Pagina 1 van 2

Twee doden bij treinongeluk in Terhulpen

Geplaatst: 29 nov 2007, 11:54
door Asterix
Twee doden bij treinongeluk in Terhulpen

do 29/11/07 - Vlak bij het station van Terhulpen, in Waals-Brabant, zijn twee mensen omgekomen nadat ze werden gegrepen door een trein.

Het ongeluk gebeurde rond 9.20 uur. Bij het verlaten van het perron in Terhulpen reed een trein twee personen aan.

De slachtoffers waren op slag dood. Wat er precies is foutgelopen, is nog niet helemaal duidelijk.

De twee waren een controle aan het uitvoeren aan de sporen. Het gaat om een werknemer van de NMBS en iemand van een aannemersbedrijf.

Door het ongeluk zijn er vertragingen op de spoorlijn tussen Namen en Brussel. Tussen Etterbeek en Terhulpen rijden geen treinen

Bron : vrtnieuws.net

Geplaatst: 29 nov 2007, 12:14
door Asterix
Twee spoorarbeiders doodgereden door trein in Hoeilaart

Op de spoorlijn tussen Etterbeek en Terhulpen zijn vanochtend omstreeks 09.20 uur in Hoeilaart twee arbeiders om het leven gekomen. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. Door het ongeval is tussen Etterbeek en Terhulpen tijdelijk geen treinverkeer mogelijk.

Treinbestuurder in shock

Het ongeval gebeurde net voorbij het station van Terhulpen. Een trein die van Luxemburg onderweg was naar Brussel reed daar twee arbeiders aan die kleine onderhoudswerken aan het uitvoerden. Het gaat om een werknemer van Infrabel en een werknemer van een aannemersbedrijf dat laswerken uitvoerde. De treinbestuurder probeerde nog te remmen maar kon de twee niet meer ontwijken. De treinbestuurder zelf is ongedeerd, maar verkeert in shocktoestand.

Treinverkeer onderbroken

Door het ongeval zijn tussen Etterbeek en Terhulpen geen treinen mogelijk. Infrabel heeft een busdienst ingelegd. Het treinverkeer tussen Ottignies en Brussel wordt omgeleid via Waver en Leuven. De passagiers van de trein die in Hoeilaart stilstaat, worden met een andere trein geƫvacueerd naar Brussel. (belga/eb)

Geplaatst: 29 nov 2007, 17:13
door Steven
de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.

Geplaatst: 30 nov 2007, 00:56
door Nekvin
Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?

Geplaatst: 30 nov 2007, 07:47
door 260689
Nekvin schreef:
Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?
dat is een trein die niet overal stopt ik geloof enkel in Namen-Libramont en Aarlen.

Geplaatst: 30 nov 2007, 09:27
door Patrick
Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)

Geplaatst: 30 nov 2007, 09:46
door Steven
260689 schreef:
Nekvin schreef:
Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?
dat is een trein die niet overal stopt ik geloof enkel in Namen-Libramont en Aarlen.
idd de gewone IC is 21xx
de IC+ is 46xx, deze treinen doen 3 heen en terug ritten per dag stoppen te brussel zuid, centraal noord, shuman, br lux, namur, libramont, arlon en luxemburg.

Geplaatst: 30 nov 2007, 13:37
door pietmol
Patrick schreef:Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)
walkie talkie, heeft men daar nog geen GSM-R?

Geplaatst: 30 nov 2007, 13:48
door Dietrich
GSM-R is enkel voor TB's zeker, niet voor de arbeiders van Infrabel...?

Geplaatst: 30 nov 2007, 14:00
door nighttrain
Het is zeer jammer temeer dat het Zwitserse MINIMEL95 systeem al jaren bestaat om dit soort interventies te beveiligen.
En dit indien je niet 100% uw spoor kunt buiten dienst stellen met commutatoren of omwille van het verkeer.

Geplaatst: 30 nov 2007, 15:49
door Steven
pietmol schreef:
Patrick schreef:Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)
walkie talkie, heeft men daar nog geen GSM-R?
gsm-r masten in dienst op lijnen 0/12/25/27 op de meeste andere lijnen staan de masten al klaar doch niet commercieel in dienst. de lijn 50A zou de volgende moeten zijn als ik me niet vergis.

Geplaatst: 30 nov 2007, 16:23
door nighttrain
GSM-R of andere telefonica zijn geen erkende veiligheidssystemen voor de arbeidsbeveiliging van spoorwerken.Net zo min dat je een GSM gaat gebruiken om treinen te laten opduwen.
Je kan je veel vragen stellen bij dit type van ongevallen. Wat was de lokale beveiliging ?met schildwachten? Hoeveel? Was er tegenspoorbeveiliging? Moest het spoor niet buiten dienst zijn gesteld? of was de aanvraag nog niet gebeurt.

Geplaatst: 30 nov 2007, 16:30
door Steven
voor dergelijke kleine werken stellen ze geen spoor buiten dienst, de schildwachten stonden opgesteld, men spreekt van een tijdelijke storing of slechte ontvangst van de radio van de schildwacht aan de werf. maar de reconstructie en verder onderzoek zal dat wel duidelijk maken, veel speculairen gaat die mensen niet terugbrengen of de echte schuld gaan vinden.

Geplaatst: 30 nov 2007, 16:41
door nighttrain
Steven schreef:voor dergelijke kleine werken stellen ze geen spoor buiten dienst, de schildwachten stonden opgesteld, men spreekt van een tijdelijke storing of slechte ontvangst van de radio van de schildwacht aan de werf. maar de reconstructie en verder onderzoek zal dat wel duidelijk maken, veel speculairen gaat die mensen niet terugbrengen of de echte schuld gaan vinden.
Inderdaad speculeren brengt jammer genoeg de mensen niet terug. Maar gezonde vragen stellen over de eventuele oorzaken, in de hoop mensen van dit forum in te wijden in welke types van beveiligingen er bestaan heeft evenveel waarde of meer, om te weten welk treinnummer ze heeft doodgereden....Dat noemen ze in een gezond spoorbedrijf een "retour d'experience"

Geplaatst: 30 nov 2007, 16:44
door Steven
tja je kan hier veel vragen stellen maar de vragen ivm oorzaak zullen hier geen antwoord vinden he. daarvoor heb je een betrokken partij nodig die bij het incident aanwezig was en die zit hier niet.