Pagina 1 van 1
Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 16:58
door wrpint
Belgien muss möglicherweise Teile seines Staatsgebiets an Deutschland abtreten. Grund sei der Abbau der stillgelegten Vennbahngleise, die streckenweise durch die Eifel führen, sagte der ostbelgische Bezirkskommissar Marcel Lejoly in einem Zeitungsinterview. Nach dem ersten Weltkrieg wurde die Strecke dem Königreich Belgien zugesprochen. Mit der Stilllegung müsste Belgien möglicherweise die Trasse an Deutschland zurückgeben, so Lejoly.
(bron: wdr.de)
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 17:07
door Bartjedj
Een vertaling, want is toch interessant.
België moet mogelijk delen van zijn grondgebied afgeven aan Duitsland. Reden is de afbraak van de stilgelegde Vennbahn, die door de Eifel liep, aldus de Oostbelgische "Bezirkskommissar" Marcel Lejoly in een interview met een tijdschrift. Na de Eerste Wereldoorlog werd het spoor aan België toegezegd. Met de stillegging moet België het tracé mogelijk teruggeven.
Bron:WDR
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 17:11
door Bibke
Dat heb ik ook ooit ergens gelezen nog voor er sprake was van opbreken.
Dus nu het zover is dat men de lijn aanhet opbreken is, is het dus logisch dat het grondgebied van de lijn terug naar Duitsland zou gaan.
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 20:54
door Shrek
en wat als men de lijn dan ooit terug gaat openen?

Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 21:09
door Fles
Dan is het gewoon een stuk spoor op Duits grondgebied. So?

Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 09 jan 2008, 22:05
door Bibke
Op dat traject zal dat niet meer kunnen.
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 10 jan 2008, 18:49
door wrpint
video over de kwestie:
http://www.wdr.de/mediathek/html/region ... mediathek3
Vennbahntrasse bleibt belgisch
Deutschland sieht keinen Grund zur Rückforderung belgischer Enklaven in Nordrhein-Westfalen. Die Grenzfragen zwischen Deutschland und Belgien sind vertraglich abschließend geregelt, hieß es am Donnerstag aus dem Auswärtigen Amt. Deshalb solle das Gebiet der so genannten Vennbahn durch Eifel und Ardennen, die teilweise durch Deutschland führt, auch nach deren Rückbau belgisches Staatsgebiet bleiben. (WDR 10.01.2007)
* * *
Vennbahn-traject blijft Belgisch
Duitsland ziet geen reden om de Belgische enclaven in NRW terug te eisen. Het grensvraagstuk tussen Duitsland en Belgie is dmv verdragen reeds finaal geregeld, luidde het donderdag bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarom zal het gebied van de zogenaamde Vennbahn door de Eifel en Ardennen, die deels door Duitsland loopt, ook na de afbraak Belgisch staatsgebied blijven.
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 17 jan 2008, 21:16
door Joris
Hallo,
Hoe zit dat nu met de EurregioBahn rond Aachen? Ik had ooit eens gelezen dat die treinen wilden inleggen op Aachen-Monschau. Is dar al iets meer van bekend? Of van Aachen-Raeren, waar men al langer over spreekt...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 19 jan 2008, 11:13
door Trainspotterke
Ze hebben ooit eens met een Talent van de Euregiobahn van Aachen naar Eupen gereden via Stolberg en Raeren ter promotie van dergelijke verbinding, maar de NMBS weigerde...

Re: Aachen/Eupen: Wird NRW größer?
Geplaatst: 19 jan 2008, 11:39
door FLV-FGSP
Joris schreef:Hallo,
Hoe zit dat nu met de EurregioBahn rond Aachen? Ik had ooit eens gelezen dat die treinen wilden inleggen op Aachen-Monschau. Is dar al iets meer van bekend? Of van Aachen-Raeren, waar men al langer over spreekt...
De infrastructuuronderneming EVS wil die verbinding nog steeds, maar voor hen komt dat project na Weisweiler - Langerwehe en Alsdorf - Stolberg. Kan dus nog even duren.
Link:
http://www.az-web.de/sixcms/detail.php?id=245657