Pagina 1 van 3

CNL 242/243 en CNL 236/237.

Geplaatst: 13 dec 2007, 20:42
door Joris
Hallo,
Vanaf nu hebben de CNL treinen die door Brussel rijden ook namen:
CNL 242/243 Berlijn-Parijs: Perseus
CNL 236/237 Hamburg-Parijs: Andromeda
Meer info hier.
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 15 dec 2007, 19:39
door groentje
Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 15 dec 2007, 21:30
door Joris
Hallo,
groentje schreef:Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Ik dacht dat die trein nogtans goed te doen had... Maar dat is misschien enkel voor de lig en slaap afdelingen.
Het restorijtuig is van de CNL 242/243 en wordt dus inderdaad in Dortmund afgekoppeld, en vervolgt zijn reis dan naar Berlijn.
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 00:27
door Bordensteker
groentje schreef:Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Dort wo die Münde sind! :P

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 14:36
door FLV-FGSP
groentje schreef:Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Het treindeel naar/van Hamburg staat sinds kort 2 uur stil in Dortmund. Tot 8/12 werd het gecombineerd met een binnenlandse IC van DB Fernverkehr, nu wacht men - op verzoek van de boekhouders - op een andere CNL. Maakt de hele reis natuurlijk wel onaantrekkelijker.

Mogelijk is dit het laatste jaar dat CNL242/243 langs Brussel rijdt. De vergoeding die NMBS en Infrabel aan DB Nachtzug vragen loopt dusdanig op, dat de Duitsers overwegen de trein maar langs Metz te sturen. :-(

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 14:56
door Portbou
Joris schreef:Hallo,
groentje schreef:Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Ik dacht dat die trein nochtans goed te doen had... Maar dat is misschien enkel voor de lig en slaap afdelingen.
Het restorijtuig is van de CNL 242/243 en wordt dus inderdaad in Dortmund afgekoppeld, en vervolgt zijn reis dan naar Berlijn.
Het zijn zo ongeveer de rustigste weken van het jaar nu, ik denk dat de meeste nachttreinen behoorlijk kalm zijn.

Groentje reed van Hamburg naar Brussel... De bar die afgekoppeld werd in Dortmund was dus de bar van de CNL naar Zürich.

Goedemiddag

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 15:12
door Steven
er is nochtans een bar/resto die meekomt met de 242/243 van berlijn tot parijs en omgekeerd hoor.

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 15:15
door Joris
Hallo,
Ik wist niet dat de CNL 236/237 nu met een andere CNL meerijdt. Ja in dat geval zie ik het probleem niet. In Dormund gaat er dan een bar af, maar komt er 2 uur later toch een resto bij...
Hopelijk blijft hij ook in 2009 door België rijden...
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 18:50
door rvdborgt
FLV-FGSP schreef:Mogelijk is dit het laatste jaar dat CNL242/243 langs Brussel rijdt. De vergoeding die NMBS en Infrabel aan DB Nachtzug vragen loopt dusdanig op, dat de Duitsers overwegen de trein maar langs Metz te sturen. :-(
Dat ligt niet aan Infrabel: de treinpaden zijn in België van vergelijkbare prijs als in Nederland, d.w.z. een stuk goedkoper dan in Duitsland of Frankrijk. DB betaalt voor het vervoer van zijn nachttrein door België alleen aan de NMBS. Als het gebruik van de infrastructuur (dat zit natuurlijk in die prijs verwerkt) niet echt duur is, dan ligt het dus aan de prijs van de diensten van de NMBS.
In 2010 (vanaf december 2009) kan DB (of iemand anders) echter zelf vervoerder in België worden en zo de dure NMBS vermijden.

Groetjes,
Rian

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 19:20
door Shrek
op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 19:28
door Patrick
Shrek schreef:op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Op ICE Brussel-Köln zijn het al DB-TBG's, dus?

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 21:59
door rvdborgt
Shrek schreef:op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Geen idee. De totaalprijs is in ieder geval erg hoog. En op de nachttreinen Parijs - Brussel - Berlijn/Hamburg zit inderdaad ook een NMBS-conducteur. verder moet ook de machinist en de lokomotief betaald worden.

Groetjes,
Rian

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 22:02
door Joris
Hallo,
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Geen idee. De totaalprijs is in ieder geval erg hoog. En op de nachttreinen Parijs - Brussel - Berlijn/Hamburg zit inderdaad ook een NMBS-conducteur. verder moet ook de machinist en de lokomotief betaald worden.
Vergeet ook de 2 locwissels niet. Via Metz is er maar 1/geen nodig (Mag een Br181 tot in Parijs rijden?)..
Groeten,
Joris De Mol

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 22:57
door wimpiespoor
rvdborgt schreef:DB betaalt voor het vervoer van zijn nachttrein door België alleen aan de NMBS. Als het gebruik van de infrastructuur (dat zit natuurlijk in die prijs verwerkt) niet echt duur is, dan ligt het dus aan de prijs van de diensten van de NMBS.
In 2010 (vanaf december 2009) kan DB (of iemand anders) echter zelf vervoerder in België worden en zo de dure NMBS vermijden.

Groetjes,
Rian
Internationaal vervoer is al lang geliberaliseerd, dat wil zeggen: je mag alleen internationaal vervoer doen. Je mag dus geen binnenlands vervoer doen (tenzij het betreffende land dat toestaat). Maar om onder eigen vlag in België te kunnen rijden, en dus ook geen NMBS-lok, bestuurder en/of treinbegeleider nodig te hebben, moet je wel door Infrabel als vervoerder toegelaten zijn.
Wim

Re: CNL 243/243

Geplaatst: 16 dec 2007, 23:34
door Hurlet
Joris schreef:Hallo,
Vanaf nu hebben de CNL treinen die door Brussel rijden ook namen:
CNL 242/243 Berlijn-Parijs: Perseus
CNL 236/237 Hamburg-Parijs: Andromeda
Meer info hier.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding

Samenstelling hier!