Eerste nachttrein door Brabant
Eerste nachttrein door Brabant
Uitgegeven: 14 december 2007 06:27
Laatst gewijzigd: 14 december 2007 08:53
DEN BOSCH - Op het station in Den Bosch is vrijdag om 00.43 uur de eerste Brabantse nachttrein vertrokken. Gedeputeerde Cora Steffens en NS-regiodirecteur Eric Steenbakkers gaven het vertreksignaal en maakten een feestelijk pendelritje naar Tilburg en terug.
Vanaf nu rijden elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond treinen tussen de vier grote Brabantse steden en de Randstad. Aansluiting op het nachtnet van de NS was een langgekoesterde wens van Noord-Brabant en kwam tot stand op initiatief van de provinciale PvdA-fractie.
De treinen gaan rijden op de trajecten Eindhoven-Rotterdam en Eindhoven-Utrecht en pendelen tussen Den Bosch en Tilburg. De initiatiefnemers laten zich verrassen door het gebruik van de nachttreinen. Streefaantallen zijn er niet.
Horecagangers
Onderzoek naar de behoefte is evenmin uitgevoerd maar volgens gedeputeerde Steffens is de nachttrein bijvoorbeeld interessant voor horecagangers, concertbezoekers en reizigers van en naar Schiphol en Eindhoven Airport. De doelgroep woont in Brabant maar ook in de Randstad, zei ze in een toelichting.
Het experiment duurt minimaal drie jaar. De provincie Noord-Brabant draait op voor het grootste deel van de kosten: 1,1 miljoen euro per jaar. Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Breda en Dordrecht dragen elk 100.000 euro per jaar bij.
Bron: nu.nl
Laatst gewijzigd: 14 december 2007 08:53
DEN BOSCH - Op het station in Den Bosch is vrijdag om 00.43 uur de eerste Brabantse nachttrein vertrokken. Gedeputeerde Cora Steffens en NS-regiodirecteur Eric Steenbakkers gaven het vertreksignaal en maakten een feestelijk pendelritje naar Tilburg en terug.
Vanaf nu rijden elke donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond treinen tussen de vier grote Brabantse steden en de Randstad. Aansluiting op het nachtnet van de NS was een langgekoesterde wens van Noord-Brabant en kwam tot stand op initiatief van de provinciale PvdA-fractie.
De treinen gaan rijden op de trajecten Eindhoven-Rotterdam en Eindhoven-Utrecht en pendelen tussen Den Bosch en Tilburg. De initiatiefnemers laten zich verrassen door het gebruik van de nachttreinen. Streefaantallen zijn er niet.
Horecagangers
Onderzoek naar de behoefte is evenmin uitgevoerd maar volgens gedeputeerde Steffens is de nachttrein bijvoorbeeld interessant voor horecagangers, concertbezoekers en reizigers van en naar Schiphol en Eindhoven Airport. De doelgroep woont in Brabant maar ook in de Randstad, zei ze in een toelichting.
Het experiment duurt minimaal drie jaar. De provincie Noord-Brabant draait op voor het grootste deel van de kosten: 1,1 miljoen euro per jaar. Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Breda en Dordrecht dragen elk 100.000 euro per jaar bij.
Bron: nu.nl
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Een vriend ging deze nacht er al gebruik van maken, die is ongeveer 2,5 á 3 uur bezig op een stukje dat normaal 53 minuten duurt...
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.
Bron: RC-forum.
BDJ
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.
Bron: RC-forum.
BDJ
Re: Eerste nachttrein door Brabant
als ze de trein ook in andere steden laten stoppen hebben de betalende steden geen reden meer om nog te betalen heBartjedj schreef:Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.
Bron: RC-forum.
BDJ

maar zit er ook een systeem ingebouwd dat de steden minder moeten betalen als het succes van de verbinding toeneemt?
Re: Eerste nachttrein door Brabant
En welke steden worden dan voorbijgereden? De Noord-Brabantse nachttreinen stoppen op alle IC-stations: Vanuit Utrecht Den Bosch en Eindhoven; vanuit Rotterdam Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.Bartjedj schreef:Een andere veelgehoorde klacht zou zijn dat er geen (behalve financiële) logica zit in de bediende stations.
Dus enkel de steden die betalen worden bediend. Is inderdaad logisch, maar hierdoor worden sommige steden voorbijgereden.
Bron: RC-forum.
Groetjes,
Rian
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Er worden inderdaad helemaal geen steden overgeslagen.
Dit is het nachtnetwerk nu:
Helmond zou nachtbussen met aansluiting op de trein in Eindhoven krijgen, geloof ik. Waarom ze niet direct op het nachtnet worden aangesloten begrijp ik niet.Bartjedj schreef:Wat ik onder andere opgevangen heb, zou Helmond niet meedoen.
Dit is het nachtnetwerk nu:
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Nou, omdat het buiten het kringetje ligt. Op zo'n manier kun je je precies hetzelfde afvragen voor Amersfoort, voor Roosendaal, voor Alkmaar, en voor de rest van het land. En misschien heeft een stad als Gouda nog wel meer recht van spreken dan Helmond. Volledig omringd door het nachtnet, maar zelf buiten de boot vallen....sweek schreef:Er worden inderdaad helemaal geen steden overgeslagen.
Helmond zou nachtbussen met aansluiting op de trein in Eindhoven krijgen, geloof ik. Waarom ze niet direct op het nachtnet worden aangesloten begrijp ik niet.Bartjedj schreef:Wat ik onder andere opgevangen heb, zou Helmond niet meedoen.
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Maar er wordt niet in een cirkel gereden. Treinen die aankomen in Eindhoven zouden kunnen doorrijden naar Helmond. Maargoed, ik vind het nou ook niet zo belangrijk aangezien het een vrij kleine stad is.
Re: Eerste nachttrein door Brabant
x.58 komt er een nachtnettrein aan vanuit 's-Hertogenbosch
x.00 vertrekt er eentje richting Breda - Rotterdam
x.02 vertrekt er eentje richting Eindhoven
x.04 vertrekt er eentje richting 's-Hertogenbosch.
x = 1, 2, 3 of 4 (en bij de eerste mag 0 ook: 0.58 t/m 4.58 elk uur een aankomst vanuit 's-Hertogenbosch dus)
Overigens rijdt dit alleen in de nachten van do > vr, vr > za en za > zo. En wat feestdagen. En uiteraard erg gevoelig voor verstoringen vanwege nachtelijke werkzaamheden.
x.00 vertrekt er eentje richting Breda - Rotterdam
x.02 vertrekt er eentje richting Eindhoven
x.04 vertrekt er eentje richting 's-Hertogenbosch.
x = 1, 2, 3 of 4 (en bij de eerste mag 0 ook: 0.58 t/m 4.58 elk uur een aankomst vanuit 's-Hertogenbosch dus)
Overigens rijdt dit alleen in de nachten van do > vr, vr > za en za > zo. En wat feestdagen. En uiteraard erg gevoelig voor verstoringen vanwege nachtelijke werkzaamheden.
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Het is op zich makkelijker gewoon even hier naar de pdf'jes te kijken.
http://ns.nl/servlet/Satellite?rendermo ... submit.y=0
http://ns.nl/servlet/Satellite?rendermo ... submit.y=0
Re: Eerste nachttrein door Brabant
sweek schreef:Het is op zich makkelijker gewoon even hier naar de pdf'jes te kijken.
http://ns.nl/servlet/Satellite?rendermo ... submit.y=0
Doe ik daar zo mijn best voor hmm?


-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Eerste nachttrein door Brabant
Het gaat goed met de nieuwe nachttreinen naar Noord-Brabant èn de concertzalen daar: kijk maar naar dit bericht in het Algemeen Dagblad.
Wim
Wim