LEDs op draaistellen nieuwe M6

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Dietrich

LEDs op draaistellen nieuwe M6

Bericht door Dietrich »

Het volgende heb ik gisterenavond opgemerkt aan de nieuwe reeks van M6-rijtuigen... op elk draaistel aan elke as bevindt zich een kleine rode LED die vooral in het donker dus goed te zien is. Functie hiervan... mij onbekend.

Heb hier nog niemand melding weten van maken dus neem aan dat dit nog niet geweten of ontdekt was.
enrico

Bericht door enrico »

mss is dat om te testen of het wiel nog draait :lol: :lol:
Wover

Bericht door Wover »

enrico schreef:mss is dat om te testen of het wiel nog draait :lol: :lol:
Kan eventueel wel waar zijn hoor, dat het een infrarood of laserled is die een lichtsensor doet in werking treden. Wanneer de wielen dan doorslippen kan door dat door de sensor opgevangen worden en kan de remdruk aangepast worden.

Maar volgens mij gebruikt men als antislip andere systemen, dus ik denk dat het toch nog iets anders zal zijn.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

De LEDs zitten volledig aan de buitenkant hoor, op het remsysteem denk ik. Dus zal waarschijnlijk wel iets met de rem te maken hebben (evt. druk).
Steven

Bericht door Steven »

de kans is veel groter dat het gewoon hitte sensors zijn :-)
als M6 of i 11 gesleept worden door een reeks 13 is er een volledige controle op aansluiten en losse van de rem (afzonderlijke controle lamp op de stuurtafel), is er controle op de loc van onstabiele assen.

dus de ledjes zouden wel is pure controle van het al dan niet aansluiten van de rem kunnen zijn, anders is het controle op warme asbussen.
msts.be

Bericht door msts.be »

Steven schreef:dus de ledjes zouden wel is pure controle van het al dan niet aansluiten van de rem kunnen zijn, anders is het controle op warme asbussen.
Het zal dat dan wel zijn, ik heb al van enkele TB's verstaan dat remklemmingen met M6'en vaker voorvallen dan met andere rijtuigen.. :roll:
Steven

Bericht door Steven »

ik heb er nog geen enkel gehad en bol toch al een tijdje rond met die M6-en, M5-en zijn er veel gevoeliger voor.
Adler

Bericht door Adler »

Ik heb al gemerkt dat niet alle M6'en dit hebben.
Misschien dat de laatste reeksen andere draaistellen (bogies) hebben dan de eerste.
Die rode lichtjes zitten op de kabels die naar de rollagers gaan.
Ik heb al gelezen dat de recentste rollagers op draaistellen allerhande gegevens doorsturen naar een computer (temperatuur, krachten, draaisnelheid, enz.)
Misschien heeft het daar mee te maken.
Ik heb ook gemerkt dat die rode lichtjes soms aan een hoge frekwentie knipperen.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

't Zijn inderdaad de nieuwe reeksen en niet de oude M6 die al bollen van in 2001. De ram die ik zag had een stuk of 2 nieuwe rijtuigen alwaar de ledjes overal brandden.
Jochen

Bericht door Jochen »

msts.be schreef: Het zal dat dan wel zijn, ik heb al van enkele TB's verstaan dat remklemmingen met M6'en vaker voorvallen dan met andere rijtuigen.. :roll:
Nog nooit meegemaakt... :roll:
En kbol nu toch al bijna drie jaar rond met M6'en ;)
Plaats reactie