Brusselse metroring is af
Geplaatst: 27 feb 2008, 14:14
mivb.beSluiting van de metrolus
Laswerken
Het laatste verbindingsstukje van de sporen tussen Weststation en Beekkant is gelast. De lusvorming van metrolijn 2 is zo voltooid maar er is nog veel werk aan de winkel voor het nieuwe exploitatieschema in dienst treedt binnen exact 1 jaar.
Exact een jaar voor de reorganisatie van het metronet hebben MIVB-arbeiders de sporen tussen Weststation en Beekkant met elkaar verbonden. Deze symbolische verbinding koppelt in feite de huidige lijnen 1 en 2. In de toekomst wordt het daardoor mogelijk om een lusvormig net van Simonis naar Simonis te exploiteren en om de metro te kunnen laten rijden van Simonis naar Koning Boudewijn.
De herstructurering van het metronet zal, samen met de aankoop van nieuwe voertuigen, de capaciteit van de Brusselse metro met 40% doen stijgen.
Afronding
Met het lassen van dit spoorgedeelte van de lusvorm zijn de werken nog niet afgerond. Voordat het nieuwe metronet kan geëxploiteerd worden, moet er nog een volledige veiligheidssignalisatie komen, een garagespoor tussen Weststation en Jacques Brel en moeten de infrastructuurwerken van het Weststation verder worden afgewerkt, zodat het een intermodaal station kan worden dat ook het Gewestelijk Expresnet (GEN) kan ontvangen.
Het toekomstige metronet
Begin 2009 zal het Brusselse metronet een grondige herstructurering ondergaan. Het zal dan bestaan uit vier lijnen die de volgende diensten verzekeren:
* Lijn Stokkel - Weststation
* Lijn Simonis - Simonis
* Lijn Koning Boudewijn - Simonis
* Lijn Herrmann-Debroux - Erasmus