Pagina 1 van 2
Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 19:20
door Dieselfreak
klik
Dieselmechanische trein
Dit principe is het beste te vergelijken met de versnellingsmechaniek van een auto of bus: tussen de motor en de wielen is een versnellingsbak met koppeling geplaatst. Dit principe kan alleen bij lichte treinstellen (light train) en kleine locomotieven worden gebruikt.
[bewerk] Voorbeelden
* LINT (o.a Syntus).
* GTW (o.a. als Spurt voor Arriva)
* DB Talent BR 643.
* locomotoren.
* Motorwagens (1801-1804) van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij.
* verscheidene typen industrielocomotieven.
Wordt er in Belgiƫ soms ergens dieselmechanisch materieel gebruikt of is er ooit gebruikt geweest? Wat is eigenlijk het maximaal vermogen dat mechanisch overgebracht kan worden? De
Ferrari FXX heeft een vermogen van 800 pk, en dat wordt voor zover ik weet nog steeds via een versnellingsbak op de wielen overgebracht. Dat is niet zo bijzonder veel minder dan de ca. 1320 pk die de 2 motoren van een MW41 samen leveren (de MW41 heeft 2 motoren met een gezamenlijk vermogen van 970 Kw, en 1 Kw is ongeveer 1,36 Kw), en is zelfs meer dan het vermogen van een afzonderlijke MW41-motor, die zo'n 660 pk levert.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 19:43
door Dietrich
Hadden Brossels vroeger geen versnellingsbak? Ik weet alleszins van enkele ES'en die met een versnellingsbak uitgerust zijn.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 19:45
door Shrek
was reeks 75 niet met zo'n systeem?
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 20:49
door trainfreak
Shrek schreef:was reeks 75 niet met zo'n systeem?
Ja, klopt.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 20:57
door pietje
al eens nagevraagd om de hoeveel km zo ne ferrari een serieus onderhoud nodig heeft.
m.a.w. niet echt iets om een betrouwbare dienstregeling mee op te bouwen.
je zit dus een beetje op de grens.
Dieseltreinen met een (totaal) vermogen van 500kW en minder zullen nogal eens een mechanische overbrenging hebben.
het heeft ook te maken met de plaatsing van de motoren en de overbrenging, die bij een groter vermogen, steeds moeilijker te integreren valt met een draaistel.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 21:30
door Dieselfreak
Dietrich schreef:Hadden Brossels vroeger geen versnellingsbak? Ik weet alleszins van enkele ES'en die met een versnellingsbak uitgerust zijn.
Hier staat te lezen:
Op het einde van de jaren 30, ontwierp de NMBS de motorwagens reeks 553 en 551. De reeks 553 (de latere reeks 49) waren uitgerust met twee 2-assige draaistellen, houten zitbanken en een Brosselmotor met mechanische overbrenging. De reeks 551 is bijna identiek, maar kleiner en heeft slechts twee assen.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 22:35
door Bert
Bij de nmbs diesels had je de dieselelektrische overbrenging en de dieselhydraulische overbrenging.
De dieselhydraulische overbrenging bracht bij de lijndiesels dikwijls problemen met zich mee.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 31 jan 2008, 23:09
door Tim
trainfreak schreef:Shrek schreef:was reeks 75 niet met zo'n systeem?
Ja, klopt.
Nee, dat klopt niet. De reeks 75 was dieselhydraulisch en niet dieselmechanisch.
Dieselmechanisch waren o.a. de motorwagens reeks 49, waarbij de bestuurder zelf moet schakelen tijdens het rijden.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 01 feb 2008, 04:40
door Steven
trainfreak schreef:Shrek schreef:was reeks 75 niet met zo'n systeem?
Ja, klopt.
de reeks 75 diesel zijn ex reeks 65 diesels en zijn op vlak van besturing identiek aan een reeks 62 en hebben dus GEEN versnellingsbak, gegroet van iemand die er nog mee gereden heeft.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 01 feb 2008, 14:07
door Wover
Is een 41 eigenlijk dieselhydraulisch? Ik dacht dat die ook dieselmechanisch was, omdat hij twee (automatische) versnellingen heeft.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 01 feb 2008, 14:09
door K V B
Dieselfreak schreef:klik
Dieselmechanische trein
* GTW (o.a. als Spurt voor Arriva)
GTW's zijn ofwel electrisch ofwel dieselectrisch, niet dieselmechanisch. Een van de redenen waarom Stadler die dingen zo goedkoop kan leveren is dat zoveel mogelijk componenten in de verschillende versies identiek zijn.
Wordt er in Belgiƫ soms ergens dieselmechanisch materieel gebruikt of is er ooit gebruikt geweest? Wat is eigenlijk het maximaal vermogen dat mechanisch overgebracht kan worden? De
Ferrari FXX heeft een vermogen van 800 pk, en dat wordt voor zover ik weet nog steeds via een versnellingsbak op de wielen overgebracht. Dat is niet zo bijzonder veel minder dan de ca. 1320 pk die de 2 motoren van een MW41 samen leveren (de MW41 heeft 2 motoren met een gezamenlijk vermogen van 970 Kw, en 1 Kw is ongeveer 1,36 Kw), en is zelfs meer dan het vermogen van een afzonderlijke MW41-motor, die zo'n 660 pk levert.
Een verschil is wel dat die Ferrari zelden volle 800pk levert. Om een auto op de autsnelweg constant 120kph te laten rijden zijn maar een 30kw nodig. De tractie installatie van een auto wordt zelden zwaar belast.
Bij een trein is dat anders, daar moet de tractieinstallatie vaker voor lange dicht bij het volle vermogen leveren. Vandaar dat hydrolische en electrische overbrengingen zo populair zijn.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 01 feb 2008, 14:22
door Dietrich
Wover schreef:Is een 41 eigenlijk dieselhydraulisch? Ik dacht dat die ook dieselmechanisch was, omdat hij twee (automatische) versnellingen heeft.
Een 41 valt onder dieselhydraulisch materieel... dat die versnellingen heeft is het eerste dat ik er van hoor.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 01 feb 2008, 17:22
door Wover
Ja, ongeveer op 80-85 schakelt hij naar het tweede tandwiel

.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 02 feb 2008, 03:45
door Steven
Wover schreef:Ja, ongeveer op 80-85 schakelt hij naar het tweede tandwiel

.
dan maakt dat deel uit van die transmissie.
Re: Dieselmechanisch materieel
Geplaatst: 02 feb 2008, 12:07
door Dieselfreak
Bert schreef:De dieselhydraulische overbrenging bracht bij de lijndiesels dikwijls problemen met zich mee.
Wat voor problemen precies?