Verplicht ATB op klassiek materieel NL
Geplaatst: 08 mar 2008, 21:01
Het bericht dat klassieke treinen voortaan verplicht uitgerust moeten worden met ATB doet in Nederland al een aantal dagen de rondte. Dit bericht kom van de Telegraaf: (Ja ik weet het, de Televaag, maar dit bericht is redelijk objectief)
Kamer op de bres voor stoomtreinen
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil oude, antieke stoomtreinen redden door een eenmalige financiƫle bijdrage te leveren.
Het CDA-Kamerlid Ger Koopmans roept het kabinet daartoe op zodat de nieuwe verplichte veiligheidssystemen op het historische erfgoed kunnen worden betaald. VVD, PvdA en SP steunen de reddingspoging voor de rijdende spoormusea.
,,Het gaat om industrieel erfgoed, waar talloze burgers en toeristen wat van opsteken", zegt CDA'er Koopmans. ,,Zoiets mag niet ineens stil komen te staan."
Gisteren blies de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek de noodfluit, omdat zij de peperdure ATB-systemen onmogelijk uit eigen zak kan betalen. Het gaat onder meer om een nieuwe dodemansknop. De eis van de Inspectie Verkeer & Waterstaat kost voor twaalf antieke stoom- en diesellocomotieven zo'n 1,2 miljoen euro.
,,Die vrijwilligers leveren fantastisch werk. De VVD steunt de oproep voor een bijdrage van ministers Eurlings (Verkeer) en Plasterk (Cultuur)", zegt Kamerlid Paul de Krom. Lia Roefs (PvdA) wil niet dat ,,regeltjes" het bijzondere treinplezier bederven. En SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dat het Rijk best mag bijdragen aan de historische locs.
Vorig jaar lapten vrijwilligers al duizenden euro's per trein voor nieuwe communicatieapparatuur met de treindienstleiding. ,,Daarnaast betalen we al het onderhoud zelf", zegt machinist Remco Hijink van HSA. ,,Maar het houdt een keer op."
De regel zou in moeten gaan op 1 april, ik geloof er zelf niet veel van. Wie denkt wel dat het echt zo zal zijn?
Kamer op de bres voor stoomtreinen
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil oude, antieke stoomtreinen redden door een eenmalige financiƫle bijdrage te leveren.
Het CDA-Kamerlid Ger Koopmans roept het kabinet daartoe op zodat de nieuwe verplichte veiligheidssystemen op het historische erfgoed kunnen worden betaald. VVD, PvdA en SP steunen de reddingspoging voor de rijdende spoormusea.
,,Het gaat om industrieel erfgoed, waar talloze burgers en toeristen wat van opsteken", zegt CDA'er Koopmans. ,,Zoiets mag niet ineens stil komen te staan."
Gisteren blies de stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek de noodfluit, omdat zij de peperdure ATB-systemen onmogelijk uit eigen zak kan betalen. Het gaat onder meer om een nieuwe dodemansknop. De eis van de Inspectie Verkeer & Waterstaat kost voor twaalf antieke stoom- en diesellocomotieven zo'n 1,2 miljoen euro.
,,Die vrijwilligers leveren fantastisch werk. De VVD steunt de oproep voor een bijdrage van ministers Eurlings (Verkeer) en Plasterk (Cultuur)", zegt Kamerlid Paul de Krom. Lia Roefs (PvdA) wil niet dat ,,regeltjes" het bijzondere treinplezier bederven. En SP-Kamerlid Emile Roemer vindt dat het Rijk best mag bijdragen aan de historische locs.
Vorig jaar lapten vrijwilligers al duizenden euro's per trein voor nieuwe communicatieapparatuur met de treindienstleiding. ,,Daarnaast betalen we al het onderhoud zelf", zegt machinist Remco Hijink van HSA. ,,Maar het houdt een keer op."
De regel zou in moeten gaan op 1 april, ik geloof er zelf niet veel van. Wie denkt wel dat het echt zo zal zijn?