Pagina 1 van 2

Meer treinen door rood

Geplaatst: 06 dec 2007, 12:19
door enrico8509
DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) is verontrust over de stijging van het aantal treinen dat vorig jaar door een rood sein is gereden.

Hij juicht het daarom toe dat de spoorbranche maatregelen neemt om het rijden door rood terug te dringen, zo blijkt dinsdag uit een brief aan de Tweede Kamer.

Het gaat dan onder meer om een betere samenhang in de opleiding van machinisten. Ook houdt Eurlings het aanpassen van seinen en treinen in de gaten, zodat in 2009 het aantal passages van een rood sein is gehalveerd in vergelijking met 2003.

Uit het jaarlijkse rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat er vorig jaar 287 treinen door rood reden, tegenover 248 in 2005. Uit de cijfers blijkt dat het steeds vaker voorkomt dat machinisten niet of niet juist waarnemen of een sein op rood staat. Daarentegen is een machinist die afgeleid is, steeds minder de oorzaak.

Als machinisten door rood rijden, leidt dat in verreweg de meeste gevallen niet tot een ongeval. Incidenten met gewonden en zware materiële schade zijn zeldzaam, maar als het gebeurt ontstaat vaak wel langdurige vertraging voor het treinverkeer. De laatste keer dat een treinreiziger het leven liet door een ongeval dat werd veroorzaakt door een rood seinpassage, was in 1988.

Spoorbeheerder ProRail wil in ieder geval eind volgend jaar duizend risicovolle plekken hebben aangepakt door ze te voorzien van het ATB++ systeem. In 2018 moet het nog betere beveiligingssysteem ERTMS zijn geïnstalleerd op de 6500 kilometer spoor die Nederland telt. (ANP)
(bron: google nieuws)

Geplaatst: 06 dec 2007, 13:12
door Steven
19 jaar geleden veroorzaakte een door het rood rijdende trein een dode.
hoe recent was dit weer bij het wegverkeer??

Geplaatst: 06 dec 2007, 14:43
door 2012
Steven schreef:19 jaar geleden veroorzaakte een door het rood rijdende trein een dode.
hoe recent was dit weer bij het wegverkeer??
denk da je ene vergeet ... Pecrot was ook rood sein he in Wavre

Geplaatst: 06 dec 2007, 15:17
door Bartjedj
Gaat over Nederland
Pécrot ligt in België :wink:

BDJ

Geplaatst: 06 dec 2007, 16:32
door Dieselfreak
Is na het ongeval in Pécrot niet een systeem ingevoerd dat ervoor zorgt dat de trein automatisch stilvalt als die een rood sein voorbij rijdt? & Werkt dat systeem ook bij dieseltreinen?

Geplaatst: 06 dec 2007, 16:47
door enrico8509
Dieselfreak schreef:Is na het ongeval in Pécrot niet een systeem ingevoerd dat ervoor zorgt dat de trein automatisch stilvalt als die een rood sein voorbij rijdt? & Werkt dat systeem ook bij dieseltreinen?
ja op de baanlocomotieven is dat uitgerust dat systeem

Geplaatst: 06 dec 2007, 16:49
door Steven
enkel de reeks 13 en 27(bij de elektrische locs) breaks (niet allemaal) en ms96 (wat betreft de ms) zijn van tbl voorzien tbl zorgt er idd voor dat uw trein stopt als die door het rood gaat, echter weinig seinen zijn van een tbl baken voorzien.
op welke lijnen kan je seinen vinden die van een tbl baken voorzien zijn?
50A
36
37
161
162

Geplaatst: 06 dec 2007, 16:53
door enrico8509
Steven schreef:enkel de reeks 13 en 27(bij de elektrische locs) breaks (niet allemaal) en ms96 (wat betreft de ms) zijn van tbl voorzien tbl zorgt er idd voor dat uw trein stopt als die door het rood gaat, echter weinig seinen zijn van een tbl baken voorzien.
op welke lijnen kan je seinen vinden die van een tbl baken voorzien zijn?
50A
36
37
161
162
en de HSL lijnen is het ECTS toch? die vallen toch ook stil als ge door het rood rijd en bij 55 en 62 (voor evacuatie voor de thalys ofzo) zit dat toch ook erin?

Geplaatst: 06 dec 2007, 16:59
door Bartjedj
Op de L2 is het TBL. Deze is niet uitgerust met ETCS.

BDJ

Geplaatst: 06 dec 2007, 17:00
door Steven
etcs is in belgie nog ni officieel in gebruik, die 55 in schaarbeek hebben tvm en de 62 in leuven hebben tbl 2 maar die kunnen daar perfect mee door het rood rijden, op hsl lijnen is er namelijk nergens een rood sein te zien, er staan gewoonweg geen seinen.

Geplaatst: 06 dec 2007, 17:21
door enrico8509
Steven schreef:op hsl lijnen is er namelijk nergens een rood sein te zien, er staan gewoonweg geen seinen.
dacht dat ze gingen stoppen omdat rood een bepaalde code doorgeeft ofzo...

Geplaatst: 06 dec 2007, 17:28
door Dietrich
Met andere woorden... is maar een doekje voor het bloeden of om een signaal te geven dat men "er iets aan probeert te doen". Die enkele lijnen (edoch zeer actieve) met TBL zijn maar een peulschil vergeleken met het ganse net.

Zo'n ongeval zoals in Pécrot kan dus vandaag de dag nog steeds voorvallen.

Geplaatst: 06 dec 2007, 17:34
door Steven
dat heeft niet enkel met seinen te maken, ook met communicatie. als in de tijd van pecrot te communicatie wat vlotter was verlopen dan had het ook al een wereld van verschil geweest. er zijn altijd meerdere factoren van toepassing, denk er dus aan.

Geplaatst: 06 dec 2007, 18:06
door Shrek
met de gsm-r is de communicatie wel veel verbeterd :wink:

Geplaatst: 06 dec 2007, 19:10
door Dietrich
Ik heb nergens gezegd dat het de schuld was van de seininrichting :roll: alleen dat de seininrichting amper veranderd is sinds die tijd buiten op die lijnen met TBL en zulke ongevallen technisch nog steeds kunnen gebeuren.