Pagina 1 van 1

Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 09:16
door Adler
Omdat uit een ander topic blijkt dat nogal wat mensen geinteresseerd zijn in fysica en formules, stel ik voor om onder de rubriek Spoorwegtechniek eens het een en ander te bespreken hierover.
Niet-geinteresseerden kunnen dit altijd overslaan :)

Als eerste onderwerp heb ik maar versnellingen en vertragingen genomen omdat het hierover ging in een ander topic dat hier eigenlijk niets mee te maken had.

Voor spoorvoertuigen zijn de volgende versnellingen gebruikelijk:

Zware goederentreinen: 0,02... 0,1 m/s2
Gewone goederentreinen: 0,1... 0,2 m/s2
Reizigerstreinen: 0,3... 0,4 m/s2
Sprinters: 0,8... 1,2 m/s2
Metro's en trams: 1,0... 1,3 m/s2

Vertragingen tot 1,0 m/s2 zijn gebruikelijk.
Bij trams gaat men tot 2...3 m/s2.

Vanaf circa 1,2 m/s2 ervaart men dit als onaangenaam.
Eveneens onaangenaam ervaart men veranderingen in de versnelling (ruk). Dit moet beperkt blijven tot ca. 0,3 m/s3, hoogstens 0,5... 0,75 m/s3.

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 09:27
door Steven
da van die sprinters zou ik relativeren, die van ons schuiven iets te gemakkelijk en ik stel enkel vast dat hoe harder ze remmen hoe sneller ze al is de neiging hebben te schuiven :-)

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 09:46
door Adler
Steven schreef:da van die sprinters zou ik relativeren, die van ons schuiven iets te gemakkelijk en ik stel enkel vast dat hoe harder ze remmen hoe sneller ze al is de neiging hebben te schuiven :-)
Even ter verduidelijking:

De eerste reeks getallen zijn versnellingen (dus optrekken).
Als ik zeg Sprinters bedoelde ik niet speciaal de 'duikbrillen' maar in het algemeen snel optrekkende treinen.

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 10:09
door Steven
ah oeps da is dan een misverstand van mijne kant :oops:

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 13:18
door Wover
Ik denk dat je ook best een onderverdeling motorstellen maakt, of bedoel je dat met sprinters?

Klassiekjes trekken nu niet speciaal snel op, maar hebben toch ook een maximale versnelling van 0.5m/s²
MW41 heeft dacht ik zelfs 1m/s² tot 60kph, dat stond alleszinds tot een jaar geleden zo op belrail, maar dat is daar dan aangepast naar 0.5m/s².

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 20 dec 2007, 13:26
door Adler
Wover schreef:Ik denk dat je ook best een onderverdeling motorstellen maakt, of bedoel je dat met sprinters?

Klassiekjes trekken nu niet speciaal snel op, maar hebben toch ook een maximale versnelling van 0.5m/s²
MW41 heeft dacht ik zelfs 1m/s² tot 60kph, dat stond alleszinds tot een jaar geleden zo op belrail, maar dat is daar dan aangepast naar 0.5m/s².
De getallen die ik heb gegeven komen uit een algemeen leerboek over spoorwegen, dus niet specifiek voor de Belgische Spoorwegen.

Re: Versnellingen en vertragingen

Geplaatst: 22 dec 2007, 13:55
door Shrek
het zijn ook maar waardes bij benadering he, een IC-O met maar 8 rijtuigen zal onder de categorie "gewone reizigerstreinen" vallen net als een p trein met een 21 en 9 M5'en :P