buurt van woonkernen kwamen. Dat zijn dan ook de lijnen die bijna allemaal gesneuveld zijn tijdens de besparingsgolf van de jaren 1950. Paradoxaal genoeg waren het vaak ook dure lijnen in aanleg.
Ik bedoelde niet allemaal, maar toch heel een groot deel. :wink: