MIVB bestelt 102 nieuwe trams bij Bombardier
Geplaatst: 11 jan 2008, 02:17
De MIVB tekent op 21 januari een contract voor 102 Flexity-trams van het type T3000. Dat zegt An Van Hamme, woordvoerster bij de Brusselse vervoersmaatschappij, donderdag in De Tijd.
Het investeringsbedrag schommelt rond 250 miljoen euro. De extra voertuigen zijn nodig om tegen 2010 aan het streefcijfer van 320 miljoen reizigers te komen. In tegenstelling tot De Lijn moet de MIVB de aankoop van trams met eigen fondsen financieren.
De nakende bestelling is goed nieuws voor de vestiging van Bombardier in Brugge. Ze geeft honderd mensen vijf jaar lang werk, aldus De Tijd.
Daarbovenop plaatst de maatschappij binnenkort een order van 70 aardgasbussen. Ook die levering begint volgend jaar.
_ _ _ _ _ _
Meer dan trams nodig om Bombardier Brugge open te houden (ACV)
De christelijke vakbond ACV bij trein- en tramconstructeur Bombardier Transportation in Brugge is gematigd positief over de berichtgeving inzake de bestelling van 102 nieuwe trams bij het bedrijf. Volgens de vakbond is met de bestelling van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB de tewerkstelling in het bedrijf niet gered. Daarvoor wordt nog steeds gewacht op bestellingen binnen het Gewestelijk Expresnet (GEN) voor Brussel.
De MIVB zal op 21 januari een contract tekenen voor de levering van 102 bijkomende trams voor Brussel. Het gaat om een bestelling die in december 2006 er al zat aan te komen. Het nieuwe contract zal vanaf 2009 vijf jaar lang werk geven aan een honderdtal arbeiders. "Maar hier werken 800 mensen", zegt ACV-hoofdafgevaardigde bij Bombardier Transportation Steven Bogaert.
"In de loop van 2009 zullen verschillende orders zoals AGC voor Frankrijk en de dubbeldekrijtuigen voor de NMBS zijn afgewerkt", zegt Steven Bogaert. "Om de tewerkstelling op peil te houden, moeten er nieuwe bestellingen komen. Het is daarenboven geen geheim dat als er geen nieuwe contracten bijkomen, de toekomst van de Brugse site volgens de Europese bedrijfsleiding niet kan worden gevrijwaard. Ondanks de euforie over het nieuwe contract, willen we toch een juist beeld schetsen van onze toekomst."
De beslissing over het GEN is al diverse keren uitgesteld. In december 2006 kondigde voormalig federaal minister voor mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) aan dat de regering in januari 2007 beslissingen zou nemen over het investeringsbudget en -programma. Het GEN moet het orderboek in Brugge
voor 25 tot 30 procent vullen voor de volgende jaren.
Bron: Belga
Mijn bron: Focus - WTV
Het investeringsbedrag schommelt rond 250 miljoen euro. De extra voertuigen zijn nodig om tegen 2010 aan het streefcijfer van 320 miljoen reizigers te komen. In tegenstelling tot De Lijn moet de MIVB de aankoop van trams met eigen fondsen financieren.
De nakende bestelling is goed nieuws voor de vestiging van Bombardier in Brugge. Ze geeft honderd mensen vijf jaar lang werk, aldus De Tijd.
Daarbovenop plaatst de maatschappij binnenkort een order van 70 aardgasbussen. Ook die levering begint volgend jaar.
_ _ _ _ _ _
Meer dan trams nodig om Bombardier Brugge open te houden (ACV)
De christelijke vakbond ACV bij trein- en tramconstructeur Bombardier Transportation in Brugge is gematigd positief over de berichtgeving inzake de bestelling van 102 nieuwe trams bij het bedrijf. Volgens de vakbond is met de bestelling van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB de tewerkstelling in het bedrijf niet gered. Daarvoor wordt nog steeds gewacht op bestellingen binnen het Gewestelijk Expresnet (GEN) voor Brussel.
De MIVB zal op 21 januari een contract tekenen voor de levering van 102 bijkomende trams voor Brussel. Het gaat om een bestelling die in december 2006 er al zat aan te komen. Het nieuwe contract zal vanaf 2009 vijf jaar lang werk geven aan een honderdtal arbeiders. "Maar hier werken 800 mensen", zegt ACV-hoofdafgevaardigde bij Bombardier Transportation Steven Bogaert.
"In de loop van 2009 zullen verschillende orders zoals AGC voor Frankrijk en de dubbeldekrijtuigen voor de NMBS zijn afgewerkt", zegt Steven Bogaert. "Om de tewerkstelling op peil te houden, moeten er nieuwe bestellingen komen. Het is daarenboven geen geheim dat als er geen nieuwe contracten bijkomen, de toekomst van de Brugse site volgens de Europese bedrijfsleiding niet kan worden gevrijwaard. Ondanks de euforie over het nieuwe contract, willen we toch een juist beeld schetsen van onze toekomst."
De beslissing over het GEN is al diverse keren uitgesteld. In december 2006 kondigde voormalig federaal minister voor mobiliteit Renaat Landuyt (sp.a) aan dat de regering in januari 2007 beslissingen zou nemen over het investeringsbudget en -programma. Het GEN moet het orderboek in Brugge
voor 25 tot 30 procent vullen voor de volgende jaren.
Bron: Belga
Mijn bron: Focus - WTV