Pagina 1 van 1

afgeschafte overwegen

Geplaatst: 27 mar 2006, 08:05
door overweg13
Hallo,

Vandaag verschijnen in het Staatsblad Koninklijke Besluiten die de afschaffing van enkele overwegen machtigen. Het gaat om:

- OW 21A op lijn 34 op grondgebied Bassenge - dat is net voor Glons als je uit Liers komt; er komt een grindweg ter vervanging;

- OW 39 en 40 op lijn 43 op grondgebied Erezée - tussen Bomal en Melreux; er komt een langsweg en een onderdoorgang om de OW te vervangen.

Andere KB's eerder dit jaar machtigen de afschaffing van nog meer OW:

- OW 48 op lijn 34 in Diepenbeek; er komt een voetweg langs de spoorweg richting Diepenbeek voor in de plaats;

-OW 21 en 22 op lijn 50A in Hansbeke (tussen Landegem en Hansbeke).

Geplaatst: 27 mar 2006, 17:38
door Shrek
er zit er eigelijk maar 1 tussen waar er een echte oplossing is voor het verkeer, bij de anderen wordt het probleem alleen maar verplaatst :roll:

Geplaatst: 27 mar 2006, 17:43
door overweg13
Hallo,

Eigenlijk is er een oplossing in de 4 gevallen voor het langzame verkeer (fietsers, voetgangers...). De rest moet maar omrijden, en als dat te lang duurt: met de benenwagen of met de fiets, en nog milieuvriendelijk ook.

Geplaatst: 27 mar 2006, 21:10
door Jonathan
overweg13 schreef:Hallo,

Eigenlijk is er een oplossing in de 4 gevallen voor het langzame verkeer (fietsers, voetgangers...). De rest moet maar omrijden, en als dat te lang duurt: met de benenwagen of met de fiets, en nog milieuvriendelijk ook.
Daar gebeuren ook veel ongelukken. Ik heb bevoorbeeld ook gezien dat aan hogesnelheidslijnen geen overwegen meer staan. Ze hebben het hier wel niet over overweg13, hé :lol: :lol: :lol: :!:

Geplaatst: 27 mar 2006, 21:20
door overweg13
"Mijn" overweg 13 is ondertussen al bijna 30 jaar afgeschaft. Het was dan ook een bijzonder verraderlijke OW, nauwelijks een auto breed, met nog een bocht vlak voor de OW, die ook nog eens in een bocht van lijn 94 lag. Het voordeel was wel dat zwaar verkeer er gewoon niet bij, laat staan over geraakte. Bij mijn weten is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd, behalve met onze Teddy en onze Bonny, die allebei onder de wielen van een trein terechtgekomen zijn. Teddy lag mooi aan weerszijden van de rail, Bonny was nauwelijks beschadigd, maar toch dood. We hebben zijn vier jongskes (tegenwoordig zou dat pups heten) met de fles grootgebracht, en dat is nog gelukt ook.

Geplaatst: 27 mar 2006, 21:25
door Jonathan
overweg13 schreef:"Mijn" overweg 13 is ondertussen al bijna 30 jaar afgeschaft. Het was dan ook een bijzonder verraderlijke OW, nauwelijks een auto breed, met nog een bocht vlak voor de OW, die ook nog eens in een bocht van lijn 94 lag. Het voordeel was wel dat zwaar verkeer er gewoon niet bij, laat staan over geraakte. Bij mijn weten is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd, behalve met onze Teddy en onze Bonny, die allebei onder de wielen van een trein terechtgekomen zijn. Teddy lag mooi aan weerszijden van de rail, Bonny was nauwelijks beschadigd, maar toch dood. We hebben zijn vier jongskes (tegenwoordig zou dat pups heten) met de fles grootgebracht, en dat is nog gelukt ook.
Wat is er dan in de plaats gekomen :?: Een tunnel, een brug en zijn er zo nog andere oplossingen voor het vervangen van een overweg :?:

Geplaatst: 27 mar 2006, 21:49
door Shrek
op zo een klein weggetje waarschijnlijk: niets :roll:

Geplaatst: 27 mar 2006, 21:53
door Jonathan
Spijtig, want rond zo'n klein weggetje is er meestel niet erg dichtbij een overweg waar men dan weer wel over de spoorweg kan gaan :!:

Geplaatst: 27 mar 2006, 22:11
door overweg13
Hallo,

De OW is inderdaad gewoon verdwenen. De dichtstbijzijnde (OW11, want OW12 heb ik zelfs nooit meer gekend) lag zo'n 400 m verder naar Halle toe. (Dat is die OW waar nog niet zo lang geleden de IC Schaarbeek - Moeskroen in onzachte aanvaring met een Deense vrachtwagen is gekomen).
Het wegje waarin de OW lag, is trouwens ook verdwenen. Om je ene idee te geven van de drukte: mijn moeder was er overwegwachtster tot 1963 (modernisering van lijn, signalisatie en overwegen), en na 19:00 werd de bareel in voetgangersstand gezet: een halve meter open zodat voetgangers op eigen verantwoordelijkheid konden oversteken. Welnu, ander verkeer moest komen kloppen, en dan moest mijn ma block 9 (Beert-Bellingen) opbellen, om de toestemming te vragen om de bareel helemaal te openen; ik denk dat die toestemming goed was voor 5 minuten. Het was altijd een evenement als dat gebeurde: meestal in de oogstperiode een late boer, en soms ook nog eens een verloren gereden huisdokter.

Geplaatst: 27 mar 2006, 22:28
door Jonathan
overweg13 schreef:Hallo,

De OW is inderdaad gewoon verdwenen. De dichtstbijzijnde (OW11, want OW12 heb ik zelfs nooit meer gekend) lag zo'n 400 m verder naar Halle toe. (Dat is die OW waar nog niet zo lang geleden de IC Schaarbeek - Moeskroen in onzachte aanvaring met een Deense vrachtwagen is gekomen).
Het wegje waarin de OW lag, is trouwens ook verdwenen. Om je ene idee te geven van de drukte: mijn moeder was er overwegwachtster tot 1963 (modernisering van lijn, signalisatie en overwegen), en na 19:00 werd de bareel in voetgangersstand gezet: een halve meter open zodat voetgangers op eigen verantwoordelijkheid konden oversteken. Welnu, ander verkeer moest komen kloppen, en dan moest mijn ma block 9 (Beert-Bellingen) opbellen, om de toestemming te vragen om de bareel helemaal te openen; ik denk dat die toestemming goed was voor 5 minuten. Het was altijd een evenement als dat gebeurde: meestal in de oogstperiode een late boer, en soms ook nog eens een verloren gereden huisdokter.
Vermis dat ik gehoord heb dat er op minder drukke overwegen een vrouw gezet werd voor hem te bedienen zal hij inderdaad niet druk geweest zijn. Maar ze zouden toch eens die overwegen waar geen slagbomen zijn mogen sluiten of van slagbomen voorzien, op de lijn 34 zie je er zo nog.

Geplaatst: 27 mar 2006, 22:59
door groentje
Onbewaakte, ja. Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.

Geplaatst: 08 nov 2007, 17:34
door Dieselfreak
groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:

Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden

Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.

Geplaatst: 09 nov 2007, 19:02
door Trainspotterke
Dieselfreak schreef:
groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:

Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden

Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.
Toegestaan of niet, het is onmogelijk om alle overwegen op te doeken. Niet overal is er plaats om een brug of tunnel in de plaats aan te leggen en het is ook niet realistisch om auto's een paar kilometer te laten omrijden via de dichtsbijzijnde brug, want dat is dan weer niet goed voor het milieu :!:

Geplaatst: 09 nov 2007, 23:17
door Asterix
Dieselfreak schreef:
groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:

Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden

Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.
Er zijn even goed al ongevallen gebeurd op lijnen waar vlak achter elkaar twee treinen in dezelfde richting doorkwamen. Het duurt natuurlijk wel even voor die tweede trein erachter aankomt, mensen hebben geen geduld en boem, het is van dat. Kan dus ook op enkelspoor.

Daarenboven valt in je aangehaalde artikels te lezen dat men de neergelaten slagbomen had genegeerd. Die slagbomen gaan de mensen die willen oversteken niet tegenhouden. In feite maakt het dan ook weinig uit of er enkel een bel dan wel slagbomen hangen....

Geplaatst: 10 nov 2007, 13:29
door Wover
Misschien kunnen ze flitspalen aan overwegen zetten, die van het type die flitsen als je door het rood rijdt :P.

Alleen denk ik dat het vooral fietsers en voetgangers zijn die gaan slalommen, en die kan je moeilijk flitsen :).