Bouwvergunning Liefkenshoek- spoortunnel rond
Geplaatst: 09 mei 2008, 22:41
vr 09/05/08 - Het Gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de Liefkenshoekspoortunnel is definitief vastgelegd. Daarmee kan volgens minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open Vld) in de zomer de bouwvergunning voor de tunnel afgeleverd worden. Die moet de goederentransport tussen beide Schelde-oevers versoepelen.
De tunnel kan ruim 100 goederentreinen per dag aan en ontlast het verkeer in de Kennedytunnel en aan Berchem-Schijnpoort.
De geraamde kostprijs voor de Liefkenshoekspoortunnel bedraagt momenteel 684,2 miljoen euro. Daarvan neemt de Vlaamse regering 107 miljoen euro voor haar rekening over de periode 2008-2011.
Bij de bespreking van het GRUP in maart vroeg de Vlaamse regering aan minister Van Mechelen om te onderzoeken of de bouw van een fietstunnel nog in het project kon worden opgenomen.
"Gezien het maatschappelijk belang om de Liefkenshoekspoortunnel dringend te realiseren, kan bij de bouwvergunning geen verplichte aanleg van een fietstunnel voorzien", antwoordt de minister.
De ingebruikname van de Liefkenshoekspoortunnel is voorzien voor 2012.
De tunnel kan ruim 100 goederentreinen per dag aan en ontlast het verkeer in de Kennedytunnel en aan Berchem-Schijnpoort.
De geraamde kostprijs voor de Liefkenshoekspoortunnel bedraagt momenteel 684,2 miljoen euro. Daarvan neemt de Vlaamse regering 107 miljoen euro voor haar rekening over de periode 2008-2011.
Bij de bespreking van het GRUP in maart vroeg de Vlaamse regering aan minister Van Mechelen om te onderzoeken of de bouw van een fietstunnel nog in het project kon worden opgenomen.
"Gezien het maatschappelijk belang om de Liefkenshoekspoortunnel dringend te realiseren, kan bij de bouwvergunning geen verplichte aanleg van een fietstunnel voorzien", antwoordt de minister.
De ingebruikname van de Liefkenshoekspoortunnel is voorzien voor 2012.