Pagina 1 van 2

Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 02 feb 2008, 12:15
door Dieselfreak
Gisteren maakte ik een treinrit van Kortrijk naar Bertrix en terug. In Bertrix nam ik de trein richting Dinant. Deze lijn telt tal van spoortunnels. Het viel me op dat, telkens de trein een tunnel binnenreed, er geclaxonneerd werd. Komt dit op andere lijnen ook voor? Wat is hier de reden voor? Eventuele dieren of mensen die zich op de rails zouden kunnen bevinden waarschuwen? En is dit een officiële regel?

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 02 feb 2008, 13:10
door FlyingDutchman
Voor een tunnel moet altijd getoeterd worden. Dit is om personen die zich om één of andere reden in de tunnel bevinden te waarschuwen dat er een trein aan komt. Dan kan men nog de tunnel verlaten, of in een vlucht gat in de tunnelwand gaan staan.

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 02 feb 2008, 13:22
door Dieselfreak
Oké, dat weet ik dus ook alweer.

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 02 feb 2008, 13:27
door Robin
FlyingDutchman schreef:Voor een tunnel moet altijd getoeterd worden. Dit is om personen die zich om één of andere reden in de tunnel bevinden te waarschuwen dat er een trein aan komt. Dan kan men nog de tunnel verlaten, of in een vlucht gat in de tunnelwand gaan staan.
1 uitzondering, de tunnel van brussel centraal :mrgreen: , als elke trein daar moet gaan toeteren :D

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 02 feb 2008, 13:42
door Steven
er zijn een paar uitzonderingen hoor op vlak van tunnels
nzv van brussel (het zou daar nogal een concert worden tijdens de spits)
de jubelparktunnel op L26
de tunnels die op de SSp (schematische seininrichtingsplannen) niet als tunnel staan aangeduid, voorbeeld de tunnel van de luchthaven is pas sinds vorig jaar officieel op plan ook tunnel, voordien niet toeteren, nu dus wel.

de regel is van toepassing tussen 7-17u

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 11:23
door Accelerat
Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 11:27
door Steven
sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 15:51
door dentheo
Steven schreef:
sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.
Moeten ze dan gen bordje zetten ?

DIT IS GEEN TUNNEL

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 16:01
door Adler
dentheo schreef: Moeten ze dan gen bordje zetten ?

DIT IS GEEN TUNNEL
Of: Ceci n'est pas une pipe :)

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 19:46
door Steven
dentheo schreef:
Steven schreef:
sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.
Moeten ze dan gen bordje zetten ?

DIT IS GEEN TUNNEL
elke treinbestuurder doet lijnkennis op en hoort aan basis van de plannen te weten wat een tunnel is en wat niet.

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 22:31
door dentheo
Steven schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef:
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.
Moeten ze dan gen bordje zetten ?

DIT IS GEEN TUNNEL
elke treinbestuurder doet lijnkennis op en hoort aan basis van de plannen te weten wat een tunnel is en wat niet.
En wat is dan GEEN tunnel ??? een BREDE tunnel ? of een tunnel waar NIET getoeterd mag worden???
Maar het blijft natuurlijk WEL een tunnel.....

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 03 feb 2008, 22:42
door Steven
officieel is een tunnel voor ons een constructie die ook de naam tunnel draagt op de plannen, zoniet valt het niet onder de regels van tunnels ivm toeteren

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 04 feb 2008, 09:13
door Arnenys
Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 04 feb 2008, 10:50
door Steven
Arnenys schreef:Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?
een tunnel is dus enkel maar effectief tunnel als hij als dusdaning op het plan staat aangeduid met een naam. Je kan dus stellen dat als de technisch tekenaar de benaming tunnel vergeet te zetten op een plan wij de constructie als dusdaning niet als een tunnel moeten beschouwen.
ik snap wel dat jullie het verwarrend vinden maar dit is nu eenmaal spoorweglogica, daar mag je niet te veel over nadenken want als je dat blijft doen dan ga je binnenkort toch is hevige hoofdpijn krijgen :lol: . ter info de nzv van brussel is in zekere zin een overdekste sleuf als je weet hoe ze ooit de werken hebben uitgevoerd.

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel

Geplaatst: 04 feb 2008, 14:40
door nighttrain
Steven schreef:
Arnenys schreef:Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?
een tunnel is dus enkel maar effectief tunnel als hij als dusdaning op het plan staat aangeduid met een naam. Je kan dus stellen dat als de technisch tekenaar de benaming tunnel vergeet te zetten op een plan wij de constructie als dusdaning niet als een tunnel moeten beschouwen.
ik snap wel dat jullie het verwarrend vinden maar dit is nu eenmaal spoorweglogica, daar mag je niet te veel over nadenken want als je dat blijft doen dan ga je binnenkort toch is hevige hoofdpijn krijgen :lol: . ter info de nzv van brussel is in zekere zin een overdekste sleuf als je weet hoe ze ooit de werken hebben uitgevoerd.
Het is niet het bouwwerk alsdusdanig die als tunnel moet beschouwd worden en dan ook alsdusdanig op de SSP zal herkend worden. maar wel welk type van beveiliging die moet /kan in acht genomen worden door de spoorwegarbeiders(spoorleggers,signalisatie techniekers),werkzaam tussen de daguren(claxonplicht). want zoals U wel weet of niet ,in gewone tunnels zijn er witte strepen getrokken die driehoekig zijn ttz het laagste punt is een schuiloord/abri ingewerkt in de tunnelwand, het hoogste ligt in het midden van 2 schuilplaatsen.
In de NZ verbinding gaan de spoorwegarbeiders zich gewoon naast het spoor stellen zoals in volle baan,dus met schildwachten.De jubelpark tunnel is een uitzondering om de omwonenden niet te veel te storen , maar ik denk dat daar zonder speciale beveiliging niet overdag mag gewerkt worden.En ik denk niet dat het zomaar zal vergeten zijn door een technisch tekenaar.
Anders gezegd ,indien ze zich dus buiten het vrijeruimteprofiel in normale omstandigheden kunnen in veiligheid brengen.