Pagina 1 van 2
Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 22 feb 2008, 23:38
door rail s
> Nieuws
"Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven"
Zowel de Frans- als de Nederlandstalige afgevaardigden in het Brusselse parlement willen dat het Spoorwegmuseum in het Brussels gewest blijft. De parlementsleden keurden daarover in het parlement unaniem een resolutie goed. Eerder was er sprake dat het Spoorwegmuseum zou verhuizen naar Vlaanderen. Maar dat zien de Brusselaars dus niet zitten.
Vernieuwing
De oude vestiging van het Spoorwegmuseum in het Noordstation wordt opgedoekt. De NMBS vindt dat het museum dringend aan vernieuwing toe is. Verschillende Franstalige Brusselse parlementsleden, de burgemeester van Schaarbeek en ook Brussels minister-president Charles Picqué hadden eerder al laten weten dat ze het nieuwe Spoorwegmuseum graag zouden onderbrengen in het station van Schaarbeek.
Oostende
Er was echter ook sprake dat de voormalige staatssecretaris van Overheidsbedrijven Bruno Tuybens het museum naar Vlaanderen wilde halen, meer bepaald naar het station van Oostende. En dat wil het Brussels parlement niet. In hun resolutie vragen nu zowel de Frans- als de Nederlandstalige parlementsleden om het museum in het Brussels gewest te houden. (belg/gb)
bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... jven.dhtml
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 22 feb 2008, 23:42
door Joris
Hallo,
Bedoelen ze dan ergens in de stelplaats van schaarbeek, en dan meteen met het materieel e.d. erbij?
Of is daar ergens in het station van schaarbeek een lokaaltje waar ze het materiaal uit Brussel-Noord willen binnenstampen?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 17:37
door msts.be
Er is maar één typisch Belgisch compromis mogelijk: Tour & Taxis. Genoeg plaats om zowel materieel als de objecten van het 'museum' in Brussel-Noord onder te brengen, en de gronden zijn al eigendom van de NMBS als ik mij niet vergis..
En, nog belangrijker: het materieel kan nog altijd overgebracht worden per spoor, aangezien L28A (Tour en Taxis - Y Pannenhuis) er nog altijd ligt, wat niet kan gezegd worden van de andere mogelijke locaties..
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 20:15
door rail s
Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er enkel schaalmodellen in het museum.
En weer ik kan mij vergissen: tour en taxis was al afgeschoten omdat deze site naar de staat was gegaan om de historische schuld over te nemen, ander voorbeeld is Schaarbeek vorming.
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:03
door Steven
rail s schreef:Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er enkel schaalmodellen in het museum.
En weer ik kan mij vergissen: tour en taxis was al afgeschoten omdat deze site naar de staat was gegaan om de historische schuld over te nemen, ander voorbeeld is Schaarbeek vorming.
idd brussel noord enkel schaalmodellen, maar in leuven staat ook nog materieel op ware grote alsook in la louviere

Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:04
door Joris
Hallo,
msts.be schreef:En, nog belangrijker: het materieel kan nog altijd overgebracht worden per spoor, aangezien L28A (Tour en Taxis - Y Pannenhuis) er nog altijd ligt, wat niet kan gezegd worden van de andere mogelijke locaties..
Ik vermoed dat de opties Schaarbeek en Oostende ook per spoor bereikbaar zijn.
Oostende zou naast het station komen, Schaarbeek weet ik niet, maar dat kan toch niet zover van de spoorlijn vandaan zijn?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:05
door Joris
Hallo,
Steven schreef:rail s schreef:Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er enkel schaalmodellen in het museum.
En weer ik kan mij vergissen: tour en taxis was al afgeschoten omdat deze site naar de staat was gegaan om de historische schuld over te nemen, ander voorbeeld is Schaarbeek vorming.
idd brussel noord enkel schaalmodellen, maar in leuven staat ook nog materieel op ware grote alsook in la louviere

In Brussel-Noord staat er ook 1 echte loc.
Leuven en Haine-St.-Pierre zijn museumbewaarplaatsen, en niet toegankelijk voor het publiek.
Onder Leuven ligt overigens bij mijn weten helaas nogsteeds een tijdbom... (Parking genaamd).
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 21:09
door Steven
da model in brussel noord is normaal ni op ware grote zover me die info ooit verstrekt is geweest, is uiteindelijk ook maar een replica
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 22:34
door K V B
rail s schreef:Ik kan mij vergissen maar volgens mij staan er enkel schaalmodellen in het museum.
En weer ik kan mij vergissen: tour en taxis was al afgeschoten omdat deze site naar de staat was gegaan om de historische schuld over te nemen, ander voorbeeld is Schaarbeek vorming.
Nochthans zou Tour & Taxis ideaal zijn. Maar waarom probeert men niet (naar buitenlands voorbeeld) om een echt "verkeersmuseum" op te richten. Je moet er er een echter publiekstrekker van kan maken (het verkehrshaus in Luzern is het populairste museum in Switzerland) dan is overleven op lange termijn gegarandeert.
Dat kan je als je ook de luchtvaart en autombiel collecties er bij haalt.
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 23 feb 2008, 22:51
door Joris
Hallo,
Er is dacht ik in Brussel al een automuseum.
Hoedanook, in Nederland heeft men er ook een publiekstrekker van gemaakt (met enkel treinen!), en dat heeft goed te doen dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 24 feb 2008, 02:18
door K V B
Joris schreef:Hallo,
Er is dacht ik in Brussel al een automuseum.
Dat weet ik. En er is ook een luchvaartmuseum. Beiden aan het jubelpark, geloof ik. Mijn idee is eerder om die te bewegen de collecties samen te voegen met die van het spoorwegmuseum, en er een groot verkeer en techniek museum van te maken. Een beetje als het Deutsche Museum in München waar je een paar dagen nodig hebt eer je alles gezien hebt.
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 24 feb 2008, 22:21
door Break302
Steven schreef:da model in brussel noord is normaal ni op ware grote zover me die info ooit verstrekt is geweest, is uiteindelijk ook maar een replica
Ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar volgens mij is dit de originele en tevens de oudste Belgische nog bestaande loc.

Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 24 feb 2008, 22:56
door Joris
Hallo,
Break302 schreef:Steven schreef:da model in brussel noord is normaal ni op ware grote zover me die info ooit verstrekt is geweest, is uiteindelijk ook maar een replica
Ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar volgens mij is dit de originele en tevens de oudste Belgische nog bestaande loc.
Ik dacht dat ook...
Smalspoorloc het Waesland van op de toenmalige smalspoorlijn Gent-Antwerpen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 25 feb 2008, 21:13
door rail s
Joris schreef:Hallo,
Break302 schreef:Steven schreef:da model in brussel noord is normaal ni op ware grote zover me die info ooit verstrekt is geweest, is uiteindelijk ook maar een replica
Ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar volgens mij is dit de originele en tevens de oudste Belgische nog bestaande loc.
Ik dacht dat ook...
Smalspoorloc het Waesland van op de toenmalige smalspoorlijn Gent-Antwerpen.
Groeten,
Joris De Mol
Die heeft in ieder geval niks aan een spoorwegmuseum met spooraansluiting

, trouwens de op het terrein van tour & taxis ligt geen enkel stukje spoor ni meer, hoogstens een verdwaalde rail!
Re: Spoorwegmuseum moet in Brussel blijven
Geplaatst: 25 feb 2008, 22:40
door Break302
[/quote]
Ik dacht dat ook...
Smalspoorloc het Waesland van op de toenmalige smalspoorlijn Gent-Antwerpen.
Groeten,
Joris De Mol[/quote]
Dat is wel tamelijk breed hoor dat smalspoor

, dat is het noormaal spoor zoals ze het nu nog gebruiken dacht ik
