Versnellingen en vertragingen
Geplaatst: 20 dec 2007, 09:16
Omdat uit een ander topic blijkt dat nogal wat mensen geinteresseerd zijn in fysica en formules, stel ik voor om onder de rubriek Spoorwegtechniek eens het een en ander te bespreken hierover.
Niet-geinteresseerden kunnen dit altijd overslaan
Als eerste onderwerp heb ik maar versnellingen en vertragingen genomen omdat het hierover ging in een ander topic dat hier eigenlijk niets mee te maken had.
Voor spoorvoertuigen zijn de volgende versnellingen gebruikelijk:
Zware goederentreinen: 0,02... 0,1 m/s2
Gewone goederentreinen: 0,1... 0,2 m/s2
Reizigerstreinen: 0,3... 0,4 m/s2
Sprinters: 0,8... 1,2 m/s2
Metro's en trams: 1,0... 1,3 m/s2
Vertragingen tot 1,0 m/s2 zijn gebruikelijk.
Bij trams gaat men tot 2...3 m/s2.
Vanaf circa 1,2 m/s2 ervaart men dit als onaangenaam.
Eveneens onaangenaam ervaart men veranderingen in de versnelling (ruk). Dit moet beperkt blijven tot ca. 0,3 m/s3, hoogstens 0,5... 0,75 m/s3.
Niet-geinteresseerden kunnen dit altijd overslaan

Als eerste onderwerp heb ik maar versnellingen en vertragingen genomen omdat het hierover ging in een ander topic dat hier eigenlijk niets mee te maken had.
Voor spoorvoertuigen zijn de volgende versnellingen gebruikelijk:
Zware goederentreinen: 0,02... 0,1 m/s2
Gewone goederentreinen: 0,1... 0,2 m/s2
Reizigerstreinen: 0,3... 0,4 m/s2
Sprinters: 0,8... 1,2 m/s2
Metro's en trams: 1,0... 1,3 m/s2
Vertragingen tot 1,0 m/s2 zijn gebruikelijk.
Bij trams gaat men tot 2...3 m/s2.
Vanaf circa 1,2 m/s2 ervaart men dit als onaangenaam.
Eveneens onaangenaam ervaart men veranderingen in de versnelling (ruk). Dit moet beperkt blijven tot ca. 0,3 m/s3, hoogstens 0,5... 0,75 m/s3.