Eerste nachttrein door Brabant

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

Eerste nachttrein door Brabant

Bericht door Bartjedj »

Uitgegeven: 14 december 2007 06:27
Laatst gewijzigd: 14 december 2007 08:53

DEN BOSCH - Op het station in Den Bosch is vrijdag om 00.43 uur de eerste Brabantse nachttrein vertrokken. Gedeputeerde Cora Steffens en NS-regiodirecteur Eric Steenbakkers gaven het vertreksignaal en maakten een feestelijk pendelritje naar Tilburg en terug.

Vanaf nu rijden elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond treinen tussen de vier grote Brabantse steden en de Randstad. Aansluiting op het nachtnet van de NS was een langgekoesterde wens van Noord-Brabant en kwam tot stand op initiatief van de provinciale PvdA-fractie.

De treinen gaan rijden op de trajecten Eindhoven-Rotterdam en Eindhoven-Utrecht en pendelen tussen Den Bosch en Tilburg. De initiatiefnemers laten zich verrassen door het gebruik van de nachttreinen. Streefaantallen zijn er niet.

Horecagangers

Onderzoek naar de behoefte is evenmin uitgevoerd maar volgens gedeputeerde Steffens is de nachttrein bijvoorbeeld interessant voor horecagangers, concertbezoekers en reizigers van en naar Schiphol en Eindhoven Airport. De doelgroep woont in Brabant maar ook in de Randstad, zei ze in een toelichting.

Het experiment duurt minimaal drie jaar. De provincie Noord-Brabant draait op voor het grootste deel van de kosten: 1,1 miljoen euro per jaar. Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Breda en Dordrecht dragen elk 100.000 euro per jaar bij.

Bron: nu.nl
Accelerat

Re: Eerste nachttrein door Brabant

Bericht door Accelerat »

Een vriend ging deze nacht er al gebruik van maken, die is ongeveer 2,5 á 3 uur bezig op een stukje dat normaal 53 minuten duurt...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.
Bron: RC-forum.

BDJ
Shrek

Bericht door Shrek »

Bartjedj schreef:Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.

BDJ
als ze de trein ook in andere steden laten stoppen hebben de betalende steden geen reden meer om nog te betalen he :D
maar zit er ook een systeem ingebouwd dat de steden minder moeten betalen als het succes van de verbinding toeneemt?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Bartjedj schreef:Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
En welke steden worden dan voorbijgereden? De Noord-Brabantse nachttreinen stoppen op alle IC-stations: Vanuit Utrecht Den Bosch en Eindhoven; vanuit Rotterdam Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.

Groetjes,
Rian
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Wat ik onder andere opgevangen heb, zou Helmond niet meedoen.
sweek

Bericht door sweek »

Er worden inderdaad helemaal geen steden overgeslagen.
Bartjedj schreef:Wat ik onder andere opgevangen heb, zou Helmond niet meedoen.
Helmond zou nachtbussen met aansluiting op de trein in Eindhoven krijgen, geloof ik. Waarom ze niet direct op het nachtnet worden aangesloten begrijp ik niet.

Dit is het nachtnetwerk nu: Afbeelding
Fles

Bericht door Fles »

sweek schreef:Er worden inderdaad helemaal geen steden overgeslagen.
Bartjedj schreef:Wat ik onder andere opgevangen heb, zou Helmond niet meedoen.
Helmond zou nachtbussen met aansluiting op de trein in Eindhoven krijgen, geloof ik. Waarom ze niet direct op het nachtnet worden aangesloten begrijp ik niet.
Nou, omdat het buiten het kringetje ligt. Op zo'n manier kun je je precies hetzelfde afvragen voor Amersfoort, voor Roosendaal, voor Alkmaar, en voor de rest van het land. En misschien heeft een stad als Gouda nog wel meer recht van spreken dan Helmond. Volledig omringd door het nachtnet, maar zelf buiten de boot vallen....
sweek

Bericht door sweek »

Maar er wordt niet in een cirkel gereden. Treinen die aankomen in Eindhoven zouden kunnen doorrijden naar Helmond. Maargoed, ik vind het nou ook niet zo belangrijk aangezien het een vrij kleine stad is.
5941

Bericht door 5941 »

zijn hier tijden van bekend wanneer deze door Tilburg komen
5941

Bericht door 5941 »

zijn hier tijden van bekend wanneer deze door Tilburg komen
Fles

Bericht door Fles »

x.58 komt er een nachtnettrein aan vanuit 's-Hertogenbosch
x.00 vertrekt er eentje richting Breda - Rotterdam
x.02 vertrekt er eentje richting Eindhoven
x.04 vertrekt er eentje richting 's-Hertogenbosch.

x = 1, 2, 3 of 4 (en bij de eerste mag 0 ook: 0.58 t/m 4.58 elk uur een aankomst vanuit 's-Hertogenbosch dus)

Overigens rijdt dit alleen in de nachten van do > vr, vr > za en za > zo. En wat feestdagen. En uiteraard erg gevoelig voor verstoringen vanwege nachtelijke werkzaamheden.
sweek

Bericht door sweek »

Het is op zich makkelijker gewoon even hier naar de pdf'jes te kijken.
http://ns.nl/servlet/Satellite?rendermo ... submit.y=0
Fles

Bericht door Fles »

sweek schreef:Het is op zich makkelijker gewoon even hier naar de pdf'jes te kijken.
http://ns.nl/servlet/Satellite?rendermo ... submit.y=0

Doe ik daar zo mijn best voor hmm? :?

;)
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Het gaat goed met de nieuwe nachttreinen naar Noord-Brabant èn de concertzalen daar: kijk maar naar dit bericht in het Algemeen Dagblad.
Wim
Plaats reactie