Pagina 1 van 2
Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 10:39
door Bartjedj
Deze morgen werd op 4FM omgeroepen dat er een spontane staking was uitgebroken in verschillende depots.
Verkeer Brussel-Turnhout, Brussel-Leuven, Brussel-Antwerpen zou verstoord zijn.
Oorzaak: geweld tegen TBG op vrijdag.
BDJ
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 10:49
door Bartjedj
ma 10/03/08 - Het treinverkeer ondervindt vanmorgen hinder door enkele spontane werkonderbrekingen.
In Brussel-Zuid, Bergen, Charleroi en Saint-Ghislain zijn de treinbegeleiders om 5 uur niet aan de slag gegaan nadat een van hen vrijdagavond was aangevallen.
Enkele vroege treinen zijn geschrapt, onder meer op de verbindingen tussen Brussel en Bergen en Charleroi.
In Vlaanderen zijn er door de stakingen vertragingen op de lijnen Brussel-Antwerpen, Turnhout-Antwerpen en Brussel-Leuven.
Eén trein tussen Brussel en Leuven is niet vertrokken, en er worden nog meer problemen verwacht op die lijn.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 16:25
door Accelerat
Nederlandse teletekst spreekt ook al over werkonderbrekingen, vooral in Wallonië.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 19:11
door Patrick
Blijkbaar geval van agressie vrijdagavond in Brussel-Centraal.
Franstalige christelijke en socialistische vakbonden hebben de TBG gevraagd het werk te hervatten tot er meer duidelijkheid is over het incident.
Wie 's namiddags nog staakte, kon niet rekenen op steun van de vakbonden.
(
De Redactie)
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 20:19
door Adler
Vanavond waren verschillende treinen afgeschaft op de lijn Charleroi-Brussel-Antwerpen en andere treinen met 30 minuten vertraging.
De mededeling op de schermen van Antwerpen-Centraal: "Dames en heren, .... Gelieve naar de berichten te luisteren".
Er werd echter geen enkel bericht omgeroepen, zoals gewoonlijk in Antwerpen als er iets aan de hand is, dan kan je verrekken en uw plan trekken. Proficiat heren !
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 20:37
door dentheo
Bartjedj schreef:ma 10/03/08 - Het treinverkeer ondervindt vanmorgen hinder door enkele spontane werkonderbrekingen.
In Brussel-Zuid, Bergen, Charleroi en Saint-Ghislain zijn de treinbegeleiders om 5 uur niet aan de slag gegaan nadat een van hen vrijdagavond was aangevallen.
Moet traffic control op zo'n moment niet krachtdadig ingrijpen en Belgie snel in twee verdelen om de "schade" te beperken ?
Of zouden ze dat niet mogen, om het "effect" te "vergroten" ?
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 20:50
door Adler
dentheo schreef:
Moet traffic control op zo'n moment niet krachtdadig ingrijpen en Belgie snel in twee verdelen om de "schade" te beperken ?
Of zouden ze dat niet mogen, om het "effect" te "vergroten" ?
Dat zou weinig uithalen denk ik. Bijvoorbeeld op de IC-lijn Charleroi-Antwerpen heb ik enkel nog maar Waalse TBG's gezien en nooit geen Vlaamse. Dus als die Walen staken, kan je ook die trein niet van Brussel naar Antwerpen laten rijden.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 10 mar 2008, 21:10
door dentheo
Adler schreef:dentheo schreef:
Moet traffic control op zo'n moment niet krachtdadig ingrijpen en Belgie snel in twee verdelen om de "schade" te beperken ?
Of zouden ze dat niet mogen, om het "effect" te "vergroten" ?
Dat zou weinig uithalen denk ik. Bijvoorbeeld op de IC-lijn Charleroi-Antwerpen heb ik enkel nog maar Waalse TBG's gezien en nooit geen Vlaamse. Dus als die Walen staken, kan je ook die trein niet van Brussel naar Antwerpen laten rijden.
Niets doen en treinen laten "verdwijnen" richting Charleroi lijkt mij ook niet erg productief.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 11 mar 2008, 14:20
door Steven
traffic control (= infrabel) doet het beheer van het verkeer en bijhorende rijpaden, ze hebben echter niets te zeggen over beheer van treinpersoneel en rollend materieel op zich, dat is een zuivere nmbs aangelegenheid.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 11 mar 2008, 23:58
door Portbou
Hallo,
Patrick schreef:Blijkbaar geval van agressie vrijdagavond in Brussel-Centraal.
Franstalige christelijke en socialistische vakbonden hebben de TBG gevraagd het werk te hervatten tot er meer duidelijkheid is over het incident.
Uit een post op
http://www.navetteurs.be blijkt ondertussen dat het hier de treinbegeleider is die de reiziger aangevallen heeft ???? Kent iemand de echte details ?
Goedenavond.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 12 mar 2008, 19:02
door utopia
Heb ook zoiets gehoord, maar ken de preciese feiten niet (tbg werd afgevoerd door politie en betreffende trein afgeschaft). Zou echter voorzichtig zijn voor het trekken van conclusies... En dan nog... Er bestaat nog zoiets als uitlokking. Hoewel ik nu niet echt voorstander ben van geweld vergelden met geweld :s.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 12 mar 2008, 20:01
door Steven
utopia schreef:Heb ook zoiets gehoord, maar ken de preciese feiten niet (tbg werd afgevoerd door politie en betreffende trein afgeschaft). Zou echter voorzichtig zijn voor het trekken van conclusies... En dan nog... Er bestaat nog zoiets als uitlokking. Hoewel ik nu niet echt voorstander ben van geweld vergelden met geweld :s.
de waargebeurde feiten zullen enkel zichtbaar zijn in het politiedossier en daar hebben wij geen inzage in dus het zal altijd een beetje speculatie blijven
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 13 mar 2008, 20:42
door Patrick
Het was volgens het parket van Brussel vooral de TBG die zwaar te keer ging, zonder veel aanleiding. Hij moest door de politie bedwongen worden.
De vakbonden zouden de staking niet gesteund hebben, "hadden ze dat geweten".
(
DS Online)
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 13 mar 2008, 23:23
door utopia
Bon, het parket van Brussel gaat NOOIT een treinbegeleider veroordelen voor die schuldig bevonden is. Dat zou gewoon een grove schending zijn van de fundamentele rechten van die begeleider. Onschuldig tot tegendeel bewezen is nog altijd het principe (al heeft de pers er een handje van weg om mensen publiek te veroordelen). Ik weet dus niet waar die krant dat haalt, maar een parket gaat dat zeker niet zo naar buiten gebracht hebben. Anders zou het 1. zelf een strafbaar feit plegen en 2. op een niettigverklaring kunnen uitdraaien bij effectieve vervolging.
Ten tweede kan ik me best inbeelden dat een treinbegeleider zodanig onder druk komt te staan dat er eens iets misloopt. Niet dat dat geweld goed praat natuurlijk. Je kan echter niet verwachten dat een begeleider op elk moment en onder elke omstandigheid het hoofd koel houdt. Ik ben er van overtuigd dat die mensen soms in bijzonder stresserende situaties moeten werken die een vermindering van het weerstandsvermogen impliceren (wat in dit geval kan resulteren in slagen en verwondingen). De wet erkent trouwens uitlokking als een verschoningsgrond en dat is niet voor niks. Door die erkenning erkent ze nl eveneens dat mensen wel eens kunnen 'flippen'. Ik wil daarbij opmerken dat je niet eens eerst een klap moet gekregen hebben voordat er sprake kan zijn van 'uitlokking'. Moreel geweld wordt eveneens erkend als 'uitlokking'. Er wordt natuurlijk wel nagegaan of het wel proportioneel is. Ik wil gewoon zeggen dat op 3000 treinbegeleiders het niet zo raar is dat er eens eentje wat minder rationeel reageert. Treinbegeleiders zijn geen robots die oneindig kunnen incasseren.
Ten derde - maar ik kan me vergissen - lijkt het me sterk dat een begeleider zomaar uit het niks op een reiziger zou slaan. Laat staan dat het het gevolg zou zijn van een schouderklopje zoals in de krant stond. Het voorval deed zich voor waar 1. camera's aanwezig waren en 2. getuigen waren.
Tenslotte... is ons rechtsysteem niet zo ondoorzichtig hoor. 'We zullen er nooit het fijne van weten...' -> als het tot een rechtzaak komt, dan is deze openbaar. Als de pers nu zijn werk goed zou doen, dan zouden ze de ware toedracht van de feiten op die manier kunnen achterhalen (alle relevante feiten uit het gerechtelijk dossier komen daar immers naar boven). Net zoals jij en ik rechtzaken kunnen bijwonen. Maar dat zal wellicht te veel gevraagd zijn.
Nu, mocht de begeleider zonder aanleiding geslaan hebben, dan is hij natuurlijk zonder meer schuldig en verdient hij straf. Maar dan zal die ongetwijfeld ook volgen.
Re: Werkonderbreking in verschillende depots
Geplaatst: 14 mar 2008, 00:15
door Feed
Dat kan allemaal best wel zijn, maar ...
dit voorval bewijst nog maar eens de véél te grote stakingsbereidheid bij het spoor. Ja, ik weet het: staken is een recht. Geen probleem mee, maar er is zo'n gezegde dat stelt: "bezint eer ge begint".
Eerst de treindienst grondig in de war sturen, reizigers nog wat meer plagen (die dat al genoeg zijn de laatste maanden door vertragingen, ingekorte treinsamenstellingen, ...)
en dan blijkt dat de oorzaak toch niet zo koosjer is.
Dat er aan agressie iets moet gebeuren in een duidelijke zaak. Of daar altijd voor moet gestaakt worden is toch nog iets anders. Als dan nadien blijkt dat de agressie uitgaat van de treinbegeleider (uitgelokt of niet, ...), is het toch maar zeer

om daarvoor te staken hé.
Dus, niet zo lichtzinnig staken, zou ik zo stilletjes durven zeggen.