Pagina 1 van 8

Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:14
door Patrick
AGV = Automotrice Grande Vitesse.
Constructeur: Alstom
Zal aan 360 km/u rijden.
7 tot 14 stellen.
Bedoeld om de drempel van 1000 km in 3 uur te halen zodat men de concurrentie met luchtvaart kan aangaan.
Ook bedoeld om energieverbruik van de trein efficiënter te maken (-15%).
Capaciteitsverhoging: +20% door "motorisation répartie". Ik durf dit niet te vertalen om geen kemel te schieten :)
(Je l'ai lu ici.)

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:19
door nighttrain
Patrick schreef:AGV = Automotrice Grande Vitesse.
Constructeur: Alstom
Zal aan 360 km/u rijden.
7 tot 14 stellen.
Bedoeld om de drempel van 1000 km in 3 uur te halen zodat men de concurrentie met luchtvaart kan aangaan.
Ook bedoeld om energieverbruik van de trein efficiënter te maken (-15%).
Capaciteitsverhoging: +20% door "motorisation répartie". Ik durf dit niet te vertalen om geen kemel te schieten :)
(Je l'ai lu ici.)

Het gaat erom dat er een triplette gevormd wordt (t.t.z. 3 wagons) op de uiterste wagons heb je de bogie met tractiemotoren en op de middelste wordt al het ander en zwaar sturingsmateriaal geplaatst zoals de transfo etc. Dit gewicht wordt gedragen door deze bogie. Op heden heb je per TGV 2 locomotieven die opgaan in het geheel.

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:22
door Werner
Dat is dus hetzelfde principe als de ICE3. Maar de vraag blijft of dit zal gecombineerd worden met de Jacobsdraaistellen, die volgens kenners toch veiliger zouden moeten zijn... (Eschede lijkt dit te bevestigen).

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:48
door Fles
Automotrice :shock:

Dan denk ik altijd aan van die enkelbaks diesel motorrijtuigen van de nevenlijnen...

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:51
door Steven
Fles schreef:Automotrice :shock:

Dan denk ik altijd aan van die enkelbaks diesel motorrijtuigen van de nevenlijnen...

da noemen ze een autorail :-)

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 12:56
door Fles
Steven schreef:da noemen ze een autorail :-)
Ik vind die Fransen maar rare jongens :lol:

Maar "Automotrice" is dus alles wat je in Nederland "Treinstel" zou noemen? En misschien in Vlaanderen ook wel? :idea:

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 13:04
door Steven
motorstel = automotrice (ms = am) elektrisch
motorwagen = autorail (mw = ar) diesel

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 14:31
door nighttrain
Fles schreef:
Steven schreef:da noemen ze een autorail :-)
Ik vind die Fransen maar rare jongens :lol:

Maar "Automotrice" is dus alles wat je in Nederland "Treinstel" zou noemen? En misschien in Vlaanderen ook wel? :idea:
Automotrice: Het is een geheel van meerdere wagons die onverdeelbaar zijn onder hen en waar we dus alle elementen samen hebben,verdeeld over de onverdeelbare samenstelling =>1 wagon met drukluchtproduktie/transformatie en traktie op de andere(n) traktie.
Autorail:1 of meerdere wagons met drukluchtproduktie/electriciteit en traktie afhankelijk van de dieselmotor aanwezig in of onder 1 wagon. Zoals de fameuze Picaso's of T44
Dus bij de ene kunnen de nutsvoorzieningen gespreid worden over meerdere wagons, terwijl bij de andere alles onder 1 wagon zit van de gehele onverdeelbare samenstelling.

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 15:23
door Steven
nighttrain schreef:
Fles schreef:
Steven schreef:da noemen ze een autorail :-)
Ik vind die Fransen maar rare jongens :lol:

Maar "Automotrice" is dus alles wat je in Nederland "Treinstel" zou noemen? En misschien in Vlaanderen ook wel? :idea:
Automotrice: Het is een geheel van meerdere wagons die onverdeelbaar zijn onder hen en waar we dus alle elementen samen hebben,verdeeld over de onverdeelbare samenstelling =>1 wagon met drukluchtproduktie/transformatie en traktie op de andere(n) traktie.
Autorail:1 of meerdere wagons met drukluchtproduktie/electriciteit en traktie afhankelijk van de dieselmotor aanwezig in of onder 1 wagon. Zoals de fameuze Picaso's of T44
Dus bij de ene kunnen de nutsvoorzieningen gespreid worden over meerdere wagons, terwijl bij de andere alles onder 1 wagon zit van de gehele onverdeelbare samenstelling.
de mw 41 noemen ze ginder ook ar 41 hoor ;-) de tractie is idd per rijtuig, maar de luchtdrukproduktie niet zover ik er van op de hoogte ben

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 19:01
door msts.be
In ieder geval, een Italiaans privé-consortium heeft al een contract getekend voor 25 AGV's en gaat ermee rijden tussen Milaan, Rome en Napels.. Ik wil wel nog eens zien wat dat geeft: er is nog geen prototypestel voorhanden en blijkbaar gaan sommigen graag blindelings af op het vertrouwen van Alstom.. :roll: Niet echt een geruststellend idee als men weet dat Alstom buiten de TGV geen degelijk, betrouwbaar materieel meer aflevert, en dat stel vol nieuwe, maar ongeteste technologie zit (nieuwe IGBT's met permanente magneten om er maar één te noemen..). De motieven voor de bestelling zullen dus eerder politiek i.p.v. rationeel zijn.. :?

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 16 jan 2008, 19:07
door Fles
msts.be schreef:er is nog geen prototypestel voorhanden en blijkbaar gaan sommigen graag blindelings af op het vertrouwen van Alstom.. :roll:
Nou ja, heeft men toch minstens geleerd dat men niet bij AnsaldoBreda hoeft aan te kloppen :idea:

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 17 jan 2008, 18:15
door Joris
Hallo,
Maar een stel met maar 3 wagens, is dat rendabel? Dat is nog erger als in de TEE tijd...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 17 jan 2008, 20:49
door pietje
neen, een stel van 7 tot 14 wagens, die volgens nighttrain als blokken van 3 rijtuigen moeten gezien worden.
ik weet niet hoe je in veelvouden van 3 aan 7 of 1' geraakt, maar die uitleg zal iemand wel eens geven hoop ik.

Trouwens ik denk dat op vlak van HST's Alstom wel een naam heeft opgebouwd, dus ik zie dat wel in orde komen.
Die nieuwe technologie is in de vermogenelectronica toch al meer gebruikt, dus dat zou toch wel moeten lukken.

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 17 jan 2008, 21:06
door Fles
pietje schreef:neen, een stel van 7 tot 14 wagens, die volgens nighttrain als blokken van 3 rijtuigen moeten gezien worden.
ik weet niet hoe je in veelvouden van 3 aan 7 of 1' geraakt, maar die uitleg zal iemand wel eens geven hoop ik.
blokjes van 3 rijtuigen samenvoegen, en aan de uiteinden een motorwagen (soort locomotief in aansluitende stijl, zonder zitplaatsen) misschien?

Zeg maar <:::]-[***][***][***]-[***][***][***]-[:::>

ah nee dat is dan weer 8 :oops:

Re: Van TGV naar AGV

Geplaatst: 17 jan 2008, 22:16
door Shrek
Fles schreef: blokjes van 3 rijtuigen samenvoegen, en aan de uiteinden een motorwagen (soort locomotief in aansluitende stijl, zonder zitplaatsen) misschien?

Zeg maar <:::]-[***][***][***]-[***][***][***]-[:::>

ah nee dat is dan weer 8 :oops:
het priciepe van AGV is juist dat er in elk rijtuig, ook het eerste en laatste, reizigers kunnen zitten (de capaciteit neemt dan zoizo al met 20% toe)