LEDs op draaistellen nieuwe M6
LEDs op draaistellen nieuwe M6
Het volgende heb ik gisterenavond opgemerkt aan de nieuwe reeks van M6-rijtuigen... op elk draaistel aan elke as bevindt zich een kleine rode LED die vooral in het donker dus goed te zien is. Functie hiervan... mij onbekend.
Heb hier nog niemand melding weten van maken dus neem aan dat dit nog niet geweten of ontdekt was.
Heb hier nog niemand melding weten van maken dus neem aan dat dit nog niet geweten of ontdekt was.
Kan eventueel wel waar zijn hoor, dat het een infrarood of laserled is die een lichtsensor doet in werking treden. Wanneer de wielen dan doorslippen kan door dat door de sensor opgevangen worden en kan de remdruk aangepast worden.enrico schreef:mss is dat om te testen of het wiel nog draait![]()
Maar volgens mij gebruikt men als antislip andere systemen, dus ik denk dat het toch nog iets anders zal zijn.
de kans is veel groter dat het gewoon hitte sensors zijn 
als M6 of i 11 gesleept worden door een reeks 13 is er een volledige controle op aansluiten en losse van de rem (afzonderlijke controle lamp op de stuurtafel), is er controle op de loc van onstabiele assen.
dus de ledjes zouden wel is pure controle van het al dan niet aansluiten van de rem kunnen zijn, anders is het controle op warme asbussen.

als M6 of i 11 gesleept worden door een reeks 13 is er een volledige controle op aansluiten en losse van de rem (afzonderlijke controle lamp op de stuurtafel), is er controle op de loc van onstabiele assen.
dus de ledjes zouden wel is pure controle van het al dan niet aansluiten van de rem kunnen zijn, anders is het controle op warme asbussen.
Ik heb al gemerkt dat niet alle M6'en dit hebben.
Misschien dat de laatste reeksen andere draaistellen (bogies) hebben dan de eerste.
Die rode lichtjes zitten op de kabels die naar de rollagers gaan.
Ik heb al gelezen dat de recentste rollagers op draaistellen allerhande gegevens doorsturen naar een computer (temperatuur, krachten, draaisnelheid, enz.)
Misschien heeft het daar mee te maken.
Ik heb ook gemerkt dat die rode lichtjes soms aan een hoge frekwentie knipperen.
Misschien dat de laatste reeksen andere draaistellen (bogies) hebben dan de eerste.
Die rode lichtjes zitten op de kabels die naar de rollagers gaan.
Ik heb al gelezen dat de recentste rollagers op draaistellen allerhande gegevens doorsturen naar een computer (temperatuur, krachten, draaisnelheid, enz.)
Misschien heeft het daar mee te maken.
Ik heb ook gemerkt dat die rode lichtjes soms aan een hoge frekwentie knipperen.